InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde voeding: tomaten

Gezonde voeding: tomaten

Gezonde voeding: tomaten Tomaten worden in bijna elke keuken gebruikt. Ze zijn bijna niet weg te denken uit salades, maar worden ook vaak als tussendoortje gegeten. De tomaat is er in vele verschillende soorten en maten. Tomaten zijn lekker en ook nog eens supergezond.

Oorsprong

Tomaten komen oorspronkelijk uit Amerika en werden ontdekt door een ontdekkingsreiziger, naar het schijnt Columbus. De tomaten werden meegenomen naar Zuid-Europa, waar ze vervolgens zijn begonnen met het kweken van tomaten. In Nederland begon het telen van tomaten aan het begin van de twintigste eeuw.

Soorten

Door het kruizen van verschillende soorten tomaten bestaan er inmiddels meer dan honderd soorten tomaten in verschillende kleuren. Wat het meest verschilt tussen al deze soorten tomaten is hun smaak. Elke soort tomaat heeft zijn eigen, unieke smaak. De bekendste soorten tomaten zijn:
  • Ronde tomaat: de ronde tomaat is de bekendste tomaat van alle soorten. De ronde tomaat is fris, zoet en sappig van smaak.
  • Trostomaat: trostomaten worden aan de tros verkocht. Doordat de tomaat tot het laatste moment aan de tros zit, behoudt hij zijn volle smaak. De trostomaat is te koop in meerdere varianten zoals tros-cherrytomaat en tros-cocktailtomaat.
  • Vleestomaat: de vleestomaat is een grote tomaat die veel stevig vruchtvlees en weinig pitjes bevat. De vleestomaat is zeer geschikt voor warme gerechten.
  • Snijtomaat: Snijtomaten hebben een ovale vorm en worden over het algemeen los verkocht. De snijtomaat verliest geen vocht wanneer hij gesneden wordt.
  • Pruimtomaat:pruimtomaten zijn langwerpige tomaten met een ovale vorm. De pruimtomaat bevat vrij droog vruchtvlees en verliest geen vocht wanneer hij gesneden wordt.
  • Cherrytomaat: de cherrytomaat is een kleine tomaat met een fruitige, frisse en zoete smaak en zijn erg sappig.
  • Snoeptomaatjes: snoeptomaatjes zijn kleine tomaten die over het algemeen in bekertjes of emmertjes verkocht worden.

Voedingswaarden

Tomaten zijn een bron van vitamines en voedingsvezels.Tomaten bevatten veel vitamine C. Deze vitamine is belangrijk voor onze algehele gezondheid. Het draagt bij aan een stevige huid, extra energie, verbeterde weerstand en bevordert de opname van ijzer uit maaltijden. Tomaten helpen ook het huidverouderingsproces te vertragen en kunnen een positieve invloed hebben op verschillende aandoeningen zoals hoofdpijn en vermoeidheid. Ook bevatten tomaten de belangrijke stof lycopeen welke als antioxidant werkt in ons lichaam. Uit onderzoek is gebleken dat antioxidanten ons lichaam helpen beschermen tegen verschillende ziektes en aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en kanker.

Voedingswaarde tomaat algemeen per 100g:

  • Energie: 48 kj, 11kcal
  • Eiwit: 0,9g
  • IJzer: 0,3mg
  • Koolhydraten: 1,9g
  • Natrium: 10mg
  • Calcium: 10mg
  • Vet: 0,0g
  • Vezels: 1,3 g
  • Vitamine C: 15 mg

Variaties

Met tomaten valt eindeloos te variëren. Tomaten kunnen in plakjes, stukjes en reepjes worden gesneden. Veel mensen gebruiken tomaten vooral in salades, ovenschotels of als een lekkere snack, bijvoorbeeld plakjes tomaat met wat zout en peper. Ook gegrilde tomaten zijn populair. De vleestomaat is hier de beste keuze voor. Niet elke tomaat is evengoed te gebruiken bij bepaalde gerechten. Een overzicht van welke tomaten u het beste kunt gebruiken in de keuken:

Warme gerechten

De beste tomaten om in warme gerechten te gebruikten, zoals soep, saus, stoofschotels, ovenschotels of op de barbecue zijn:
  • Vleestomaat.
  • Roma trostomaat.
  • Ronde tomaat.

Koude gerechten

Deze tomaten komen het best tot hun recht in bijvoorbeeld salades:
  • Tros-cherrytomaat.
  • Tros-coctailtomaat.
  • Trostomaat.

Snacks

Deze tomaten zijn lekker als tussendoortje of voor bij de borrel:
  • Snoeptomaatjes.
  • Mini pruimtomaat.
  • Cherrytomaat.

Pellen

Het pellen van tomaten is in een paar simpele stappen te doen.
  1. Kruis de onderkant van de tomaat met een mes in.
  2. Dompel de tomaat ongeveer tien seconden in kokend water.
  3. Dompel de tomaat daarna in een koud water.
  4. Het velletje van de tomaat is nu gemakkelijk te verwijderen.

Verkrijgbaarheid

Tomaten zijn het hele jaar door te verkrijgen. U kunt tomaten kopen in de supermarkt of bij de groentewinkel. Wanneer u liever tomaten rechtstreeks van het land wilt kunt u kijken of er bij u in de buurt een boer is waarbij u tomaten aan huis kunt kopen. Een andere manier is om zelf tomatenplanten in uw tuin te planten. Let bij het aankopen van tomaten op de rijpheid. Let er op dat de tomaat niet slap aanvoelt en dat de schil gaaf is. Een tomaat is rijp wanneer hij bij het indrukken iets meegeeft.

Bewaaradvies.

Tomaten kunnen het beste buiten de koelast bewaard worden. Bewaar de tomaten bij kamertemperatuur. Dit zorgt ervoor dat ze hun volle smaak behouden. Bewaar tomaten niet bij komkommers en aubergines. Deze bederven sneller in de buurt van tomaten.
© 2014 - 2019 Lisa1987, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De goede eigenschappen van groente en fruitGroente en fruit zijn gezond, omdat er vitamines en andere voedingsstoffen inzitten. Maar welke effecten hebben sommige…
Het kweken van tomatenHet kweken van tomatenWie vind nou zo een mooie sappige tomaat nou niet lekker! Tomaten uit de winkel smaken meestal erg waterig, niet lekker…
Tomaat gezond en lekkerTomaat gezond en lekkerWikipedia zegt het volgende over de tomaat: "De tomaat is een populaire vrucht, afkomstig van de tomatenplant (Solanum l…
Broccoli en tomaten: een superslimme combinatieBroccoli en tomaten: een superslimme combinatieGroenten en fruit zijn gezond! Dat weet iedereen. Maar wist je ook dat vitaminen en mineralen niet altijd even gemakkeli…
Lekker en gezond eten, gemakkelijk te bereidenLekker en gezond eten, gemakkelijk te bereidenGezond eten is niet per definitie een bak met rauwkost of alleen fruit. Met wat aandacht kunnen er heerlijke gezonde en…
Bronnen en referenties
  • http://www.zon-business.com/nl/consument/vruchtgroenten
  • http://www.verseoogst.nl/
  • Plus magazine.

Reageer op het artikel "Gezonde voeding: tomaten"

Infoteur: Lisa1987
Laatste update: 27-05-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!