InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vegetarisch stremsel

Vegetarisch stremsel

Vegetarisch stremsel Stremsel is een hulpstof bij de kaasproductie en kan verschillende herkomsten hebben. Traditioneel wordt dierlijk stremsel gebruikt voor kaasbereiding, wat gewonnen is uit de lebmaag van geslachte kalveren. Daarom kiezen vegetariërs er soms voor om dierlijk stremsel te vermijden, maar dit kan lastig zijn door onduidelijke informatie op verpakkingen en beperkte keuzemogelijkheden. In dit artikel wordt uitleg gegeven over verschillende soorten stremsels en het belang voor vegetariërs.

Stremsel

Stremsel is een hulpstof bij de kaasproductie: door stremsel aan de melk toe te voegen kunnen de eiwitten in de melk gaan samenklonteren en ontstaat een dikke massa. Hierdoor wordt de melk gescheiden in wei (het vloeibare deel) en de wrongel (de korrels die achterblijven). De wrongel vormt de basis voor de kaas.

Soorten stremsel

Stremsel wordt van oorsprong dierlijk bereid: het wordt gewonnen uit de lebmaag van geslachte kalveren. Het enzym dat verantwoordelijk is voor de stremming (chymosine) wordt niet meer aangemaakt door volwassen koeien: daarom kunnen alleen pasgeboren kalveren gebruikt worden.

Plantaardig stremsel

Dit eerste alternatief voor dierlijk stremsel wordt ontleend aan planten zoals brandnetel of distel. Dit type stremsel wordt weinig gebruikt, vermoedelijk omdat het niet altijd even consistent werkt en omdat het de smaak van de kaas beïnvloedt. Er zijn buitenlandse kaasmerken die juist vanwege die typische smaak voor dit type stremsel kiezen: dit zal dan vaak op de verpakking vermeld staan.

Microbieel stremsel

Dit tweede alternatief voor dierlijk stremsel wordt steeds meer gebruikt, mogelijk vanwege de goedkopere productie. Microbieel stremsel wordt in laboratorium setting verkregen, door de enzymen (gelijkend aan chymosine) die voorkomen in sommige micro-organismen te ontlenen.

Genetisch gemanipuleerd stremsel

Een derde alternatief voor dierlijk stremsel, maar dit type wordt in Nederland niet gebruikt. Voor genetisch gemanipuleerd stremsel wordt een kalfsgen gebruikt om het stremsel te verkrijgen, hoewel het uiteindelijke stremsel een 'tweede generatie' is en dus los staat van het oorspronkelijke gen. Wel zijn er ook mensen met principiële bezwaren tegen genetische manipulatie die daarom ook dit type links laten liggen.

Waarom is het type stremsel belangrijk?

Vegetariërs maken verschillende keuzes over in hoeverre ze producten als leer, gelatine of stremsel links laten liggen. Kalveren moeten eerst geslacht worden om dierlijk stremsel te kunnen verkrijgen, waardoor dierlijk stremsel niet vegetarisch is. Wel is dierlijk stremsel een bijproduct van de kalverenslachterij: sommige vegetariërs zullen daarom minder bezwaren hebben omdat de productie de bio-industrie niet direct in stand houdt. Andere vegetariërs proberen in het algemeen zo min mogelijk aan de bio-industrie mee te doen en vermijden daarom het dierlijke stremsel wel. Er zijn nog talloze andere redenen waarom vegetariërs ervoor kiezen om dierlijk stremsel wel of niet te vermijden, zoals dat het een erg klein deel van de kaas is, uit onwetendheid, uit sociale of (on)gemaksredenen of uit principes.

Verschil met een veganistische of biologische eetwijze

Vaak ontstaat verwarring wanneer een vegetariër geen kaas eet in gezelschap. Hij of zij is toch geen veganist?
Het verschil zit hem in dat een veganist helemaal geen producten van dierlijke afkomst gebruikt, ongeacht of
het dier gedood al dan niet moet worden in het productieproces. Een veganist zou dus ook geen kaas eten met vegetarisch stremsel: het bevat immers nog steeds melk. Er zijn ook veel biologische kazen op de markt. Stremsel in biologische kaas voldoet aan de richtlijnen voor biologische productie in het algemeen, maar hoeft niet vegetarisch te zijn. Een vegetariër eet dus niet per se biologische kaas, terwijl iemand met een biologische eetwijze dit juist wel belangrijk vindt.
© 2014 - 2019 Judith123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kaas, van pasteuriseren tot distributieKaas, van pasteuriseren tot distributieIn dit artikel vindt u allerlei informatie over kaas. Wij als Nederlanders worden kaaskoppen genoemd en dat is niet zond…
Uitleg over verschillende groepen vegetariërsVegetariërs zijn mensen die geen vlees eten. Vegetariërs kun je onderverdelen in meerdere groepen. In dit verslag zal ik…
Kaas, kunnen we zonder?Kaas, kunnen we zonder?Kaas is een ingeburgerd product en het lijkt erop alsof we niet zonder kunnen. De vraag is of dit ook zo is, want kaas b…
Glutenvrij vegetarisch etenWanneer iemand die vegetarisch eet er achter komt dat diegene ook glutenvrij moet eten, dan kan dit overweldigend lijken…
30 minuten vegetarischVegetarisch koken heeft niets meer te maken met het geitenharen sokken imago van toen. Het eten van groenten, granen, za…

Reageer op het artikel "Vegetarisch stremsel"

Reactie

Anoek, 10-03-2014 22:18 #1
Dus wanneer je geen dierlijke & genetisch gemanipuleerde stremsel wil, kan je dan gewoon biologische kaas eten óf moet er hoe dan ook op de verpakking staan dat de kaas met biologische stremsel is gemaakt?
(En is er ergens een overzicht van welke kaasmerken met biologische stremsel zijn gemaakt?) Reactie infoteur, 14-04-2014
Ja dat is inderdaad lastiger, want tegenwoordig wordt er wel vaker op de verpakking vermeld dat de stremsel vegetarisch is, maar dan weet je nog niet of het genetisch gemanipuleerd is.
Wel staat er vaak op 'microbieel stremsel' en dan is het niet genetisch gemanipuleerd.

Biologische kaas mag niet gemaakt zijn met genetisch gemanipuleerd stremsel (bij een Nederlands keurmerk), maar wel weer met dierlijk stremsel.
Dus: als je niet dierlijk en niet genetisch gemanipuleerd stremsel wil, kun je kazen eten met plantaardig of microbieel stremsel.
Omdat je meerdere criteria hebt aan de stremsel zijn de biologische kazen met het keurmerk van de vegetariers bond misschien wel het meest zeker.

Infoteur: Judith123
Gepubliceerd: 10-03-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!