InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van bijenpollen

De geneeskracht van bijenpollen

De geneeskracht van bijenpollen Bijenpollen zijn een bijzonder voedzaam natuurlijk nutriënt. Er zitten zoveel voedingsstoffen in dat het een verjongend effect heeft op het lichaam. De werking van verschillende klieren en organen wordt gestimuleerd door bijenpollen zodat het een algemeen versterkend middel is voor het hele lichaam. Dit middel, wat door bijen wordt gemaakt, heeft zowel nutritieve als ontstekingsremmende en antibacteriële eigenschappen.
Bijenpollen / Bron: Cabajar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bijenpollen / Bron: Cabajar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Antioxidanten in bijenollen

Vrije radicalen kunnen ons immuunsysteem overbelasten. Wanneer er een teveel aan vrije radicalen in ons lichaam rondwaart kunnen er welvaartsziekten zoals kanker, hart- en vaatziekten, diabetes mellitus en obesitas ontstaan. Antioxidanten vangen deze vrije radicalen en maken ze door chemische binding onschadelijk. In bijenpollen zit een groot aantal antioxidanten, vooral in de vorm van natuurlijke flavonoïden, vitamine A en vitamine C.

Voedingsstoffen bijenpollen

Bijenpollen zijn een zeer rijke bron van voedingsstoffen. Er zitten de volgende vitaminen in: A, B1, B2, B3, B5, B6, B8, B12, C en D. Verder bevat het rutine en verschillende flavonoïden. Flavonoïden zijn stoffen die vooral in de 21e eeuw ontdekt zijn en bestudeerd worden. Elk jaar worden er anno 2014 honderden nieuwe flavonoïden ontdekt. Deze stoffen versterken de werking van vitaminen. De mineralen waarover bijenpollen beschikt zijn: kalium, calcium, fosfor, mangaan, silicium, magnesium, zwavel, koper en zink.

Vervolg voedingsstoffen bijenpollen

Bijenpollen is een vegetarische bron van proteïnen. Eiwitten of proteïnen maken ongeveer 30% uit van bijenpollen en een derde deel daarvan worden aangeleverd in de vorm van vrije aminozuren. Proteïnen en koolhydraten zitten het meest in bijenpollen, volgens een onderzoek van de universiteit van Santiago de Compostella. In bijenpollen zit linoleenzuur, linolzuur, oliezuur en palmitinezuur. Verder bevat het galluszuur, catechinen en betacaroteen. Overigens is bijenpollen uit elke verschillende regio anders van samenstelling omdat de bijen andere planten gebruiken om het te maken, zo verhaalt het Spaanse onderzoek uit 2012. Verder bevat het enzymen, lecithine, vitaminen, mineralen, carotenoïden en de flavonoïdenquercetine, myricetine, rutine en transkaneelzuur.

Aminozuren in bijenpollen

Chinees onderzoek uit 2009 heeft aangetoond dat het aminozuur
Een bij verzamelt bijenpollen. / Bron: Jon Sullivan, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een bij verzamelt bijenpollen. / Bron: Jon Sullivan, Wikimedia Commons (Publiek domein)
tryptofaan, wat overigens voor grof geld in synthetische vorm wordt verkocht, in bijenpollen zit. In totaal heeft de mens 20 verschillende aminozuren in zijn lichaam. Daarvan zitten er 18 in bijenpollen. Aminozuren zijn bouwstenen voor proteïnen, peptiden en polypeptiden. Daarnaast zorgen ze voor allerlei noodzakelijke omzettingsprocessen in het lichaam

Bij onder de pollen / Bron: Kay Atherton, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bij onder de pollen / Bron: Kay Atherton, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Wetenschappelijk onderzoek

De geneeskracht van bijenpollen, door sommigen bijpollen genoemd, is geen natte vingerwerk; er is wetenschappelijk onderzoek aan te pas gekomen dat vermeld dat de versterking van ons immuunsysteem door bijenpollen bijdraagt aan vermindering van allergieën en hooikoorts. Overigens zijn er mensen die allergisch zijn voor bijenpollen. Voor hen geldt dat bijenpollen geen geneeskracht heeft en dat ze op zoek moeten gaan naar een andere remedie.

Goed voor het ongeboren kind

Uit Chinees onderzoek blijkt dat zwangere vrouwen die bijenpollen eten een kind krijgen met een beter gewicht en dat de kans op vroegtijdig overlijden van het kind kleiner is. Egyptisch onderzoek op konijnen uit 2011 toont exact datzelfde effect aan. Uit een ander Chinees onderzoek blijkt dat vooral de lipideperoxidatie, een proces waarbij zuurstofverbindingen lichaamsweefsel aantasten wordt tegen gegaan. Het toevoegen van bijenpollen voorkomt dit proces. Het immuunsysteem wordt versterkt door bijenpollen, zo concluderen de onderzoekers.

Antibacterieel

Uit Slovaaks onderzoek uit 2013 blijkt dat bijenpollen een grote antibacteriéle en antioxidantwerking heeft. De bacterie waartegen bijenpollen het meest effectief is blijkt Staphylococcus aureus. In mindere mate werkt het ook bij salmonella- en e.colibacteriën. De onderzoekers van het Slovaakse instituut voor agricultuur gebruikten ethanol- en methanolextracten om de antimicrobiële werkzaamheid van bijenpollen in kaart te brengen. Deze werkzaamheid komt het spijsverteringsproces ten goede. Ziektekiemen krijgen minder kans zich te ontwikkelen. Bijenpollen is een natuurlijke antibiotica die kan worden gebruikt ter aanvulling van plantaardige antibiotica.

