InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Een verhoogd PSA

Een verhoogd PSA

De afkorting PSA staat voor prostaat specifiek antigeen. Zoals de naam al aangeeft, is het een enzym dat specifiek door de prostaat wordt aangemaakt. Bij de productie van PSA in de prostaat lekt een klein gedeelte hiervan de bloedbaan in, waardoor de hoogte van PSA in het bloed kan worden bepaald. Een verhoogd PSA wordt vaak geassocieerd met prostaatkanker, alhoewel dit niet de enige oorzaak is van een verhoogd PSA. Een verhoogd PSA is dus niet altijd gelijk een reden om u zorgen te maken. Als bij u een verhoogd PSA wordt geconstateerd, zal uw arts afhankelijk van uw klachten en lichamelijk onderzoek bepalen wat de beste vervolgstap is.

Prostaat specifiek antigeen

PSA is een eiwit dat specifiek door de prostaat wordt aangemaakt en dat nodig is voor het vervloeien van sperma. Een klein gedeelte van het PSA lekt uit de prostaat de bloedbaan in. De hoogte van PSA in de bloedbaan is onder andere afhankelijk van het celverval in de prostaat en de hoeveelheid prostaatweefsel.

PSA en leeftijd

De waarde van het PSA varieert van persoon tot persoon. Daarnaast is de hoogte van het PSA afhankelijk van de leeftijd. Bij hogere leeftijd is het PSA vaak hoger. Daarom zijn de normaalwaarden van het PSA leeftijdsafhankelijk. In onderstaande tabel kunt u zien, wat de normaalwaarden van PSA per leeftijdscategorie zijn. Echter, ook deze waarden geven geen zekerheid. Een waarde boven deze grens wil nog niet zeggen dat er een zeker een aandoening van de prostaat is, terwijl er bij een waarden onder deze
grens toch een ziekte van de prostaat aanwezig kan zijn.

LeeftijdPSA waarde
40 tot 492,5
50 tot 593,5
60 tot 694,5
70 tot 796,5

Oorzaken van een verhoogd PSA

Een verhoogd PSA wordt in eerste instantie vaak geassocieerd met prostaatkanker. Bij prostaatkanker is er sprake van een kwaadaardige woekering van prostaatcellen. Alhoewel prostaatkanker nooit moet worden onderschat, is deze ziekte niet altijd even agressief. Zeker op hoge leeftijd groeit deze vorm van kanker vaak langzaam, waardoor dit niet altijd behandeld wordt.
Naast prostaatkanker zijn er ook andere oorzaken die een verhoogd PSA kunnen veroorzaken. Omdat er meer PSA weglekt naar mate er meer prostaatweefsel is, is het PSA ook vaak verhoogd bij benigne prostaathyperplasie (BPH). Bij BPH is de prostaat vergroot zonder dat er kwaadaardige cellen aanwezig zijn. Dit kan symptomen geven als een slappe urinestraal, het moeilijk op gang komen van het plassen, maar ook het vaak moeten plassen. Ook bij infecties van de prostaat, prostatitis genoemd, is er vaak sprake van een verhoogd PSA vanwege het grotere celverval. Ook trauma, zoals een operatie of een biopsie van de prostaat kan een verhoogd PSA veroorzaken. In het geval van een infectie of trauma is de verhoogde waarde meestal van voorbijgaande aard.

Een verhoogd PSA, en wat nu?

Als bij u een verhoogd PSA is geconstateerd, zal u in arts afhankelijk van de hoogte van het PSA, uw symptomen en het lichamelijk onderzoek bepalen wat de volgende stap is. Een belangrijk onderdeel van het lichamelijk onderzoek is het rectaal toucher. Bij dit onderzoek kan uw arts via het rectum de prostaat bevoelen. Op deze manier kan onder andere iets worden gezegd over de grootte, de regelmatigheid en de pijnlijkheid van de prostaat. Uw arts kan hierna besluiten om de hoogte van het PSA in het bloed later nogmaals te controleren of verder onderzoek te doen, bijvoorbeeld door middel van het nemen van biopten van de prostaat.
© 2013 - 2019 Atotz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gebruik van Saw Palmetto bij benigne prostaathyperplasieGebruik van Saw Palmetto bij benigne prostaathyperplasieSaw Palmetto is een veelgebruikt voedingssupplement onder mannen met benigne prostaathyperplasie, een goedaardige vergro…
PSA-waarde in bloed: normale of te hoge PSA-waardenPSA-waarde in bloed: normale of te hoge PSA-waardenPSA is een specifiek eiwit dat wordt gemaakt in de prostaat. De PSA-waarde kan worden getest. Het PSA-gehalte in het blo…
Prostaatkanker, oorzaken, symptomen en behandelingDe functie van de prostaat is het afscheiden van vocht. Het vocht wat door de prostaat wordt afgescheiden wordt met de z…
Prostaatkanker: symptomen en behandelingProstaatkanker: symptomen en behandelingDe prostaat is een klier ter grootte van een walnoot, net onder de blaasuitgang, die het zaadvocht produceert en dit aan…
Vergrote prostaat of BPH (Benigne Prostaat Hyperplasie)Vergrote prostaat of BPH (Benigne Prostaat Hyperplasie)Vergrote prostaat wordt ook wel Benigne Prostaat Hyperplasie (BHP) of Benigne Prostaat Hypertrofie genoemd. Veel mannen…

Reageer op het artikel "Een verhoogd PSA"

Reacties

Jan, 29-07-2018 18:43 #3
Hallo,
Veel of regelmatig eiwit eten, denk aan magere kwark 500 gr per dag, kan dat invloed hebben op verhoogde PSA?
Ik hoor het graag
Groet, Jan

Dominique Princen, 25-02-2015 21:06 #2
Geachte,
mijn PSA was verleden jaar 30 en is verhoogd tot 43 maar mijn prostaat is al 7 jaar verwijderd. is dit slecht en wat kan er gedaan worden?
vriendelijke groeten,
dominique

Datthijn, 03-12-2013 10:55 #1
Controle bij de huisarts heeft uitgewezen, dat de hoogte van de psa 6.3 is. Ik ben 79 jaar, en halfjaarlijks wordt mijn bloed nagezien op psa. Is dit nu nodig? Is de hoogte van mijn psa in overeenstemming met mijn leeftijd, en dus eigelijk normaal?

Infoteur: Atotz
Gepubliceerd: 20-02-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!