InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Rijstolie, goed voor hart en bloedvaten

Rijstolie, goed voor hart en bloedvaten

Rijstvliesolie (rice bran oil) wordt gewonnen uit de vliesjes en kiemen van rijstkorrels. In de Indiase en Aziatische keuken is rijstolie geliefd vanwege de neutrale, nootachtige smaak en de hoge temperatuur waarmee gebakken kan worden (250º C), wat de olie uitermate geschikt maakt om in te wokken, roerbakken, braden en frituren. Overal ter wereld staat rijstolie bekend als een olie die past in een gezond voedingspatroon. Dit komt omdat de olie vrij is van transvetzuren, een hoog gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren heeft en rijk is aan krachtige antioxidanten. Daarbij is rijstolie hypo-allergeen.

Samenstelling rijstolie

De vetten in rijstolie bestaan ongeveer voor 20% uit verzadigde vetzuren (palmitine- en stearinezuur), 40% uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren (oliezuur) en 40% meervoudig onverzadigde vetzuren (met name linolzuur).1 Rijstolie heeft, vergeleken met andere oliën, naast vetten een zeer hoog gehalte aan overige (bioactieve) bestanddelen (4,2-5%), waaronder vitamine E (alfatocoferol en tocotriënolen), gamma-oryzanol (een mengsel van ferulazuuresters van triterpene alcoholen waaronder cycloartenol), fytosterolen (bètasitosterol, campesterol, stigmasterol, squaleen) en polyfenolen. Rijstolie onderscheidt zich vooral van andere oliën door het hoge gehalte aan tocotriënolen (70-600 ppm) en gamma-oryzanol (1-1,5%).
Goed voor hart en bloedvaten

Rijstolie is goed voor hart en bloedvaten.

Verschillende inhoudsstoffen die in significante hoeveelheden in de olie aanwezig zijn, zijn hiervoor verantwoordelijk:
  • Alfatocoferol in rijstolie remt de oxidatie van LDL-cholesterol, vermindert de aderverkalking stimulerende effecten van verzadigde vetten en gaat ischemische hartziekte tegen;
  • Tocotriënolen zijn krachtige antioxidanten, remmen de oxidatie van LDL-cholesterol, verlagen de cholesterolbiosynthese (door remming van het enzym HMG-CoA reductase), verlagen het gehalte aan apolipoproteïne-B en Lp(a) (lipoproteïne-a) in bloed, gaan aderverkalking en trombose tegen en hebben vermoedelijk een bloeddrukverlagend effect door het bevorderen van de renale uitscheiding van natrium en water;
  • Gamma-oxyzanol is een krachtige antioxidant en vangt zuurstofradicalen weg, remt de aggregatie van bloedplaatjes, verlaagt de triglyceriden- en LDL-cholesterolspiegel (door remming van de cholesterolopname uit het maagdarmkanaal en stimulering van de fecale cholesterol- en galzuuruitscheiding), verhoogt de HDL-cholesterolspiegel, heeft een ontstekingsremmende activiteit en gaat aderverkalking tegen;
  • Fytosterolen remmen de cholesterolopname vanuit het maagdarmkanaal en bevorderen de uitscheiding van galzuren, hebben een ontstekingsremmende activiteit en ondersteunen het immuunsysteem.

Onderzoek met rijstolie

Bij twee groepen proefdieren (ratten) die 8 weken een cholesterolrijk dan wel cholesterolarm dieet kregen met 10% rijstolie, daalden de totaalcholesterol-, LDL-cholesterol en VLDL-cholesterolspiegels significant. De triglyceridenspiegel daalde eveneens en de HDL-cholesterolspiegel nam toe; ook steeg de fecale uitscheiding van cholesterol en galzuren. Dieronderzoek (hamsters met hypercholesterolemie) heeft uitgewezen dat rijstolie atherogenese significant tegengaat, mede door het remmen van de accumulatie van cholesterol in de vaatwand.

Meer gezondheidseffecten met rijstolie

Rijstolie heeft vermoedelijk meer gezondheidseffecten die nog niet goed onderzocht zijn. Rijstolie bevordert mogelijk de genezing van maagzweren (gamma-oryzanol), draagt wellicht bij aan het voorkomen van kanker (fytosterolen, tocotriënolen) en goedaardige prostaatvergroting (fytosterolen) en het verminderen van menopauzeklachten (gamma-oryzanol) en beschermt mogelijk de hersenen tegen beschadiging door neurotoxines en toegenomen oxidatieve stress (tocotriënolen).
Gerelateerde artikelen
Wokken, lekker en gezondWokken is helemaal ingeburgerd, maar wordt vaak niet optimaal benut. Het is lekker en gezond en kent talloze mogelijkhed…
De functie van het hartDe functie van het hartHet hart van een volwassen persoon slaat circa tachtig keer per minuut. Het hart van een kind klopt circa honderd keer p…
Cholesterol hoe zit dat?Cholesterol hoe zit dat?Tegenwoordig hoor je veel over cholesterol.1 op de 3 mensen heeft een te hoog cholesterolgehalte. Er is regelmatig recla…
Hersen- en hartinfarct is te voorkomen met ArteriographHersen- en hartinfarct is te voorkomen met ArteriographControleer in een vroeg stadium de vitaliteit van uw hart- en bloedvaten, want voorkomen is beter dan genezen. De Arteri…
Bronnen en referenties
  • Cicero AF et al. Rice bran and its main components: potential role in the management of coronary risk factors. Curr Topics Nutraceut Res. 2005;3(1):29-46.
  • Kuriyan R et al. Use of rice bran oil in patients with hyperlipidaemia. Natl Med J India 2005;18(6):292-296.
  • Most MM et al. Rice bran oil, not fiber, lowers cholesterol in humans. Am J Clin Nutr. 2005;81(1):64-8.
  • Raghuram TC et al. Studies on hypolipidemic effects of dietary rice bran oil in human subjects. Nutr Rep Int 1989;39:889-95.
  • Wilson TA et al. Rice bran oil and oryzanol reduce plasma lipid and lipoprotein cholesterol concentrations and aortic cholesterol ester accumulation to a greater extent than ferulic acid in hypercholesterolemic hamsters. J Nutr Biochem. 2007;18(2):105-12.

Reageer op het artikel "Rijstolie, goed voor hart en bloedvaten"

Reactie

Liny Peters, 24-07-2016 14:06 #1
Ik gebruik nu ook rijst olie maar mijn vraag is is die olie lactosevrij want dat moet ik nu n.l.

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 28-08-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!