InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van appelazijn

De geneeskracht van appelazijn

De geneeskracht van appelazijn Appelazijn is een medicijn bij obesitas, diabetes en candida. Wetenschappelijk is dat bewezen. Daarnaast zijn er nog tientallen onbewezen praktijken. Een bekende manier van azijngebruik is: doe het op een bult van een wespensteek. De intense pijn die een wespensteek veroorzaakt zal hierdoor verdwijnen. Verder kun je aambeien verkleinen door er appelazijn om te deppen. Dat zijn natuurgeneeskundige gebruiken van appelazijn die nog niet bewezen zijn door de wetenschap.

Inhoud:

Algemene informatie

Azijn is een bijproduct van wijn. In Engelstalige landen gebruiken ze het woord vinegar. Dat komt van het Franse woord ´vin aigre´ wat ´zure wijn´ betekent. In het kort gaat de productie van azijn als volgt in zijn werk: bacteriën maken in eerste instantie alcohol van de suikers in voedsel, zoals appels of druiven. Vervolgens maken andere bacteriën van deze alcohol een zuur. In azijn zit niet alleen zuur; er zitten allerlei voedingsstoffen in zoals: vitaminen, mineralen, belangrijke aminozuren voor het menselijk lichaam en polyfenolen zoals galluszuur, catechine, koffiezuur en ferulazuur.

In Engelstalige landen zegt men apple cider vinegar of apple vinegar tegen appelazijn.

Tegen candida en stomatitis

Appelazijn is een goed middel om de candida-schimmel te bestrijden. Ook een stomatitis, een mondslijmvliesontsteking die komt door candida, kan met appelazijn succesvol behandeld worden. Dat blijkt uit een Braziliaans wetenschappelijk onderzoek wat werd gepubliceerd in september 2014. In het onderzoek werd de werking van appelazijn vergeleken met die van nyastatine, een bekend medicijn tegen candida. Het bleek dat een half uur na toediening appelazijn nog steeds werkzaam is om schimmels te doden terwijl nyastatine na een half uur een ´fungistatische´ fase heeft bereikt; het gaat nog wel de candida-schimmel binnen maar het doodt deze niet meer. De Braziliaanse wetenschappers concluderen dat appelazijn wel eens een uitstekend of zelfs beter alternatieve therapie zou kunnen zijn bij stomatitis.

Goed voor organen en antioxidantniveaus

In augustus 2014 publiceerde Turkse onderzoekers aan de universiteit van Isparta een studie waaruit blijkt dat appelazijn goed is voor de nieren, lever en rode bloedcellen. Deze drie lichaamsonderdelen werden bij muizen verzwakt door ze een dieet te geven met veel transvetten zoals margarine en supermarktolie. Tegelijkertijd werd een deel van de muizen dagelijks appelazijn gegeven. Deze procedure werd 28 dagen lang aangehouden. Vervolgens werden de muizen onderzocht. Hieruit bleek dat de muizen die appelazijn bij hun dieet hadden gekregen veel minder oxidatieve schade hadden. Daarnaast was het niveau van enzymen met antioxidantwaarde en vitaminen hoger in de muizen die appelazijn kregen.

Tegen diabetes

Een Iraans onderzoek uit 2008 toonde aan dat zowel gezonde ratten als ratten die suikerziekte of diabetes mellitus type 2 hadden, baat hadden bij de supplementatie van appelazijn in hun dieet. Allerlei indicatoren voor het bloedprofiel, het bloedlipidenprofiel, leverden een verbetering op. De Iraanse onderzoekers kwamen tot de conclusie dat appelazijn wel eens een prima middel zou kunnen zijn om diabetische complicaties mee te behandelen.

Als je appelazijn dagelijks wilt gebruiken, gebruik dan een eetlepel per glas water, twee tot driemaal daags.

Denk aan je tandglazuur

Appelazijn is erg gezond voor het lichaam maar het kan slechte effecten hebben voor de tandglazuur. Overigens zijn deze slechte effecten van appelazijn vergelijkbaar met elektrisch poetsen met een witmakende tandpasta; daarvan gaat je glazuur erg snel kapot. Een Rotterdams tandheelkundig laboratorium kreeg een meisje met een Marokkaanse achtergrond als cliënt en constateerde dat het tandglazuur niet optimaal was. Het bleek dat dit meisje dagelijks een glas appelazijn dronk om mager te blijven. In de Noord-Afrikaanse cultuur wordt een kuur met appelazijn vaak gedaan om gewicht te verliezen. De onderzoekers weten dat onder bodybuilders het drinken van appelazijn eveneens vaak gebeurt. Wat je doet is het volgende: probeer om bij het drinken van appelazijn dit niet in contact te laten komen met je gebit.

