InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is paprika?

Hoe gezond is paprika?

Hoe gezond is paprika? Paprika is niet meer uit de Nederlandse keuken weg te denken of eigenlijk is paprika uit geen enkele keuken weg te denken. Paprika is op verschillende manieren te verwerken en heeft een frisse smaak. De ene is wat zoeter dan de andere. Maar we nemen ze niet alleen mee voor de lekkere smaak, we nemen ze ook mee in onze gerechten, omdat het een bron van vitamines is. Maar hoe gezond is paprika eigenlijk?

De oorsprong van paprika?

De paprika is een vrucht ... of eigenlijk een vruchtgroente zoals we dat noemen. Dit terwijl veel mensen het eerder als echte groente zien. De paprika is afkomstig uit Midden Amerika. In Hongarije ligt de basis voor de vrucht (geïntroduceerd door de Turken) zoals deze Europa verder veroverd heeft. De vrucht, die zijn naam ook aan de Hongaren te danken heeft, is afkomstig van bepaalde gekweekte vormen van de Capsicum annuum. In dezelfde lijn zijn er ook heen andere vormen en vruchten. Denk hierbij aan cayennepeper.

Tijdens het groeiproces is de mooi gekleurde paprika nog paars, groen, wit of bruin en ze smaken bitter. Tijdens het rijpingsproces zie je de kleuren én de smaak veranderen naar de bekende zoete smaak. Tijdens december en maart komt de paprika uit de Middellandse zee landen, maar tijdens de overige maanden halen we de paprika uit de Nederlandse kassen.

Hoe gezond is deze mooi gekleurde vruchtgroente?

De paprika is een gezonde vrucht, dat kunnen we zondermeer stellen. De toegevoegde waarde van regelmatig paprika in je reguliere voedingspatroon is van substantiële waarde. Wat zit er precies in de paprika:
  • Vitamine A
  • Vitamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine C (in grote mate aanwezig en de rode 2x zoveel als de groene paprika)
  • Calcium
  • Ijzer

De kilocalorieën in de paprika zijn eigenlijk bijna te verwaarlozen. De 200 gram per dag aan groenten (minimaal), zijn in de praktijk zo'n vier opscheplepels en is bij de paprika dus erg weinig aan kilocalorieën.

Vergelijk je de rode paprika met allerlei groenten, dan staat de rode paprika met vitamine C bovenaan samen met de spruitjes en zwarte bessen. De paprika bevat geen vet en nauwelijks eiwitten. Het is om meerdere redenen een perfect product als je gezond wil eten of met een streng dieet bezig bent. Het is licht verteerbaar en fris in ieder gerecht.

Negatief

Is er nog iets negatiefs over de paprika de vermelden? Nou ja, eigenlijk niet. Natuurlijk is te nooit goed, dat geldt voor alles. Echter, van paprika kan je eigenlijk niet echt dusdanig veel van eten, wat heel slecht voor de gezondheid zou zijn.

Verwerken in voeding

Paprika is fris en op verschillende manieren toe te passen, dat maakt de paprika ook zon prettig product. Enkele voorbeelden:
  • Hol de paprika uit en vul deze met een gehakt met knoflook mengsel en zet hem even in de oven.
  • Of hol de paprika uit en vul deze met een ei met mayomengsel. Eventueel wat cayennepeper er overheen strooien.
  • Snij de paprika in stukjes en verwerk deze door een frisse salade, eventueel verder aangevuld met wat verse noten.
  • Snij de paprika in stukjes en verwerk deze door een roerbak / wok gerecht. Nooit meer dan zon 8 minuten.
  • Maak kleine plakjes van de paprika en leg deze op een boterham met extra belegen of oude kaas.
  • Snij de paprika in dunne schijfjes en leg deze op een tosti ham kaas.
  • Verwerk de paprika in een licht kruidige soep.
en zo zijn er nog tal van manieren om de paprika te verwerken.

Verse paprika!

Een verse paprika is er een die je niet in de koeling legt, maar op de fruitschaal. Bij voorkeur in een niet te sterk verwarmde omgeving. Tussen 8 en 12 graden is het beste om de paprika even goed te houden op de fruitschaal. De paprika is niet langer dan een dag of 7 goed te houden. Invriezen kan wel. Dan kan je de paprika zon jaar goed houden.

Tot slot

De paprika is veelzijdig om toe te passen, kleurt het gerecht en is een frisse groente voeg de paprika toe aan je reguliere voedingspatroon en geniet er vooral van!
Gerelateerde artikelen
Boordevol vitamine E en C: paprikaBoordevol vitamine E en C: paprikaHij zit boordevol vitamine E en C, de paprika! De hoeveelheid vitamine C per 100 gram in een paprika is 150 mg. Een papr…
Is paprika gezond?Is paprika gezond?Is een paprika gezond? Ja, paprika is erg gezond. Het pigment dat rode, gele en oranje paprika zo kleurrijk maakt bevat…
Veelzijdige paprika'sVeelzijdige paprika'sPaprika is enorm veelzijdig en veel mensen gebruiken de paprika niet optimaal. Je kunt er eindeloos mee variëren. Meer i…
De paprika: kleurrijk en rijk aan vitaminenDe paprika: kleurrijk en rijk aan vitaminenDe paprika komt voor in allerlei gerechten voor als een groentesoort. Je hebt ze in verschillende kleuren en vormen. Het…
Gezonde cocktails zonder alcohol van groentesappenGezonde cocktails zonder alcohol van groentesappenGezonde cocktails zonder alcohol, maar dan van groentesappen. En met net dat beetje meer. Met bijvoorbeeld gember of met…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe gezond is paprika?"

Reactie

Rita, 15-02-2019 19:07 #1
Ik verwerk alle soorten paprika's in een stoofpotje met courgetten, aubergines, tomaatjes en look. Zeer lekker en zeer gezond.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!