InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn knakworsten kankerverwekkend?

Zijn knakworsten kankerverwekkend?

Zijn knakworsten kankerverwekkend? De één houdt er meer van dan de ander, maar vrijwel iedereen heeft in zijn leven wel eens een knakworst gegeten. Knakworsten zijn snel en makkelijk klaar te maken en kunnen op allerlei manieren worden gegeten. Dat knakworsten niet het allergezondste voedsel zijn dat je kan eten is vast wel bekend, maar hoe slecht en ongezond zijn knakworsten? Zijn knakworsten kankerverwekkend?

Bewerkt vlees

Knakworsten vallen onder de voedselgroep ‘bewerkt vlees’. Dit betekent meestal dat vlees van één of meerdere diersoorten wordt vermalen en dat hier allerlei kunstmatige kleur- en smaakstoffen aan toegevoegd worden om tot het uiteindelijke product te komen. Ook worden er vaak allerlei middelen toegevoegd om te zorgen dat het vlees langer houdbaar is. Naast knakworsten zijn bekende vormen van bewerkt vlees corned beef en hele goedkope soorten ham. Andere vormen van bewerkt vlees zijn gezouten of gerookt vlees.

Onderzoek naar bewerkt vlees en het verband met kanker

Een team van 20 onderzoekers uit 10 verschillende landen heeft meer dan 800 wetenschappelijke onderzoeken vergeleken en bestudeerd. Deze onderzoeken gingen over het verband tussen kanker en bewerkt vlees. Naar aanleiding van dit onderzoek heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een rapport gepresenteerd in 2015. Uit de onderzoeken die zijn bestudeerd is gebleken dat het regelmatig eten van bewerkt vlees, en dus knakworsten, kan leiden tot darmkanker. Met de uitkomst van dit onderzoek zijn eerdere conclusies van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds bevestigd. Naar aanleiding van de onderzoeken heeft de WHO bewerkt vlees op een lijst gezet van kankerverwekkende producten, omdat volgens hen het kankerverwekkende effect is bewezen.

Van elke portie van 50 gram bewerkt vlees die je minder eet per dag, kan de kans op darmkanker met maar liefst 18% dalen volgens de onderzoekers. Het scheelt dus echt als je geen bewerkt vlees meer zou eten. Naast darmkanker vergroot het regelmatig eten van bewerkt vlees ook de kans op maagkanker. Dit lijkt ontzettend zorgwekkend, maar ondanks dit hogere risico is de kans dat je darmkanker krijgt door alleen het eten van bewerkt vlees heel klein. De kans om darmkanker te krijgen groeit wel op de lange termijn, maar er komen een heleboel andere factoren bij kijken voordat je daadwerkelijk darmkanker krijgt. De kans om kanker te krijgen door roken, alcoholgebruik of door obesitas is veel groter dan door het eten van knakworsten.

Allerlei soorten knakworsten

De ene knakworst is natuurlijk de andere niet. Op de verpakking van knakworsten staat altijd hoeveel procent vlees er in de worstjes zit en van welk dier dit vlees dan afkomstig is. Hiernaast staan ook alle andere ingrediënten die in de knakworsten zitten op de verpakking vermeld. Hoe minder vlees er in de knakworsten zit, hoe meer kunstmatige toevoegingen er vaak in de worstjes zitten. Dit is natuurlijk niet altijd het geval, er zijn bijvoorbeeld ook vegetarische knakworstjes op de markt die van hele goede kwaliteit kunnen zijn. Als je knakworsten wil van een goede kwaliteit, kun je deze het beste bij de keurslager halen.

Kan ik geen knakworsten meer eten?

Het is niet nodig om helemaal te stoppen met het eten van knakworsten en ander bewerkt vlees, omdat er in heel veel producten die in de supermarkten te koop zijn allemaal kunstmatige toevoegingen zitten. Om eventueel schadelijke toevoegingen te vermijden zou je heel veel producten met kunstmatige toevoegingen dan moeten laten staan. Het is wel verstandig om het eten van bewerkt vlees zo veel mogelijk te beperken. Vlees bevat veel stoffen die wel heel gezond zijn voor het lichaam, maar om deze optimaal te benutten kun je beter onbewerkt vlees eten of vlees eten van hoge kwaliteit.

Rood vlees

In de onderzoeken is ook aandacht besteed aan het verband tussen het eten van rood vlees en het risico op het krijgen van kanker. Ook bij rood vlees is gebleken dat het eten hiervan het risico op kanker vergroot. Het risico is hierbij weliswaar kleiner dan bij het eten van bewerkt vlees, maar de WHO heeft rood vlees wel op de lijst gezet met voedingsmiddelen die 'waarschijnlijk kankerverwekkend' zijn. Er wordt aangeraden om niet meer dan 500 gram rood vlees per week te eten. Het eten van rood vlees hoef je niet helemaal te laten, omdat rood vlees erg veel gezonde voedingsstoffen bevat voor het lichaam.
© 2015 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Is bewerkt vlees en rood vlees gevaarlijk?Is bewerkt vlees en rood vlees gevaarlijk?De Wereldgezondheidsorganisatie van de Verenigde Naties heeft op 26 oktober 2015 officieel gewaarschuwd voor het gevaar…
Bewerkt en rood vlees: Goed of slecht voor de gezondheid?Bewerkt en rood vlees: Goed of slecht voor de gezondheid?De gemiddelde Nederlander eet meer vlees dan dat wordt aangeraden. Wat zit er allemaal in het vlees dat wij eten? In vle…
Voedingsadvies: rood vlees goed of slechtVoedingsadvies: rood vlees goed of slechtVeel mensen zijn dol op dagelijks een stuk vlees bij het avondeten te nemen. Rood vlees bevat gezonde stoffen zoals ijze…
Darmkanker, bevolkingsonderzoek in NederlandDarmkanker, bevolkingsonderzoek in NederlandEen bevolkingsonderzoek is erop gericht om vroegtijdig een ernstige ziekte op te sporen en te kunnen behandelen, om zo o…
Te eten of te laten? - Voeding en kankerTe eten of te laten? - Voeding en kankerVele kankers zijn te verwijten aan ons voedingspatroon. Een duidelijk overzicht van wat goed is om tot je te nemen en ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Forwimuwi73, Pixabay
  • http://www.scientias.nl/bewerkt-vlees-is-kankerverwekkend-moet-de-knakworst-in-de-ban/
  • http://www.gezondheidenco.nl/191031/bewerkt-vlees-zoals-knakworst-kan-kanker-veroorzaken/
  • http://www.margriet.nl/fitengezond/knakworstjes-kankerverwekkend/

Reageer op het artikel "Zijn knakworsten kankerverwekkend?"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 17-11-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!