Structurele voedselbron

In een Japans onderzoek waarbij ratten een wetenschappelijk gestandaardiseerde vorm van pooteczeem werd gegeven bleek dat bijenpollen dat is opgelost in ethanol eczeem binnendringt en bestrijdt. Bijenpollen die waren opgelost in water bleken het eczeembestrijdende effect te ontberen. De onderzoekers konden vijf werkzame flavonoïden uit bijenpollen isoleren. De onderzoekers concludeerden dat bijenpollen niet alleen een nuttig supplement is maar dat het waarde heeft als structurele voedselbron.

De kwaliteit van bijenpollen waarborgen

Een Frans onderzoek uit 2013 concludeert dat het belangrijk is om biodiversiteit te behouden voor de functionele waarde van bijenpollen voor bijenkolonies. Met andere woorden: de mens moet niet te veel agrarische cultuurgronden aanmaken en altijd ruimte overlaten voor het ontstaan van wilde bloemen, planten en bomen zodat bijen kunnen foerageren van de bloeisels en bloemen die ze nodig hebben. Voor mensen heeft dat ook belang; de geneeskracht van de bijenproducten bijenpollen, propolis en honing blijft gewaarborgd als we ruimte openlaten in het landschap voor het vrij groeien van de wilde natuur, zonder verstorende handelingen van mensen.

Bijenpollen en topsporters

Bijenpollen worden soms ingenomen door topsporters zodat ze snel over meer energie beschikken en zich fitter voelen. Er is onderzoek naar het gebruik van bijenpollen onder sporters gedaan en daaruit bleek niet dat bijenpollen een prestatieverhogende werkzaamheid heeft. Maar de onderzoeken werden slechts over een periode van zes weken uitgevoerd; het kan zijn dat een langere periode nodig is om de werkzaamheid vast te stellen. Wat wel duidelijk bleek uit het onderzoek is dat sporters die bijenpollen gebruiken minder trainingsdagen missen als gevolg van infectieziekten zoals verkoudheid en griep.

Bijenpollen voor de prostaat

Dit bijenproduct is goed voor het hele lichaam maar extra goed voor de prostaat. Het is een medicijn bij vergrote prostaat en prostaatkanker. Bijenpollen kan een plaats krijgen in de behandeling van een vergrote prostaat volgens onderzoekers van de afdeling urologie van het ziekenhuis in Cardiff. Uit Chinees onderzoek blijkt vervolgens dat bijenpollen die werd verkregen uit de brassica camestris-bloem, in het Nederlands bekend als raapstelen, prostaatkanker tegen gaat.

Gebruik bijenpollen

Je kunt één tot twee eetlepels bijenpollen per dag innemen. Het is mogelijk deze aan de yoghurt toe te voegen. Daarnaast zijn er bedrijven die bijenpollen in capsulevorm aanbieden.
Gerelateerde artikelen
Bijenpollen zijn supergezond en puur natuurBijenpollen zijn supergezond en puur natuurBijenpollen zijn echt puur natuur. Er komt geen mensenhand aan te pas en toch zijn deze kleine korreltjes een supergezon…
De geneeskracht van bijenpollen of stuifmeelkorrelsDe geneeskracht van bijenpollen of stuifmeelkorrelsBijenpollen is een product van de bijen. De bijen verzamelen stuifmeel uit bloemen. Dit stuifmeel vervoeren ze vliegend…
Een verhoogd PSADe afkorting PSA staat voor prostaat specifiek antigeen. Zoals de naam al aangeeft, is het een enzym dat specifiek door…
Prostaatvergroting: klachten, behandelingProstaatvergroting: klachten, behandelingBij veel mannen groeit in de loop van de jaren de prostaat. Sommigen krijgen daardoor problemen met plassen, maar bij an…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jon Sullivan, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Chinees onderzoek zwangere vrouwen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7744390
  • Egyptisch onderzoek zwangere vrouwen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20455966
  • Chinees onderzoek lipidenperoxidatie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2275784
  • Slovaaks onderzoek naar antibacteriële werking: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23305281
  • Spaans onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22785265
  • Chinees onderzoek tryptofaan: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19399758
  • Frans onderzoek bijenpollen/biodiversiteit: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0072016
  • http://www.imkerijlansingerland.nl/pagina10.html
  • Gezondheidsgids Frontier World
  • Sporters minder snel infecties: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7139223?dopt=Citation
  • Vergrote prostaat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1699628
  • Afbeelding bron 1: Cabajar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Jon Sullivan, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Kay Atherton, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van bijenpollen"

Reacties

Miaengelen@hotmail Com, 26-08-2015 20:55 #2
Stuifmeelkorrels, is dat ook goed voor kinderen vanaf 13 maanden? Reactie infoteur, 04-09-2015
Een kind van 13 maanden, dat is nog een baby. Het lijkt me niet raadzaam baby's al supplementen te geven, hoe natuurlijk ze ook zijn. Deze Amerikaanse site raadt aan dat kinderen vanaf 2 jaar een 1/3 volwassenene dosis van stuifmeelkorrels kan nemen. http://www.livestrong.com/article/280651-bee-pollen-for-children/

Pi, 12-05-2015 09:22 #1
Hoe worden de bijenpolen van de bijen afgepakt? Wat gebeurt er met de bijen, van wie het wordt afgepakt? Reactie infoteur, 17-06-2015
De bijen verzamelen de stuifmeelbolletjes die aan hun poten blijven hangen bij de ingang van een bijenkorf. Vanaf daar worden de bolletjes eenvoudigweg opgeraapt en verzameld. De bijen hebben het stuifmeel zelf nodig om voedingstoffen te verkrijgen. Uiteraard wil de imker niet dat de bijen overlijden. Daarom haalt hij maar een beperkt deel stuifmeelkorrels weg.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-03-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!