InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voedsel waarin melatonine zit

Voedsel waarin melatonine zit

Voedsel waarin melatonine zit Melatonine wordt voornamelijk aangemaakt in de pijnappelklier die zich in de hersenen bevindt. In mindere mate is er een aantal organen die melatonine aanmaken. Ouderdom is de belangrijkste factor voor een melatoninetekort. Dit tekort kan worden opgeheven door het nuttigen van melatoninerijk voedsel; dat is gezonder dan het innemen van een melatoninesupplement in pilvorm. Sint janskruid is een theesoort waarin relatief veel melatonine zit. Daarnaast kun je denken aan het eten van de melatoninehoudende fruitsoorten kersen, ananas en banaan.

Inhoud:

Natuurlijke of synthetische melatonine?

Slecht slapen kun je aanpakken met behulp van melatonine; dat is een stuk gezonder dan het gebruik van slaapmiddelen. Melatonine is een belangrijk hormoon dat het dag- en nachtritme reguleert. ´s Nachts heeft de mens het meest melatonine in het bloed. Mensen met insomnia, een chronisch slaaptekort, hebben te weinig melatonineproductie. Soms wordt dat aangepakt door mensen melatonine voor te schrijven. Er zijn twee soorten melatonine; melatonine die synthetisch wordt verkregen en melatonine die wordt gewonnen uit de urine van koeien. Deze synthetische melatonine heef wel een werkzaamheid maar deze is niet heel spectaculair. Je kunt echter ook voeding eten die melatonine bevat. Er komen steeds meer bewijzen dat natuurlijke melatonine uit voeding beter werkt dan synthetische melatoninesupplementen.

Overige ziekten

Melatoninetekorten komen met name bij oudere mensen voor. Melatonine wordt aangemaakt door de pijnappelklier. Het gebeurt vaak dat de pijnappelklier op hogere leeftijd minder goed functioneert. Behalve slaaptekorten kan een jetlag ook door melatonine worden aangepakt. Vliegtuigpersoneel, mensen die zeer onregelmatig werken, gebruiken soms melatonine om goed te kunnen slapen. Ook mensen die wisselend dag- en nachtdiensten hebben, kunnen gebaat zijn met melatoninehoudend voedsel. Verder zijn er mensen met hersenschade door een verkeersongeluk die om deze reden minder melatonine produceren. Een ander verschijnsel is dat melatonine in verband staat met ziekten die getriggerd worden door onxidatieschade; dat zijn ziekten die worden veroorzaakt door ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen. Een tekort aan melatonine kan de kans op kanker vergroten. Sommige mensen gebruiken melatonine als anti-kankersupplement.

Melatonine in wijn en bier?

Vele artikelen, vooral op internet, stellen dat melatonine in wijn en bier zit. Het is echter totaal zinloos om de alcoholische dranken te gebruiken teneinde meer melatonine binnen te krijgen. Alcohol zorgt er juist voor dat de functie van melatonine niet meer werkt. Alcohol werkt precies omgekeerd: het zorgt ervoor dat er minder snel geslapen wordt en dat de slaap zelf van lagere kwaliteit is. Vandaar dat mensen die de avond ervoor iets hebben gedronken, ook al is het maar één alcoholconsumptie, de dag erna vermoeid opstaan.

Kersen goed tegen insomnia

Volgens een onderzoek uit 2012 wat werd gehouden in het Verenigd Koninkrijk kan het drinken van kersensap de melatonineniveaus aanmerkelijk doen verhogen. In het onderzoek kregen 20 personen of kersensap of een placebo te drinken. Het bleek dat de mensen die kersensap dronken niet alleen betere melatonineniveaus hadden maar ze sliepen ook beter. De duur en de kwaliteit van het slapen worden verbeterd door het drinken van kersensap.

In de pijnappelklier zit vele honderden malen meer melatonine dan nodig is. Deze melatonine komt vrij als er andere nutriënten in het eten komen, met name tryptofaan.

Bestrijder van vrije radicalen

Vrije radicalen kunnen allerlei welvaartsziekten veroorzaken. Melatonine bestrijdt vrije radicalen en het is meer dan een antioxidant alleen. Een antioxidant vangt een vrije radicaal door de molecuulstructuur die we een vrije radicaal noemen aan zich bindt. Melatonine kan echter veranderingen aanbrengen in het immuunsysteem, met name in he mitrochondiale metabolisme en de kynuride metabolieten. Dat zijn ingewikkelde termen voor processen die het immuunsysteem optimaliseren.

