InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn kibbeling en visstick gezond?

Zijn kibbeling en visstick gezond?

Zijn kibbeling en visstick gezond? Kibbeling en visstick hebben beide een knapperig randje. Mensen die geen normale vis lusten, lusten meestal wel kibbeling of visstick. Kibbeling is beschikbaar bij de lokale viszaak, maar het is ook al te verkrijgen bij de McDonald’s. Vissticks zijn bekend van het merk Iglo met kapitein Iglo. Hier zijn verschillende soorten van.

Is kibbeling gezond?

Wat is kibbeling?

Kibbeling bestaat uit vis die ondergedompeld wordt in een beslag en daarna wordt gefrituurd. Het kan daardoor worden gezien als snack. Oorspronkelijk wordt er voor kibbeling kabeljauw gebruikt. Met het woord kibbeling wordt ‘kabeljauwwang’ bedoeld. De prijs voor kabeljauw is echter vaak te hoog en tegenwoordig worden er ook andere vissen gebruikt, namelijk koolvis (pollak), wijting en heeks. Wanneer de vis van kibbeling op een duurzame manier uit het wild wordt gevangen krijgt het een MSC-keurmerk.

Gefrituurde kibbeling (viszaak)

Gefrituurde kibbeling wordt soms ook aangegeven als gebakken kibbeling, maar het is altijd gefrituurd. Frituren is uiteraard niet erg gezond, maar hierbij ligt het er ook aan in wat voor frituurvet het gebakken is en hoe snel dit verschoond wordt. Wanneer je zelf kibbeling frituurt heb je dit zelf in de hand, maar als je het van de viszaak haalt natuurlijk niet.

Kibbeling bij de McDonald’s

De McDonald’s heeft inderdaad ook kibbeling op het menu staan. Dit zijn zelfs kibbelingen met een MSC-keurmerk. Maar ook bij de McDonald’s geldt dat je niet weet hoe het bereid is, je weet niet wat voor frituurvet er gebruikt is. Wel geeft McDonald’s aan dat er gebruik wordt gemaakt van de originele kibbelingvis, de kabeljauw.
Per product (6 kibbelingen) Kibbeling bij de McDonald's
Calorieën (kcal)234
Vet (g)12
- Waarvan verzadigde vetzuren (g)1,3
Eiwit (g)15
Suikers (g)0,3
Zout (g)1,2

Kibbeling uit de supermarkt

Kibbeling is ook bij de supermarkt verkrijgbaar. Bij de Albert Heijn kan je bijvoorbeeld kibbeling met het MSC-keurmerk kopen, gemaakt van de Alaska koolvis. Deze kibbeling kan je in de oven, koekenpan of frituur bereiden.
100 gram AH kibbeling
Calorieën (kcal)205
Vet (g)8
- Waarvan verzadigde vetzuren (g)1
- Waarvan enkelvoudig onverzadigd1,5
- Waarvan meervoudig onverzadigd4,5
Eiwit (g)18
Koolhydraten15
Suikers (g)1

Kibbeling saus

Bij kibbeling hoort uiteraard ook saus. Sauzen die veelal worden gebruikt zijn remouladesaus, ravigottesaus en knoflooksaus. Zoals hieronder te zien is zit er in deze sauzen erg veel vet. De sauzen zijn er mede voor verantwoordelijk dat kibbeling niet de gezondste maaltijd is.
100 milliliter AH Ravigottesaus Calvé Knoflooksaus Hansel remouladesaus
Energie (kcal)375390460
Eiwitten0,9 g1 g0,8
Koolhydraten12 g11 g9
- Waarvan suikers8 g9 g9
Vet36 g37 g45
- Waarvan verzadigd2,5 g3 g5,5
- Waarvan enkelvoudig onverzadigd33 g-11
- Waarvan meervoudig onverzadigd 28,7
Trans0,2 g--
Voedingsvezel0,3 gniet vermeld-
Natrium0,37 gniet vermeld-

Zijn vissticks gezond?

Vissticks zijn wel wat te vergelijken met kibbeling, ze hebben beide een knapperig randje om de vis heen en mensen die geen normale vis lusten vinden kibbeling en vissticks vaak wel lekker.

Vissticks worden met kabeljauw of koolvis (pollak) gemaakt. Uit de uitzending van de Keuringsdienst van Waarde kwam naar voren dat pollak veelvuldig wordt gebruikt. Op de website van Iglo staat dat de Alaska koolvis, ook wel de Alaska pollak, gebruikt wordt.

Vissticks van Iglo

Het merk Iglo is het bekendste merk van de verkoop van vissticks. Helemaal omdat de zogenaamde kapitein Iglo het merk door middel van reclamespotjes een gezicht geeft. De originele vissticks van Iglo voldoen aan het MSC-keurmerk.
100 gram Vissticks Iglo
Calorieën (kcal)192
Vet (g)7,7
- Waarvan verzadigde vetzuren0,6
Eiwit (g)13,4
Koolhydraten (g)16,9
- Waarvan suikers0,9
Vezels (g)0,9
Zout (g)1,1

Zalmvissticks

Daarnaast heeft Iglo ook vissticks met zalm. De voedingswaarde hiervan is uiteraard ook anders. De de vissticks met zalm hebben geen MSC-keurmerk, wel kun je aan de hand van een trackingscode erachter komen wat de vangstmethode is en welk vangstgebied er gebruikt is.
100 gram Zalm vissticks
Calorieën (kcal)226
Vet (g)9,8
- Waarvan verzadigde vetzuren (g)0,9
Eiwit (g)13,4
Suikers (g)1,3
Vezels (g)1
Zout (g)0,92

Volkoren vissticks

Het gepaneerde laagje op de normale vissticks zorgt er voor dat niet iedereen deze vissticks koopt. Hierdoor heeft Iglo een nieuwe variant op de markt gebracht, de visstick met een volkoren laagje! Volgens Iglo beschikt deze visstick over meer eiwitten en vezels en minder koolhydraten.
100 gram Volkoren vissticks
Calorieën (kcal)193
Vet (g)8
- Waarvan verzadigde vetzuren (g)-
Eiwit (g)14
Koolhydraten (g)15
Suikers (g)1
Vezels (g)2,3
Zout (g)0,87
Gerelateerde artikelen
Gefrituurde vis en andere zeedieren informatie/kopenBijna iedereen heeft in zijn leven wel eens kibbeling gegeten. Kibbeling isdan ook de meest bekende gefrituurde vissoort…
Zelf kibbelingen of lekkerbekjes makenKibbeling en lekkerbekjes zijn één van de meest geliefde en verkochte vissoorten in Nederland. Ze worden bereid in de fr…
Gezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezonde voeding en voldoende bewegen vinden veel ouders belangrijk wanneer het om hun kind(eren) gaat. Want overgewicht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zoetnet, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2014/afleveringen/13-03-2014
  • http://www.mcdonalds.nl/producten/burgers-mcnuggets/mckibbeling-6
  • http://www.profnews.nl/1037846/iglo-introduceert-vissticks-met-volkorenlaagje
  • http://denieuwevischwinkel.nl/assortiment/gebakken-gerookte-vis/kibbeling/

Reageer op het artikel "Zijn kibbeling en visstick gezond?"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 30-01-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!