Van appelazijn val je af

In een onderzoek van de Arizona State University wordt gewezen op het feit dat de glykemische lading van voedsel daalt als men het inneemt in combinatie met azijn. Dat betekent in gewone taal: van voedsel word je minder snel dik als je het inneemt met appelazijn. Dit onderzoek is een meta-onderzoek, wat wilt zeggen dat het gegevens van diverse andere onderzoeken heeft gebruikt. Het onderzoek staat vrij negatief tegenover allerlei volksgeneeskundig gebruik, simpelweg omdat daar nooit onderzoek naar is gedaan. Maar er is wel veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om af te vallen met behulp van appelazijn, wat ook een volksgeneeskundig inzicht is. En deze traditionele methode is keer op keer bevestigd in wetenschappelijke onderzoeken. Met andere woorden: van appelazijn val je af! Een van de vele onderzoeken waaruit direct blijkt dat muizen afvallen als ze 28 dagen op een dieet met appelazijn worden gezet, is een onderzoek van Egyptische wetenschappers uit 2001.

Appelazijn houdt de maag vol

Er is een onderzoek wat in 2007 werd gedaan in Zweden dat aantoont dat het eten langer in de maag blijft zitten als men voor het eten een glas water met 30ml appelazijn drinkt. Dat is in principe een negatief effect. Maar omdat appelazijn het insulineniveau in het bloed minder doet fluctueren, zijn er ook positieve effecten. Appelazijn versterkt de functie van insuline en dat is goed nieuws voor diabetici en mensen met insulineresistentie die zich niet willen laten inspuiten met kunstmatige insuline. Men weet niet waarom het eten langzamer de maag verlaat maar je zou ook zo kunnen redeneren: als de maag vol is heb je geen honger. Dat betekent dat ook dit principe ertoe bijdraagt dat je afvalt. Immers: met een volle maag zul je minder snel geneigd zijn om te snoepen.

Bron: K Whiteford, PublicDomainPicturesBron: K Whiteford, PublicDomainPictures
Gebruik ongefilterde appelazijn uit de biologische winkel want dat biedt meer geneeskracht dan appelazijn uit de supermarkt.

Drink- en eettips appelazijn

Appelazijn kun je niet puur drinken. Tenminste, het kan wel maar het is niet aan te raden. Je kunt het mengen met water. Doe een bodempje appelazijn in een glas en meng het met water. Je verkrijgt een heerlijke, verfrissende drank. Vooral in de zomer op een warme dag kan het lekker zijn. Verder is het altijd een goed idee om appelazijn over een groene salade te doen. Zelfs in een pastasalade, aardappelsalade of rijstsalade past een beetje appelazijn.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met appelazijn werktAfvallen met appelazijn werktWie eenvoudig wil afvallen moet zeker appelazijn proberen. Afvallen met appelazijn gaat namelijk uitstekend, doordat app…
Hormonen van de nieren; renine, calcitriol en erytropoëtineNiet alleen de bijnieren maken hormonen (adrenaline, noradrenaline en cortisol). Ook de bijnieren maken hormonen. De hor…
Appelazijn als wondermiddel voor uw spijsverteringAppelazijn als wondermiddel voor uw spijsverteringAfvallen met appelazijn of appels werkt echt. Gebruik van appelazijn is een prima kuur die goed is voor uw gezondheid. H…
Nierfalen, wat gebeurt er?De nieren zijn belangrijke organen in ons lichaam. Ze hebben vele verschillende taken, zoals filtratie, zouthuishouding…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Phongnguyen1410, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Braziliaans onderzoek 2014: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25219289
  • Turks onderzoek 2014: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24894721
  • Tandglazuur: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23373303
  • Iraans onderzoek 2008: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19630216
  • Afvallen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1785201/
  • Egyptisch onderzoek 2001: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17216979
  • Zweeds onderzoek 2007: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2245945/
  • Versterkt insuline: http://care.diabetesjournals.org/content/27/1/281.full
  • Afbeelding bron 1: K Whiteford, PublicDomainPictures

Reageer op het artikel "De geneeskracht van appelazijn"

Reacties

Jack van der Pers Sr, 29-08-2017 19:31 #5
Ben zwaar diabeet, gebruik nog steeds medicijnen en supplementen en wil niet aan de insuline. Zijn in Spanje en wil hier graag appelazijn kopen. Kunt U me adviseren?

