InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kruidenwijsheid: Marjolein/marjorana

Kruidenwijsheid: Marjolein/marjorana

Kruidenwijsheid: Marjolein/marjorana Kruiden zijn gezond! Ook marjolein heeft eigenschappen die de gezondheid goed doen. Dat wisten ze al vele jaren geleden toen kruiden voornamelijk als medicijn werden toegepast en er nog geen chemische varianten waren ontwikkeld. In die oude tijden dus, werd marjolein vooral ingezet bij verkoudheid, astma, bronchitis en zelfs bij spierpijn en dat is niet zo vreemd want marjolein bevat stoffen die antibacterieel, ontstekingsremmend en schimmeldodend werken en is ook nog eens een antioxidant wat wil zeggen dat het de vrije radicalen mee helpt te bestrijden. Marjolein is een keukenkruid dat je best wel vaak in keukenkastjes tegenkomt. Het is een kruid dat heerlijk smaakt met tomaten en dus ook goed in de Italiaanse keuken past. Mensen dénken dan misschien eerder aan oregano, en dat is niet zo vreemd, want oregano is eigenlijk óók marjolein, namelijk ‘Wilde’ marjolein. De marjolein waar dit artikel over gaat is wat men noemt ‘echte’ marjolein en dit kruid is heerlijk in heel veel (vlees)gerechten maar heeft óók weer gezonde voordelen zoals eigenlijk alle kruiden wel hebben. Lekker én gezond is dus van toepassing.

Origanum majorana

Marjolein, oregano, tijm…Ze horen wel een beetje in dezelfde hoek, de mediterrane hoek. Toch verschillen ze wel van smaak. Marjolein is qua smaak wel pittig maar toch zachter en wat zoeter van smaak dan de andere twee. Wist je trouwens dat marjolein echt een worstkruid is? Jazeker! Het geeft worst namelijk zijn typische worstsmaak en daar staat het dan ook echt om bekend. Verder smaakt marjolein ook heel lekker bij allerlei andere vleessoorten. Het is écht een kruid dat vlees een extra lekker tintje kan geven en of dat nou gehakt is of een kalfslapje maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Probeer het maar eens. Bijvoorbeeld een theelepeltje marjolein door een pond gehakt. Je zult zien dat dit echt lekker is. En verder … soepen, sauzen, aardappelgerechten en ja, zelfs likeur, het is allemaal mogelijk.

Verse kruiden

Natúúrlijk heeft marjolein, evenals eigenlijk alle kruidensoorten, ook weer van nature gezonde eigenschappen. Wanneer je een kruid gebruikt dan weet je gewoon dat je iets goeds toevoegt. Gebruik bij voorkeur verse kruiden, liefst zelf geoogst maar anders dan toch van een goed merk of liever nog een biologische soort én uiteraard níét gemixt met andere kruiden kant-en-klaar in een pakje. Nee, heerlijk vers en misschien wel geplukt uit eigen tuin want marjolein kun je heel gemakkelijk zelf zaaien en oogsten in je eigen tuin. Jammer genoeg blijft het bij ons in Nederland maar één jaar staan want wanneer het gaat vriezen is het over met de pret. In andere, warmere landen is marjolein wél overblijvend maar bij ons dus niet.

Zelf zaaien

In februari/maart kun je al binnen zaaien. Pas buiten uitplanten na ijsheiligen (15 mei). Je kunt ook direct buiten in de volle grond zaaien maar ook dan pas als het niet meer kan gaan vriezen. Het liefst op een warme, zonnige en toch ook weer iets beschutte plaats. Nog sneller ben je klaar als je in een tuincentrum een kant-en-klaar plantje koopt. Let er dan wel op dat je de soort Origanum marjorana koopt en niet de Origanum Vulgare, want dan heb je namelijk met Oregano te maken. Oogsten kun je vanaf het moment dat de blaadjes lekker groeien. Bij voorkeur plukken voor de bloei want na de bloei wordt het aroma minder sterk.

