InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn kastanjes gezond?

Zijn kastanjes gezond?

Zijn kastanjes gezond? Wilde kastanjes zijn noten die je vroeger als kind wellicht hebt gespaard. Maar wist je dat juist deze noten helemaal niet eetbaar en zelfs giftig zijn? Gelukkig zijn er ook eetbare tamme kastanjes die een zeer goede voedingswaarde bieden met veel voordelen voor de gezondheid. Wat zijn deze voordelen en hoe giftig zijn de verkeerde (wilde) kastanjes?

Twee soorten kastanjes, een eetbare en een gevaarlijke!

Waar je goed op moet letten is dat er meerdere soorten kastanjes zijn. Die je in twee groepen kan delen. De eetbare kastanjes zijn de Castanea sativa, beter bekend als de tamme kastanje (Europese) en de Castanea dentata (Amerikaanse). De niet-eetbare kastanje is de Aesculus hippocastanum (wilde kastanje). De wilde kastanje is gevaarlijk om te eten omdat je er buikpijn, nierproblemen, spiertrekkingen en verlies van coördinatie van kunt krijgen.

Mineralen

De tamme kastanjes zijn niet giftig en beschikken over goede voedingsstoffen. Zo zitten er een aantal mineralen in tamme kastanjes. Eén van deze mineralen is koper. Koper speelt een rol bij de zuurstoftransport in het lichaam. Het is bovendien betrokken bij de pigmentatie van de huid. Voor de energievoorziening is het ook belangrijk en het zorgt voor een goede weerstand. In kastanjes zit per 100 gram 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) koper.

Voor mangaan is dit 41% van de ADH. Mangaan is een mineraal dat meespeelt met de vorming van botweefsel. Het is bovendien een bescherming tegen oxidatieve stress en een energievoorziening voor het lichaam. Voor fosfor geldt ook een redelijk hoge ADH, alleen niet zo hoog als de twee voorgaande. 100 gram fosfor is namelijk goed voor 19% van de ADH. Dit mineraal is goed voor de botten. Het is bovendien nodig bij de stofwisseling.

Vitaminen

Naast mineralen zijn vitaminen ook goed vertegenwoordigd in kastanjes. Zo zit er per 100 gram wel 72% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C in kastanjes. Vitamine C is belangrijk voor een goede weerstand. Bovendien is het een vitamine die bijdraagt aan de energievoorziening en goed is voor de tanden, botten en bloedvaten. Daarnaast is het een antioxidant die het lichaam tegen vrije radicalen beschermt. In kastanjes zit 20% van de ADH aan thiamine of vitamine B1. Deze vitamine uit het vitamine B-complex zorgt voor de verbranding van koolhydraten waardoor er energie ontstaat. Een ander vitamine uit het B-complex is vitamine B6, ook wel pyridoxine. In kastanjes zit al 29% van de ADH per 100 gram. De vitamine is belangrijk voor de spijsvertering en de weerstand. Het speelt ook een rol bij een goede werking van het zenuwstelsel.

90% van de Nederlanders krijgt te weinig voedingsvezel binnen. Aldus een onderzoek van de Maag Lever Darm Stichting. Vrouwen moeten gemiddeld 30 gram voedingsvezel per dag binnenkrijgen en mannen zelfs 40 gram. In een kastanje zit 6,5 gram voedingsvezel per 100 gram. Hierdoor mogen kastanjes zich een product met een bron van vezel noemen. Dit mag namelijk vanaf 3 gram. Voedingsvezel is goed voor de spijsvertering en het darmkanaal. Kastanjes werken hier dus aan mee, maar je zult ook nog andere producten moeten eten om aan voldoende voedingsvezel te komen. Het zit bijvoorbeeld ook in ontbijtgranen.

Behouden van de elasticiteit van bloedvaten

Kastanjes bevatten belangrijke vetzuren die nodig zijn voor het lichaam. Kastanjes zijn bijvoorbeeld rijk aan linolzuur dat goed voor het lichaam is. Verder beschikken kastanjes over een laag niveau cholesterol en helpen ze mee om het slechte cholesterolgehalte in de bloedvaten naar beneden te werken. LDL (het slechte cholesterol) kan plaque tot gevolg hebben waardoor de bloedvaten vernauwd raken. Het eten van kastanjes zorgt er juist voor dat het plaque verwijderd wordt waardoor de bloedvaten gezond en elastisch blijven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moritz320, Pixabay
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17490954
  • http://wiki-fitness.com/chestnut-health-benefits-nutrition-facts/
  • http://www.livestrong.com/article/470050-what-are-the-health-benefits-of-eating-chestnuts/
  • http://www.nutrition-and-you.com/chestnuts.html
  • https://www.mlds.nl/nederlander-eet-te-weinig-vezels/

Reageer op het artikel "Zijn kastanjes gezond?"

Reactie

Willy, 24-10-2017 15:54 #1
Ik ga meer kastanjes eten.

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 01-02-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!