Tina, 10-05-2017 09:09 #4
Ik heb eczeem en vooral als ik me aan alcohol waag zoals tijdens de feestdagen kan ik me aan extreme uitbraken verwachten. Tot huilens toe heb ik dokters afgelopen voor een zalfje dat echt werkt maar niets werkte echt, de klachten verminderden wel maar weg ging het nooit helemaal.
Er is maar één iets dat bij mij echt gewerkt heeft, niet alleen tegen de jeuk maar ook ter genezing van ernstige uitbraken maar ook ter preventie!
Appelazijn is iets dat ik nu altijd in mijn keuken heb staan, ik gebruik het niet alleen als middel tegen mijn eczeem (verdund met lauw water en dan deppen op de plekken) maar is ook superlekker in mijn kamille thee en in salades.

Hoewel ik er wel bij zeg dat zelfs verdund met water het enorm hard kan pikken, maar dat gaat ook snel weg.
Lang leve de appelazijn!

Leen Egberts, 28-11-2016 12:04 #3
Ik ben 81 jaar oud, kort geleden werd ik wakker. Ik kon slecht zien, en stond te trillen op mijn benen. Ik ben zonder te eten en drinken naar het ziekenhuis gegaan, daar werd een suikerwaarde van 13 gemeten. Op aanraden van mijn vriend ben ik een week lang appelazijn gaan gebruiken, vier glazen verdund met water iedere dag, geen brood, geen rijst, veel vis en pindanoten, veel water 3 liter per dag. Na 7 dagen een nieuwe test, de suiker was gedaald naar 7. Mijn bloeddruk was gedaald zonder medicijnen van 180 naar 140/80. Ik ben in week tijd 3 kg afgevallen. Na 2 weken ga ik opnieuw laten testen voor mijn suiker en bloeddruk. Ik hoop u de uitslag van morgen te kunnen geven.

Gerry, 02-11-2016 13:59 #2
Ik heb een vraag over appels waar ik geen antwoord op gevonden kan krijgen. Ik maak appelmoes van biologische appels. Ik zou ze graag met schil en al willen verwerken in mijn appelmoes welke ik dan inmaak. Waarom worden appels altijd geschild voor appelmoes (in)maken? Ben benieuwd of u het antwoord op deze vraag kunt vinden.

Vriendelijke groet,
Gerry

Rowena, 11-12-2014 09:37 #1
Ik doe in een litermaat 100ml appelciderazijn en tot een liter aanvullen met water. Ik gebruik het omdat het de klachten van eczeem tegen gaat. Bovendien werkt het serieus super goed tegen schimmelinfectie! Ik heb het een maand achtereen gehad (candida). Ik weet het, het is December, verkeerde tijd met allemaal snoepgoed. (Suikerwaren is een voedingsbron voor candida/schimmelinfectie - wees hier op bedacht)! Ik heb nu 3 liter verdund appelciderazijn op, ik heb gewoon serieus geen jeuk meer, hiervoor lopen kuren bij de huisarts voor de candida. Ik wist niet dat zo iets simpels candida kan bestrijden. Ik kan het iedereen aanbevelen! Appelciderazijn koop ik bij "De Tuinen". Maar kun je ook bij de reformwinkel kopen. Ik raad aan om appelciderazijn met een rietje te drinken i.v.m je gebit. Het is ontzettend smerig (althans dat vind ik), maar voor je gezondheid moet je nou eenmaal wat over hebben. Reactie infoteur, 15-12-2014
Wat leuk Rowena dat je je positieve ervaring deelt! Ja het voelt heel bijzonder als je een ziekte kan genezen met iets simpels als appelazijn.

Maar dat appelazijn vies is, daar ben ik het niet mee eens :-) Een eetlepel appelazijn in een glas doen, water erbij, en je hebt een heerlijke verfrissende drank, voor mijn smaakpapillen.
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-09-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!