InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is paling gezond?

Is paling gezond?

Is paling gezond? De paling is een bekend Nederlands product. Het is een langwerpige vette vis die een aantal goede gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. De paling is verkrijgbaar als kweekpaling en als wilde paling. De wilde paling moet echter worden vermeden doordat hier dioxine in kan zitten. Dan is er ook nog palingworst, waar bestaat dit uit en is het gezond?

Wat is paling?

Palingen zijn vissen met een langwerpig lichaam dat meer dan een meter lang kan worden. De paling lijkt door zijn lichaam dan ook nauwelijks op andere vissoorten. Palingen komen vooral in Europa en het Noordelijke deel van Afrika voor.

Is paling gezond?

Of paling gezond is hangt af welke soort je consumeert. Je kunt namelijk gekweekte en wilde paling consumeren. Gekweekte paling houdt in dat de erg jonge palingen (glasaaltjes) worden gevangen en opgevoed in kwekerijen. De gekweekte paling wordt gekweekt in water dat constant onder controle staat. De wilde paling wordt in rivieren gevangen. Bij de wilde paling in Nederland heb je de kans dat hij uit een vervuild gebied komt. Hierdoor kunnen deze palingen dioxine binnen hebben gekregen. Dit is een giftige stof die in het vet van de paling blijft zitten en kanker kan veroorzaken. Gelukkig bestaat de in Nederland verkochte paling voor 95% uit gekweekte palingen en de rest uit wilde palingen, waarvan 2% afkomstig is uit vervuilde gebieden. Helaas is er dus nog wel sprake van 2%.

Voedingswaarde

De gerookte paling is het meest verkrijgbaar. Deze beschikt over veel eiwit en veel vet.

100 gram Gerookte paling
Energie244 kcal
Eiwit17,8 g
Vet19,5 g
- waarvan verzadigd5,7 g
- waarvan enkelvoudig onverzadigd10,2 g
- waarvan meervoudig onverzadigd3,6 g
Koolhydraten0 g

Omega 3 vetzuren

Paling is een vette vis en daarom beschikt het over veel omega 3 vetzuren. Omega 3 vetzuren verminderen het risico op hart- en vaatziekten. Bovendien verminderen ze ontstekingen en verbeteren ze hersenfuncties. Om de omega 3 vetzuren binnen te krijgen wordt er geadviseerd om minimaal twee keer per week vis te eten, waarvan ten minste één keer vette vis zoals paling.

Mineralen

Naast omega 3 vetzuren zitten er in paling ook veel goede mineralen. Zo zit er veel kalium, fosfor en zink in. Dit zijn allemaal goede mineralen. Echter beschikt gerookte paling over aardig wat natrium. Natrium is een onderdeel van zout waar je niet teveel van binnen moet krijgen.

Kalium is belangrijk voor het handhaven van een normale bloeddruk. Fosfor is betrokken bij de energievoorziening van het lichaam en zink is nodig bij de opbouw van eiwitten en het helpt met de groei en vernieuwing van weefsel.

Vitaminen

Vitamine A, vitamine B2, vitamine B12 en vitamine D zijn goed vertegenwoordigd in paling. Vitamine A is betrokken bij de weerstand. Vitamine B2 en B12 zijn onderdeel van het vitamine B-complex. Vitamine B2 is verantwoordelijk voor de instandhouding van het zenuwstelsel en de spijsvertering. Vitamine B12 helpt ook voor een goede werking van het zenuwstelsel en het draagt bij aan de energievoorziening.

Vitamine D is een vitamine die het lichaam zelf aan kan maken door middel van de zon. Het zit echter ook in vette vis. Vitamine D is goed voor de botten en de tanden. Daarnaast helpt het met de opname van de mineralen calcium en fosfor.

Onbereide paling

De onbereide paling is niet gerookt en beschikt hierdoor over een andere voedingswaarde. Vergeleken met de gerookte paling beschikt de onbereide paling over minder eiwit, vet en natrium.

Is palingworst gezond?

100 gram Palingworst
Energie305 kcal
Vet26 g
- waarvan verzadigd12 g
Koolhydraten4,5 g
- waarvan suikers0,8 g
Eiwitten13 g
Zout2,5 g

Naast gerookte paling is er ook palingworst verkrijgbaar, dit kan je bijvoorbeeld als broodbeleg gebruiken. Palingworst bestaat echter niet uit paling maar uit varkensvlees. De naam 'palingworst' verdient het dan ook niet. Zoals in de bovenstaande tabel te zien is beschikt palingworst over veel vet en veel eiwit. Daarnaast beschikt het over veel zout. In vette vis, waaronder paling, zitten veel omega 3 vetten. Omdat palingworst uit varkensvlees en niet uit paling bestaat geldt deze regel niet voor palingworst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe maak je een paling schoonPaling is een lastige vis om schoon te maken. Dit komt vooral doordat palingen ontzettend glibberig zijn. Maar ook doord…
Visserij: Chinese wolhandkrab vervangt palingDe Chinese wolhandkrab maakt alles kapot met zijn verwoestende scharen. Daarom hadden vissers en dan met name palingviss…
Vis op verschillende manieren, lekker en gezondVis op verschillende manieren, lekker en gezondIedereen weet dat vis supergezond is, eigenlijk veel beter dan vlees. Veel mensen eten 1x in de week vis en de rest vlee…
Smullen op de Veluwe: van paling tot pannegiesSmullen op de Veluwe: van paling tot pannegiesArnhemse meisjes, Hattemer brokken, het Apeldoorns opkikkertje, Veluwse vossenbessenjam en Veluwse zwienenkeuteltjes. De…
Hoeveel calorieën bevatten vis, garnalen en schelpdieren?Hoeveel calorieën bevatten vis, garnalen en schelpdieren?Het voedingscentrum adviseert om wekelijks tweemaal vis te eten, waarvan minimaal éénmaal vette vis. Dit om voldoende om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tasja, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/is-te-veel-dioxine-gevaarlijk
  • http://www.nevepaling.nl/nederlands/nieuws/zembla_over_paling_en_dioxine/
  • http://www.askmen.com/sports/galleries/50-foods-you-avoid-that-are-actually-healthy-5.html
  • http://www.ah.nl/

Reageer op het artikel "Is paling gezond?"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 04-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Vette vis
Medische informatie…
Schrijf mee!