InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe slecht zijn E-nummers?

Hoe slecht zijn E-nummers?

Hoe slecht zijn E-nummers? Bij heel veel voedingsmiddelen zie je achterop de ingrediëntenlijst E-nummers staan, bijvoorbeeld E249 of E250. Deze E-nummers zijn benamingen voor toevoegingen aan producten, deze kunnen kunstmatig zijn maar ook geheel natuurlijk. Meestal zijn E-nummers kleurstoffen, conserveringsmiddelen of een mengsel van verschillende stoffen. Vaak hoor je allerlei slechte verhalen over deze E-nummers, dat ze slecht zijn voor de gezondheid en dat je ze beter kunt vermijden in je eten. Zijn deze verhalen waar, hoe slecht of ongezond zijn E-nummers? Wat zijn E-nummers?
Een E-nummer is een code voor een stof die binnen de EU is toegestaan als toevoeging of additief in voedingsmiddelen. Deze E-nummers zijn de nummers die wel eens slecht in het nieuws komen. Deze toevoegingen hoeven echter niet kunstmatig te zijn, dit wordt vaak wel gedacht. Kleurstof uit rode bieten heeft namelijk ook een E-nummer, deze kleurstof kan als toevoeging weer in andere producten worden gebruikt. De E-nummers die soms als slecht worden gezien en misschien ook ongezond kunnen zijn, zijn de kunstmatige E-nummers.

Niet alle E-nummers zijn slecht

Niet alle E-nummers zijn het zelfde, dus ze zijn niet per definitie allemaal slecht. Er zijn een heleboel E-nummers die volledig uit natuurlijke stoffen bestaan, omdat ze bijvoorbeeld gewonnen worden uit groente of fruit. E162 is dus bijvoorbeeld de volledig natuurlijke kleurstof uit rode bieten, hier is helemaal niks slechts aan. Als een product een E-nummer heeft, betekent dit niet dat het om een slechte stof gaat, vrijwel alle stoffen hebben namelijk een E-nummer. E948 is bijvoorbeeld zuurstof, vanzelfsprekend is dat dit niet slecht is en dat je dit niet kunt vermijden. Eigenlijk geldt voor E-nummers hetzelfde als voor alle voedingsmiddelen: teveel is nooit goed.

Alle E-nummers worden getest

Voor producten op de Nederlandse markt geldt dat fabrikanten niet zomaar alles aan producten mogen toevoegen. Alle E-nummers die zijn toegestaan zijn getest op hun schadelijkheid door de Europese Voedsel- en Warenautoriteit. Als E-nummers echt zo ontzettend slecht zouden zijn voor de gezondheid, zouden ze niet toegevoegd mogen worden aan producten of zouden er waarschuwingen op de verpakkingen moeten staan. In hoeverre het binnenkrijgen van E-nummers slecht voor de gezondheid is, hangt ontzettend af van de hoeveelheid die iemand binnenkrijgt en of deze persoon misschien overgevoelig is voor bepaalde middelen. Vooral bij de E-nummers onder de E200 zitten een aantal hele slechte stoffen. Voor deze stoffen is dan ook bepaald dat deze alleen aan een product toegevoegd mogen worden als dit noodzakelijk is, deze zitten dus niet zomaar overal in.

Nitriet

Nitriet is een conserveermiddel dat in heel veel producten wordt gebruikt om te zorgen dat het product langer goed blijft. Vaak zit dit in goedkope soorten varkensvlees. Nitriet wordt op de ingrediëntenlijst aangeduid als E249 of E250. Nitriet is niet per definitie slecht voor de gezondheid, maar de stof kan wel in het lichaam worden omgezet in nitrosaminen. Deze stoffen kunnen een rol spelen bij het risico op darmkanker. Nitriet heeft ook goede eigenschappen, de stof schakelt namelijk schadelijke bacteriën uit die anders voedselvergiftiging zouden kunnen veroorzaken.

Sulfiet

Sulfiet en sulfietverbindingen worden op de ingrediëntenlijst aangeduid als E220 t/m E228. Deze E-nummers zitten in bijna alle producten die een kunstmatige zoute smaak hebben. Bij overmatig gebruik kunnen sulfieten ernstige overgevoeligheidsreacties veroorzaken.

E211

Dit E-nummer is een mengsel van kleurstoffen en het conserveermiddel natriumbenzoaat. Dit mengsel zit in heel veel snoep. Uit onderzoeken in Groot-Brittannië is gebleken dat dit E-nummer kan leiden tot hyperactiviteit bij kinderen.

Glutamaat

Glutamaat staat op de ingrediëntenlijst als E620 t/m E625. Dit E-nummer zit in veel hartige snacks en in soepen. Glutamaten kunnen bij eenmalige inname al leiden tot hoofdpijn, brandend maagzuur of tintelingen in het lichaam.

Hoe kun je E-nummers vermijden?

Als je E-nummers in je voeding wilt vermijden, kun je het beste alleen biologische niet-kant-en-klare producten kopen. Hier zitten vaak een stuk minder E-nummers in dan in andere producten. Toch vermijd je op deze manier alsnog niet alle E-nummers. In een tomaat zitten bijvoorbeeld al minimaal 10 'E-nummers', ook al is deze tomaat biologisch. De stoffen uit een tomaat zijn helemaal niet slecht voor de gezondheid en kunnen gebruikt worden als kleurstof en smaaktoevoegingen in andere producten, dus als E-nummer. Als je geen enkel E-nummer binnen wil krijgen moet je alleen water drinken en onbewerkt zout en suiker eten, dit is dus vrijwel onmogelijk. De meeste mensen die E-nummers willen vermijden bedoelen hiermee vooral de E-nummers die horen bij kunstmatige toevoegingen, deze kun je goed vermijden door geen kant-en-klare producten te eten.

E-nummers checken

Op een lijst met alle bestaande E-nummers kun je kijken waar de E-nummers uit bestaan, waar ze in zitten en wat de mogelijke bijwerkingen kunnen zijn.
© 2015 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De waarheid over E-nummersOns eten zit tegenwoordig vol met E-nummers. Zelfs in producten waarvan we denken dat ze puur natuur zijn, zoals vlees e…
Anouk - Together Alone (recensie cd met o.a. Nobody's Wife)recensieAnouk - Together Alone (recensie cd met o.a. Nobody's Wife)Anouk Teeuwe is een onbekende tot 1996. Dan komt voorlopend op het album de single Mood Indigo uit. De cd Together Alone…
Schadelijke E-nummersSchadelijke E-nummersE-nummers, ook wel additieven genoemd, bevinden zich in zeer veel producten. Zelfs levensmiddelen die in eerste instanti…
Wat kosten informatienummers?Wat kosten informatienummers?Er zijn verschillende informatienummers actief tegen verschillende tarieven. Het varieert van gratis informatienummers t…
Waarom je E621 beter niet kunt nuttigenE621 wordt veel gebruikt in de Aziatische keuken, vooral in de Chinese en de Indonesische keuken. Veel mensen kunnen er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Taken, Pixabay
  • http://www.consumentenbond.nl/e-nummers/extra/e-nummers-schadelijk-gezondheid/
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/sulfietallergie.aspxhttp://
  • www.food-info.net/
  • http://www.e-nummers-lijst.nl/

Reageer op het artikel "Hoe slecht zijn E-nummers?"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 16-11-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!