InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kokosbloesemsuiker: gezonder dan gewone suiker

Kokosbloesemsuiker: gezonder dan gewone suiker

Kokosbloesemsuiker: gezonder dan gewone suiker Suiker is ongezond. Wil je dezelfde smaak creëren maar toch minder ongezond eten dan kun je de gewone suiker vervangen door kokosbloesemsuiker. Dit natuurlijke product heeft een GI van 35 en is daarmee een stuk minder ongezond dan gewone tafelsuiker. Je kunt in elk recept moeiteloos de reguliere suiker vervangen door kokosbloesemsuiker. Dit kan in dezelfde verhouding gebruikt worden.

Inhoud

Vervang ongezonde suiker

De waarschuwing dat de inname van te veel suiker schadelijke gevolgen kan hebben voor de gezondheid kan inmiddels niemand meer ontgaan zijn. Het gebruik van te veel suiker leidt tot gewichtstoename, draagt bij aan het ontstaan van hart- en vaatziekten en zorgt voor schommelingen in de hormoonhuishouding. Dit zou voor iedereen een reden moeten zijn om te minderen met suiker. Echter is suiker wel hetgeen dat aan veel zoete gerechten die lekkere smaak geeft. Ben je daar verzot op dan ga je het niet lang volhouden om je zoveel mogelijk van suiker te onthouden. Veel verstandiger is het daarom om de suiker die je in gerechten gebruikt te vervangen door een alternatief dat dezelfde zoete smaak afgeeft maar een stuk minder ongezond is. Een prima alternatief is in dat geval kokosbloesemsuiker.

Wat is kokosbloesemsuiker?

Kokosbloesemsuiker is een suiker afkomstig van de bloesems van kokosnootpalmbomen. Het gaat om een volledig natuurlijke en niet-geraffineerde suiker die hoofdzakelijk in Azië gewonnen wordt. De boer tapt hiervoor de nectar van de palmbomen af en zorgt er daarbij voor dat de bloesem niet verloren gaat zodat deze ook nog gewoon kokosnoten kan blijven produceren. Kokosbloesemsuiker heeft zodoende een uitermate duurzaam productieproces.

Nadat de nectar is gewonnen wordt deze ingedikt, afgekoeld, uitgehard en vermalen tot poeder. Tijdens het productieproces wordt het product nooit verhit waardoor belangrijke voedingsstoffen zoals verschillende B-vitaminen, zink, ijzer en magnesium behouden blijven. Het past bovendien goed in een raw food-dieet. Kokosbloesemsuiker is bruin van kleur en lijkt daarmee qua uiterlijk een beetje op bruine suiker of basterdsuiker.

Is kokosbloesemsuiker gezonder dan gewone suiker?

We hebben het natuurlijk nog wel steeds over suiker. Het zou daarom beter zijn om te spreken over minder ongezond dan gezond. Maar dat is wel wat het is: kokosbloesemsuiker is minder ongezond dan gewone witte tafelsuiker. Dit is bijvoorbeeld af te leiden uit de glycemische index (GI). Dit is een maat die door voedingsdeskundigen gebruikt wordt om aan te geven hoe snel koolhydraten worden verteerd en de bloedsuikerspiegel doen stijgen. Worden koolhydraten snel afgebroken en geven zij hun glucose snel af dan hebben zij een hoge GI. Worden koolhydraten langzamer afgebroken en geven zij de glucose veel geleidelijker af dat hebben zij een lage GI. Veel ongezonde producten hebben een hoge GI (boven de 70).

De hersenen hebben suiker of glucose nodig om behoorlijk te kunnen functioneren. Het is echter veel gezonder om voedsel in te nemen dat een lage GI heeft. Langzame afgifte van glucose zorgt voor een gelijkmatiger bloedsuikerspiegel en minder schommelingen in de hormoonhuishouding. Gewone tafelsuiker heeft een GI tussen de 65 en 70. Kokosbloesemsuiker daarentegen heeft een GI van slechts 35. Dit betekent dat kokosbloesemsuiker de glucose veel geleidelijker afgeeft en daarmee een stuk minder ongezond is dat gewone suiker.

Hoe gebruik je kokosbloesemsuiker?

Je kunt kokosbloesemsuiker gewoon gebruiker ter vervanging van normale suiker. Het is niet extra geconsenteerd waardoor je niet hoeft te rekenen: vervang in een recept gewone suiker met kokosbloesemsuiker en je kunt werken met dezelfde verhoudingen. Daarnaast kun je kokosbloesemsuiker ook gebruiker in bijvoorbeeld de thee of koffie. Het verschil in smaak zal minimaal zijn, hooguit ervaar je het als wat meer karamel-achtig.

Waar is kokosbloesemsuiker verkrijgbaar?

Steeds meer levensmiddelenproducenten ontdekken kokosbloesemsuiker als goede suikervervanger en daardoor is het product steeds meer verkrijgbaar. In de meeste supermarkten zul je het echter niet aantreffen. Het beste kun je je wenden tot een reformwinkel of webshop. Kokosbloesemsuiker is onder andere verkrijgbaar van de merken Royal Green, Mattisson, Bountiful, Iswari, Lucovitaal, Its Amazing, Nova Vitae en Aman Prana - Gula Java.
Gerelateerde artikelen
Suiker: verschillende soorten en eigenschappen in bakselsSuiker: verschillende soorten en eigenschappen in bakselsSuiker is een basisproduct dat niet weg is te denken uit onze keuken. Suiker wordt vaak toegevoegd aan baksels. In de wi…
Speltbrood: een gezond alternatief voor wit en bruin broodSpeltbrood: een gezond alternatief voor wit en bruin broodIs speltbrood gezond? Het wordt steeds duidelijker vanuit verschillende diëten zoals het Dr Atikins dieet en de revoluti…
Afvallen op basis van de glycemische indexAfvallen op basis van de glycemische indexGI diëten, oftewel, glycemische index diëten, zijn helemaal hot in Amerika. Maar wat is de glycemische index en hoe kan…
Glycemische Index onthult dikmakersGlycemische Index onthult dikmakersDe glycemische index geeft aan hoe snel koolhydraten omgezet worden in glucose. Voor degenen die hun gewicht op peil wil…
Is agavesiroop gezond?Is agavesiroop gezond?Agavesiroop is zeer populair. Je vindt dit alternatief voor geraffineerde suiker dan ook in vele voedingswinkels en webs…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lulu35, Pixabay
  • http://jessevandervelde.com/kokosbloesemsuiker-de-natuurlijke-suiker-waar-je-onbezorgd-van-kunt-genieten/
  • http://www.noble-house.tk/nl/producten/voeding/gula-java-kokosbloesemsuiker/kokosbloesem-suiker-van-amanprana-heeft-lage-glycemische-index-van-35
  • https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/over-eten/glykemische-index
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/glycemische-index.aspx

Reageer op het artikel "Kokosbloesemsuiker: gezonder dan gewone suiker"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 17-02-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!