InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is Feta?

Hoe gezond is Feta?

Hoe gezond is Feta? Feta is een Griekse kaas gemaakt van schapen- of geitenmelk en wint sterk aan populariteit. Hoe internationaler we worden – ook de “gewone” mens – hoe meer producten we opsnorren tijdens de vakantie en we nemen dit bij voorkeur mee. Als een product veelgevraagd is, zorgt de koopman er voor dat het in Nederland te koop is en zo is Feta ook in Nederland erg populair geworden.

De Griekse schapen- of geitenkaas

De echte Feta komt van schapen- of geitenkaas, maar er zijn wat varianten die van koemelk gemaakt worden. Toch is dit eigenlijk niet de basis. Feta wordt gezouten en geconserveerd in een zoutoplossing (of water of wei) en gedurende zo’n twee maanden opgeslagen. Het droogt vervolgens uit op het moment dat de Feta uit de zoutoplossing wordt gehaald.

Feta is inmiddels een beschermde naam en alleen de traditioneel gemaakt Feta mag ook die naam hebben. Het is bij voorkeur van schapenmelk of schapenmelk met maximaal 30% geitenmelk als toevoeging.
De echte Feta is wit en is gevormd in de bekende blokken, zacht tot halfhard van vorm met een ietwat zoutige smaak, verder kan het een milde of scherpe smaak hebben. Het vetpercentage bedraagt maximaal 45%. De biologisch gemaakte kaas kent iets meer echte smaak en hoewel het iets duurder is, is zeker bij allerlei kazen het proces beter te onderscheiden in de smaak.

Deense Feta?

Feta is zoals gezegd een beschermde naam, maar in Denemarken wordt door Arla Foods ook Feta in het vierkante bakje geproduceerd. Deze naam mag niet meer gevoerd worden (opgelegd door Europese Unie) en dus is er voor Apetina gekozen om het product in de markt te zetten. We noemen het ook wel het “mediterraan kaasblokje” of “witte kaas” en iedereen weet dat het om Feta gaat, maar de naam wordt als zodanig dus niet meer gebruikt. Verder worden er door nog meer producten “witte kaas” geproduceerd, maar deze hebben niet zo’n marktaandeel dan Arla Foods dit heeft.

Gezond of toch niet?

Positief

Ook Feta ligt onder vuur als het gaat over gezond of niet gezond. De kaasrijk aan:
  • calcium
  • vitamine B12
  • vitamine D
  • aminozuren.
Deze stoffen zijn zeker niet slecht voor het lichaam, maar het spreekt voor zich dat je niet te pas en te onpas kaas moet eten. Het vetpercentage is en blijft relatief hoog.

Negatief

Wel is het zo dat ook Feta rijk aan zout is en dat is natuurlijk wel een punt van aandacht in het dagelijks voedingspatroon. Ditzelfde geldt voor vet en dus is de lightversie van Feta helemaal niet verkeerd (als een van de weinige “light” producten). Maar ook de light-variant kan niet te pas en te onpas gegeten worden. Met zout en vet altijd voorzichtig zijn en dus … eten met mate.

Toepassing

Feta is in de geblokte vorm ideaal om een salade mee aan te maken. Snij de kaas in kleine vierkante blokjes en het kan prima gemengd worden met andere ingrediënten. Maar Feta is ook goed te combineren met kleine smakelijke tomaatjes en wat bieslook of combineer Feta met smakelijke olijven en een beetje olijfolie.

Maar Feta kan ook prima op brood gegeten worden, al zien we dat in Nederland niet echt veel (de Grieken eten het wel op brood). Feta wordt hier toch meer voor de lunch of als een tussendoortje gezien.

Conclusie

Feta is een veelzijdig product zoals de meeste kazen veelzijdig zijn. Dit neemt niet weg dat je altijd je verstand moet gebruiken als je kaas gaat eten. Het heeft namelijk een smaak die om “meer” vraagt, maar wat je dus niet klakkeloos moet doen. Een stukje kaas per dag is prima en wissel de verschillende kazen eens af, de verschillende smaken doen het goed bij de verschillende recepten. Smakelijk eten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eetcultuur: GriekenlandEetcultuur: GriekenlandGriekenland, land van zon, zee en lekker eten. Waar komt de Griekse eetcultuur vandaan? Wat zijn de belangrijkste produc…
Griekse moussaka met Griekse salade en een wijnadviesGriekse moussaka met Griekse salade en een wijnadviesDe Grieken houden van geweldig goed eten en natuurlijk mag een glas wijn niet ontbreken. In dit artikel vindt u een rece…
Drie keer snelle tapas met feta/geitenkaasBezoek, een feestje of gewoon lekkere gezellige trek? Deze tapas met kaas zijn goed voor iedere gelegenheid. Ze zijn mak…
Wat je als zwangere juist wel en niet mag etenWat mag een zwangere vrouw nu juist wel eten in de 9 maanden en wat mag zij nu juist niet. Hieronder volgt een willekeur…
Alles over kaasAlles over kaasWie eet er nu niet graag een boterham met kaas? Kaas is niet alleen lekker als broodbeleg, maar ook geschikt als vleesve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: EME, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe gezond is Feta?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!