InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is Spa rood gezond?

Is Spa rood gezond?

Is Spa rood gezond? Spa rood, ook wel Spa Barisart genoemd, is mineraalwater met koolzuur. Koolzuur staat erom bekend dat het slecht is voor je tanden en het spijsverteringskanaal,, maar is dit eigenlijk wel zo? En is Spa rood gezonder of Spa blauw? Daarnaast, waar komt het Spa mineraalwater eigenlijk vandaan? Tot slot, wat is het verschil tussen mineraal- en kraanwater en hoeveel schelen ze in prijs?

Wat is Spa rood?

Spa rood, of eigenlijk Spa Barisart, is een koolzuurhoudende drank van het merk Spa. Het is beschikbaar in verschillende formaten.
  • Een blik van 33cl
  • Flessen van 25, 50 en 75 cl en flessen van 1 en 1,5 liter.

Is Spa rood gezond?

Koolzuur in Spa rood

Spa rood bevat koolzuur en koolzuur staat erom bekend dat het slecht zou zijn voor de tanden en het spijsverteringskanaal, maar is dat eigenlijk wel zo? Koolzuur is een zwak zuur, of het slecht voor je tanden is, is dan ook te verwaarlozen. Frisdrank is wel slecht voor je tanden, dit is niet te wijten aan koolzuur, maar aan andere zuren zoals: citroen, appel en fosforzuur. Daarnaast zit er in frisdrank veel suiker wat je tanden ook aantast.

Koolzuur geeft een opgeblazen gevoel, dit gaat echter niet gepaard met het aantasten van de darmen. Voor mensen met IBS (irritated bowel syndrome) oftewel een prikkelbare darm, kan koolzuur wel voor een prikkelend effect op de darmen hebben. Voor deze groep is het dan ook beter om koolzuur te vermijden.

Het Spa water

Het Spa water komt uit de Hoge Venen in België. Hier wordt het t/m 50 meter ondergronds gewonnen. Het water heeft dan al een reis van 3 t/m 5 jaar afgelegd totdat het wordt gebruikt als drinkwater. In deze reis komt het maar weinig elementen tegen die kunnen oplossen. Het Spa water beschikt hierdoor over weinig mineraalzouten. Dit is een goed teken omdat men van zout en dan met name natrium - een onderdeel van zout - vaak teveel binnenkrijgt. Met maar 47 mg droogrest (totaal gehalte aan mineraalzouten) is Spa rood zeer licht mineraalhoudend water. Even ter vergelijking, 1000 mg droogrest per liter wordt als gemiddeld mineraalhoudend water beschouwd.

Spa rood vs Spa blauw

Spa rood

CalciumMagnesiumNatriumKaliumChlorideSulfaatNitraatWaterstof-carbonaatSilicium-dioxideDroogrest
mg/l5,51,950,54,57,51,5181047

Spa blauw

mg/l4,51,730,5541,515733

Je zou nu kunnen denken dat het verschil tussen Spa rood en Spa blauw alleen het koolzuur is en dat de rest gelijk is. Dit is echter niet zo. Er is namelijk een verschil in de voedingswaarde. Spa rood beschikt over meer metalen en meer mineraalzouten (droogrest). Spa blauw is dus gezonder.

Mineraalwater vs kraanwater

Wat is eigenlijk het verschil tussen mineraalwater en kraanwater?
Mineraalwater is gewonnen uit de grond. Dit water is natuurlijk en het is al zuiver van zichzelf. Het voldoet aan andere wetgeving dan kraanwater. Bij mineraalwater is het bijvoorbeeld verplicht dat het bij de bron gebotteld wordt. Mineraalwater zegt het al, het bevat mineralen. Normaal gesproken meer dan kraanwater. Bij mineraalwater staat van 15 stoffen beschreven wat de minimale of maximale hoeveelheid moet zijn. Voor kraanwater zijn dit 65 stoffen. Het Nederlands kraanwater hoort tot één van de besten van de wereld omdat het zeer goed gezuiverd wordt. De bron van kraanwater is in 60% van de gevallen uit de grond, een soortgelijke bron als spa rood mineraalwater.

Prijs van Spa rood tegenover kraanwater

  • 1 liter Spa blauw: 59 cent
  • 1 liter Spa rood: 0,62 cent (supermarkt)
  • 1 liter kraanwater: 0,0015 (leidingwater)
Ook al kun je de mineraalwater en kraanwater als twee geheel verschillende producten zien, ze hebben toch dezelfde functie, namelijk hydrateren. Hier is de één niet beter in dan de ander. De prijs is echter wel erg verschillend. Kraanwater is namelijk aanzienlijk goedkoper in de bovenstaande situaties.

Conclusie

Spa rood mineraalwater is gezond omdat er maar weinig zware metalen in zitten. Toch worden er meer stoffen getest bij kraanwater waardoor er niet gezegd kan worden dat mineraalwater gezonder is dan kraanwater. De extra mineralen in Spa rood krijg je via het eten ook wel binnen. Daarnaast is kraanwater vele malen goedkoper en hoef je geen waterflesjes te kopen die het milieu alleen maar vervuilen. Wil je echter water met koolzuur drinken dan is Spa rood een goede oplossing.
© 2015 - 2017 Freshprince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Snel geld lenen - rood staanHet is gemakkelijk en verleidelijk om rood te staan op een betaalrekening. Veel mensen weten niet dat rood staan ook een…
Rood staan, verstandig of niet?Rood staan, verstandig of niet?Het zal iedereen wel eens overkomen zijn, plotseling sta je rood. Rood staan betekent dat je meer hebt uitgegeven dan er…
Rood in het interieurRood in het interieurEr zijn mensen die het wel mooi vinden maar niet durven, er zijn mensen die het te overheersend vinden en er zijn mensen…
Voedingsadvies: rood vlees goed of slechtVeel mensen zijn dol op dagelijks een stuk vlees bij het avondeten te nemen. Rood vlees bevat gezonde stoffen zoals ijze…
Rood voor Rood regelingDe Rood voor Rood regeling is door de overheid in het leven geroepen om het platteland te stimuleren. Als ze dit niet do…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nevit Dilmen (talk), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.hidrodoe.be/over-water/wat-is-water/samenstelling
  • http://www.kraanwater.nu/watweetjijvankraanwater/waterweetjes/prijs-van-water/Pages/default.aspx
  • https://www.youtube.com/watch?v=JU2_5cZyktE
  • http://www.spa.nl/spa-bruisend/de-unieke-samenstelling
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mineraalwater
  • http://www.kennisinstituutbier.nl/nieuws/koolzuur-een-drankje-slecht-voor-je-gezondheid

Reageer op het artikel "Is Spa rood gezond?"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 17-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!