InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde voeding: okra

Gezonde voeding: okra

Gezonde voeding: okra Okra is een groente die behoort tot de kaasjeskruidfamilie of malvaceae. Deze plant levert groene peulen die zowel eetbaar zijn in rauwe toestand als in bereidde vorm. Naast zijn uitgebreide bereidingsmethodes biedt okra ook nog eens een rijkelijke bron aan voedingswaarde die een positief effect hebben op onze gezondheid.

Wat is okra?

De okraplant groeit in tropische, subtropische en warme gematigde gebieden en wordt beschouwd als een nationaal product in Zuid-Azië, Ethiopië en West-Afrika. De planten worden ongeveer 6-7 meter hoog en leveren peulen af die een nogal slijmerige structuur hebben.

Veel mensen zijn echter niet zo enthousiast over deze slijmerigheid en verlagen deze door toevoeging van azijn, tomaten, tamarindepasta, mangopoeder, wrongel of enkele druppels citroensap. Het slijm kan ook opgelost worden door de peulen dun te versnijden en vervolgens te koken.

Okra is een populaire groente in veel landen en wordt voornamelijk gegeten als groente. Het kan echter ook worden gebruikt in soepen of in rauwe salades. De zaden in de peulen kunnen worden geroosterd en gemalen om er een koffie-achtige drank van te maken, maar dan zonder cafeïne. De okrazaden zijn bovendien rijk aan onverzadigde vetten zoals oliezuur en linolzuur waardoor het heel geschikt is als bakvetstof of biobrandstof.

Voedingswaarde van okra

  • Okra heeft een laag caloriegehalte (30 kcal/100g).
  • Okra is vrij van vetten en cholesterol.
  • Okra is rijk aan voedingsvezels en zorgt voor 9% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid per 100 gram.
  • Okra is een bron aan vitamine C en K. Het levert 36% en 44% van de dagelijkse behoefte. Daarnaast bevat het een matige hoeveelheid vitamine A die goed is voor 12% van de dagelijkse behoefte per 100 gram.
  • Okra bevat ook matige hoeveelheden van de B-vitamine groep: 17% thiamine, 16,5% pyridoxine, 6% niacine, 5% pantotheenzuur en 4,5% riboflavine per 100 gram.
  • Okra is een zeer goede bron aan folaten en levert 22% van de dagelijkse behoefte per 100 gram.
  • Okra is rijk aan de fytonutriënten, bètacaroteen, luteïne en zeaxanthine.
  • Okra bevat ook verschillende vitaminen zoals mangaan en grote hoeveelheden calcium, koper, ijzer, magnesium, zink en fosfor.

Voordelen voor de gezondheid

Naast deze overvloed aan voedingswaarden heeft deze bescheiden groente ook een overvloed aan voordelen voor de gezondheid.

  • Verlaging van het cholesterolgehalte door oplosbare vezels.
  • Handhaven van het spijsverteringskanaal en voorkomen van constipatie.
  • Verminderen van toxines in het bloed.
  • De verschillende flavonoïden beschermen tegen longkanker en mondkanker.
  • Vitamine A houdt het gezichtsvermogen gezond en behoudt de gezonde slijmvliezen van de huid.
  • Vitamine C verhoogt de immuniteit en beschermt tegen infecties, hoest en verkoudheid.
  • Vitamine K versterkt de botten en zorgt voor een goede bloedcirculatie waardoor je beter beschermd bent tegen hart-en vaatziekten en diabetes.
  • Het slijm en de oplosbare vezels zorgen voor een langzamere opname van suikers waardoor een constante bloedsuikerspiegel wordt gehandhaafd. Vooral belangrijk voor diabetici.
  • Het slijm kan gebruikt worden als stabilisator in de cosmetische, farmaceutische en voedingsmiddelenindustrie.
  • Okra is een natuurlijk detoxmiddel.

Toepassingen van okra

Okra wordt gebruikt in de traditionele volksgeneeskunde. Hieronder volgen enkele voorbeelden:

  • Een afkooksel van de okrabladeren en -vruchten wordt gebruikt om urineproblemen zoals gonorroe, syfilis en pijn te verlichten.
  • Okrasap wordt gebruikt als bevorderend middel tegen hoesten.
  • De bladeren en wortels kunnen worden gebruikt als zalf voor wonden.
  • Okra heeft windafdrijvende eigenschappen en kan worden gebruikt om buikpijn te verlichten.
  • Okrabladeren kunnen ontstekingen verlichten.
  • Okra heeft gunstige effecten op de huid en vermindert puistjes en acne.
  • Okrazaden voorkomen en verlichten spierspasmen.
  • De wortelverbindingen hebben een beschermende werking voor de lever.
Gerelateerde artikelen
Okra; een slijmerige peulvruchtOkra; een slijmerige peulvruchtOkra is een geliefde groente in heel veel landen. Maar eigenlijk is okra helemaal geen groente, maar een peulvrucht. En…
Okra een heerlijke groenteEen plant met een rijke geschiedenis en een heerlijke vrucht welke als groente gegeten kan worden. Alhoewel deze vrucht…
Johannesbroodboom "De boom die nooit sterft"De johannesbroodboom, een zes tot 10 meter hoge boom met peulen die tot 20 cm lang worden en 3 cm dik zijn. De peulen wo…
Controversiële biobrandstoffenControversiële biobrandstoffenZe werden jaren geleden trots als ecologisch alternatief voor fossiele brandstoffen voorgesteld, maar ondertussen blijkt…
Biobrandstof: geschiedenis en toekomstDe laatste decennia komt de kwestie van de milieuproblematiek steeds meer op de voorgrond. Overal worden de woorden ‘duu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Brett Hondow, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Okra_(plant)
  • http://www.wilfriedrobert.be/GROENTEN/okra.html#.VBq5W5R_uEw
  • http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezondeten/21241161/__Gezonde_groente__okra__.html

Reageer op het artikel "Gezonde voeding: okra"

Reacties

Melanie Riedewald, 30-12-2016 01:35 #4
Okra is ook uitstekend geschikt bij het bestrijden van hoofdpijn en/of huiduitslag. Kook dagelijks twee grote okra's in een klein beetje water. Laat het afkoelen en vermaal het mengsel eventueel met een staafmixer. Drink op. Na een kwartier zakt de hoofdpijn weg en na een paar dagen is de uitslag verdwenen.

Suzan, 09-11-2015 17:16 #3
Wij eten wekelijks okra in tomatensaus met knoflook en stoofvlees. Ik kies voor diepvries okra. Die zijn bij ieder turkse groentewinkel aanwezig.

Cnudde Piet, 20-08-2015 04:19 #2
Waar kan men Okra kopen?

Gerry, 16-05-2015 19:23 #1
Wij hebben vandaag voor het eerst Okra gegeten. We kregen het advies van de Afgaanse verkoper de uiteinden af te snijden en de peulen-bonen te roerbakken in combinatie met tomaat-paprika- evt, courgette en aubergine. Toegevoegd zijn; verse knoflook, gember en koriander We hadden 250gr Okra voor 2 personen. We hebben er rijst bij gegeten. De combi was erg lekker en zeer zeker voor herhaling vatbaar.

Infoteur: Robin990
Laatste update: 14-10-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!