InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kankerverwekkend voedsel

Kankerverwekkend voedsel

Kankerverwekkend voedsel Een verkeerde bereiding van voedsel wordt steeds vaker in verband gebracht met de ziekte kanker. Zonde, want dit kan makkelijk voorkomen worden als je weet hoe je je maaltijd veilig kan bereiden. Het is niet moeilijk om te onthouden en het kan heel veel leed besparen als je het voor de rest van je leven weet.

Gevaarlijke bereiding

Je voedsel niet laten verbranden is eigenlijk de belangrijkste regel. Dikwijls worden in verbrande producten kankerverwekkende stoffen aangetoond die kunnen leiden tot darmkanker. Probeer altijd verkoold/verbrand voedsel te vermijden en aarzel dus niet om het weg te gooien of in een café/restaurant te vragen om een nieuwe maaltijd.

Acrylamide

Als producten die zetmeel bevatten (denk aan: aardappelen, brood, chips, rijst en zelfs friet) een temperatuur van 100 graden Celsius of hoger bereiken kan acrylamide ontstaan. Het is bij proefdieren bewezen dat acrylamide schadelijk is voor het lichaam en het risico op kanker kan verhogen.

Acrylamide komt het vaakst ons lichaam binnen bij frituren, zorg er dus voor dat als je zelf thuis gaat frituren je de friet en snacks goed in de gaten houdt en niet zwart laat kleuren. Gooi zwarte frietjes altijd weg. Bij roosteren, bakken en grillen komt ook acrylamide voor.

Brood bevat ook acrylamide maar dit zit voornamelijk in de korst, de regel geldt: hoe donkerder de korst, hoe meer acrylamide. Tevens bevatten gebrande koffiebonen acrylamide die je dus binnen krijgt door het drinken van koffie.

Maar betekent dit alles dat we dan beter geen brood, rijst en friet kunnen eten? Zeker niet. Ondanks dat acrylamide niet te vermijden valt omdat het in zoveel producten zit (zelfs sigarettenrook) zorgt een gevarieerd en gezond voedselpatroon voor een beperkte inname ervan (alles met mate eten en drinken).

HCA

Heterocyclische amines kortweg HCA's genoemd zijn kankerverwekkende stoffen, ze ontstaan wanneer eiwitrijke voedingsmiddelen (in bijvoorbeeld vlees, vis maar ook gevogelte) een lange tijd een temperatuur bereiken van 400 graden Celsius of hoger. Het is van groot belang deze producten niet te lang te bakken en probeer op de barbecue contact met vuur te vermijden. HCA's zijn te herkennen met het blote oog, denk aan zwart gekleurd eten op de barbecue, als er op een product toch zwartgeblakerde stukjes zitten kan je dit altijd wegsnijden.

Als er op de barbecue toch zwarte stukjes blijven ontstaan kun je proberen je eten op aluminiumfolie te leggen, dit kan de verandering van je voedsel in HCA's tegengaan.

Polycyclische aromatische koolwaterstoffen

Als eetbare producten die hebben geleefd of leven onvolledig verbranden ontstaan er polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's). Nagenoeg alle producten bevatten PAK's maar niet op een levensgevaarlijk niveau. Voornamelijk eetbare producten die verbrand, verkoold, of gerookt zijn bevatten PAK's, het vermijden van deze voedingsmiddelen is daarom belangrijk.

Gevaarlijke producten

Bij het teveel en te vaak nuttigen van ongezonde producten ontstaan ook vormen van kanker.

Zout en maagkanker

Hier geldt weer de regel, alles met mate eten en drinken. Zo ook zout, bij een langdurig en hoog gebruik ervan kan er een ontsteking in de maagwand (atrofische gastritis) plaatsvinden waardoor het maagslijmvlies verschrompeld, hierdoor kan maagkanker ontstaan. Zout blijft als een bijtende stof in de maag werken en kan moeilijk uit de maag verwijderd worden. Maagkanker is één van de tien meest voorkomende vormen van kanker ter wereld.

Overgewicht en kanker

Als er veel ongezonde producten worden geconsumeerd en er weinig beweging plaatsvindt kan een persoon last hebben van overgewicht. Deze aandoening kan de kans op verschillende vormen van kanker verhogen, deze vormen zijn:
  • Borstkanker
  • Dikkedarmkanker
  • Nierkanker
  • Slokdarmkanker
  • Galblaaskanker
  • Alvleesklierkanker
  • Waarschijnlijk prostaatkanker
  • Eierstokkanker
  • Baarmoederkanker

Alcohol

Het overmatig drinken van alcohol (ongeveer drie glazen of meer per dag) vergroot de kans op tumoren in het lichaam. Volwassen vrouwen die overmatig drinken hebben een nog grotere kans op borstkanker. De schade van alcohol is zelfs groter als iemand daarbij ook nog veel rookt.
© 2015 - 2019 Universaliss, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Acrylamide, kankerverwekker in voedingAcrylamide, kankerverwekker in voedingAcrylamide wordt gebruikt in de cosmetica en in de productie van plastic en voedselverpakking. Acrylamide is in 2005 doo…
Risico's van acrylamide in voedingRisico's van acrylamide in voedingAcrylamide is een stof die gevormd wordt wanneer producten die veel zetmeel bevatten, zoals bijvoorbeeld graan en aardap…
Gezonde voeding tegen kankerGezonde voeding tegen kankerBelangrijke kenmerken bij het ontstaan van kanker zijn het voedingspatroon, roken en straling. Geef kanker geen kans en…
Zijn knakworsten kankerverwekkend?Zijn knakworsten kankerverwekkend?De één houdt er meer van dan de ander, maar vrijwel iedereen heeft in zijn leven wel eens een knakworst gegeten. Knakwor…
Dioxine in voedsel: in welke voeding zit veel dioxine?Dioxine in voedsel: in welke voeding zit veel dioxine?Dioxine hoort niet thuis in voedsel, maar zit het toch. Wie teveel dioxine of dioxine-achtige stoffen binnenkrijgt, kan…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Acrylamide
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Heterocyclische_verbinding
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Polycyclische_aromatische_koolwaterstoffen
  • http://www.kanker.be/zout-en-kanker
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kanker.aspx

Reageer op het artikel "Kankerverwekkend voedsel"

Infoteur: Universaliss
Gepubliceerd: 14-08-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!