Gezondheidsvoordelen

Te gebruiken bij:
Verkoudheid en koorts, slapeloosheid, jicht, reuma, artritis, spierpijn, astma, Alzheimer, hoge bloeddruk, stimuleert de spijsvertering, helpt de lever te beschermen, bevordert de galblaaswerking, helpt tegen nerveusiteit en meer.

De antioxidante werking is:
Interessant, want in ons lichaam zwerven vele vrije radicalen rond die geneutraliseerd kunnen worden door antioxidanten en dat is belangrijk want vrije radicalen kunnen kanker veroorzaken en zijn dus het bestrijden waard.
Uiteraard kun je het beste terecht bij een fythotherapeut wanneer je van deze geneeskracht gebruik wilt maken want die heeft verstand van het ‘hoe, wat en hoeveel’. Maar, een kopje thee dat is getrokken van verse marjoleinblaadjes kan de zenuwen kalmeren en zorgen voor een ontspannen nachtrust en ook zijn steentje bijdragen wanneer je last hebt van keelpijn, verkoudheid of hoofdpijn.

Olie

Verder is er dan nog de etherische olie die wordt gewonnen uit de bloesemknopjes en de bladeren en die je gewoon kunt kopen in kleine flesjes in bijvoorbeeld een natuur of bio-winkel. Deze olie wordt ook wel toegevoegd aan cosmetica en parfums. Het bevordert de bloedsomloop en schijnt veroudering van de huid tegen te gaan. Let wel...Goedkoop is altijd duurkoop als het om natuurproducten gaat. Aan de prijs kun je vaak al zien of je met namaak te maken hebt.

Zelf olie maken?
Wanneer je denkt genoeg blaadjes te hebben doe deze dan in een pot of fles en overgiet dit met een koudgeperste olijfolie en laat dit een week trekken. Gebruik het in salades of sauzen.

Spiritueel

Marjolein kan helpen tegen eenzaamheid en werkt troostend, verwarmend en beschermend. Het is een anti-afrodisiacum wat wil zeggen dat wil zeggen dat het verlangen naar seksueel contact wordt verminderd. Dit is ook de reden dat marjolein goed kan worden ingezet bij verlies van een geliefde of wanneer men een celibatair leven leidt.

Waarschuwing!

Ga nooit op eigen houtje met kruiden aan de gang wanneer je echt iets geneeskrachtigs wilt bereiken. Daar is dus juist weer een kruidengeneeskundige of een fythotherapeut voor. Die hebben er voor geleerd en dat is niet voor niets. Marjolein kan, wanneer er te veel van wordt gebruikt zomaar een spontane abortus doen ontstaan! Dus pas op als je zwanger bent. Kruiden zijn echt een serieuze zaak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden in potten en bakkenKruiden in potten en bakkenEen kruidentuin heeft een hoge sierwaarde. Maar bij een bestraat oppervlak of een patio staan kruiden erg leuk in potten…
De kruiden van de voedselzandloperDe kruiden van de voedselzandloperDe voedselzandloper is een waardig alternatief voor de wat verouderde voedingsdriehoek. Naast heel wat zinvolle tips om…
Snelle pasta's: Tortellini met kipfilet of penne met spekSnelle pasta's: Tortellini met kipfilet of penne met spekDe volgende recepten zijn lekkere, gezonde en snelle pastagerechten van tortellini met italiaanse kruiden en kipfilet en…
Instant noedels net even andersInstant noedels net even andersIedereen kent wel instant noedels. Tegenwoordig hoef je hiervoor niet speciaal naar de toko, maar koop je ze gewoon in d…
Wilde marjolein, vreugde van de bergenVreugde van de bergen, oros - ganus oftewel oregano is de vrij vertaalde naam van onze inheemse Oreganum vulgare of Wild…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaboompics, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Echte_marjolein
  • http://www.overkruiden.nl/kruiden/plantengroepen/vaste-planten/marjolein/
  • http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=70

Reageer op het artikel "Kruidenwijsheid: Marjolein/marjorana"

Infoteur: Yoan
Gepubliceerd: 11-11-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!