Toelichting schema

In onderstaand schema staan enkele plantaardige bronnen van melatoninen opgenomen. Als je voeding om medicinale redenen gebruikt is het aan te raden om slechts biologische of, beter nog, biodynamische voeding te gebruiken. Je hoeft niet je hele voedingspatroon om te gooien maar je kunt het aanvullen met onderstaande producten. In vele gevallen zal het betekenen dat je meer de nadruk legt op producten. Bedenk dat jus d´orange uit een pak vrijwel geen medicinale of voedingswaarde heeft; verswaar is in alle gevallen vele malen gezonder.

Toelichting voeding met melatonine

De meest voeding kun je zonder problemen of bijwerkingen toevoegen aan je dagelijks menu. Havermout is sowieso een goed begin van de dag; het brengt stabiliteit bij mensen die last hebben van psychische problemen. Een tips is om de havermout aan te vullen met walnoten en banaan. Gebruik alleen verse producten. Ananas uit blik heeft geen voedingswaarde maar verse ananas wel. Sommige producten, zoals kersen, zijn niet het hele jaar door verkrijgbaar. Dan kun je kersensap van een biologische winkel nemen. Wat het avondeten betreft is het goed om zilvervliesrijst op te bakken met wat gember. Je kunt ook versnipperde gember een paar minuten meekoken met de rijst. Een rijstmaaltijd kun je extra verrijken met zonnebloempitten.

Na de insomnia

Als de slaapproblemen over zijn kun je je wenden tot gezond voedsel in het algemeen. Melatonine zit in vrijwel alle plantaardige voeding. De voedselsoorten in het schema bevatten slechts relatief veel melatonine. Wanneer je veel noten en fruit eet, in het algemeen, is het moeilijk om een tekort aan melatonine te krijgen.

Leuke weetjes over melatonine

  1. Melatonine wordt automatisch vrijgegeven door de pijnappelklier als het donker is.
  2. Een ´bijwerking´ van melatonine is dat het de kans op borstkanker verkleint.
  3. Melk die ´s nachts wordt verkregen van de koe, bevat meer melatonine.
  4. In wijn en bier zit melatonine. Toch heeft de wijn- en bierdrinker na het drinken mindere melatatonineniveaus in het bloed dan niet-drinkers.
  5. Tekorten aan foliumzuur, magnesium en zink, worden gerelateerd aan een melatoninetekort.
  6. Een tekort aan omega 3 en 6 kan leiden tot een tekort aan melatonine.

Tijdstip

Voor het dag- en nachtritme is het belangrijk regelmatig te eten. Onregelmatig eten kan ertoe leiden dat het dag- en nachtritme opgeschoven wordt. Daarom is het belangrijk om dagelijks op dezelfde tijdstippen te eten. Melatonine is een veilig product. Er zijn onderzoeken geweest waarbij mensen een grote hoeveelheid melatonine toegediend kregen. Nooit is er een bijwerking gesignaleerd die negatief uitvalt voor de algehele gezondheid.
Gerelateerde artikelen
Sint Janskruid: gebruik en bijwerkingenSint Janskruid: gebruik en bijwerkingenSint Janskruid is een kruid dat een positieve invloed heeft op depressie. Sint-Janskruid bevindt zich in diverse kruiden…
Voeding bij slaapproblemenVoeding bij slaapproblemenSlaap is enorm belangrijk voor een goede gezondheid. Helaas hebben velen veel moeite om in slaap te vallen. Wat vaak voo…
Lekker en erg gezond: KersensapLekker en erg gezond: KersensapIedereen kent deze rode vruchten wel: kersen. Heerlijk voor in de zomer, maar veel mensen weten niet hoe gezond ze wel n…
Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid heeft inmiddels aardig wat bekendheid als alternatief voor antidepressiva en het is in veel winkels verkr…
Wat is melatonine?Melatonine is een stof die een belangrijke rol speelt in het slaap- en waakritme van een mens. Melatonine wordt al door…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 4028mdk09, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Melatonine: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14568303
  • Kersen:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22038497
  • http://www.livestrong.com/article/279680-food-containing-melatonin/
  • Ananas, banaan, sinaasappel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23252791
  • http://naturalsociety.com/8-foods-naturally-increase-melatonin-sleep/
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12495587
  • Algemene informatie melatonine: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1262766/
  • Alcohol en melatonine: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3402070/
  • Foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "Voedsel waarin melatonine zit"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 08-10-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!