InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Speltbrood: een gezond alternatief voor wit en bruin brood

Speltbrood: een gezond alternatief voor wit en bruin brood

Speltbrood: een gezond alternatief voor wit en bruin brood Is speltbrood gezond? Het wordt steeds duidelijker vanuit verschillende diëten zoals het Dr Atikins dieet en de revolutionaire theorie uit ''De Voedselzandloper'' van Kris Verburgh: brood is helemaal niet zo gezond als we denken. De koolhydraten in brood zorgen voor een hoge suikerspiegel wat vervolgens een oorzaak kan zijn voor verschillende ziekten. Brood valt echter bijna niet weg te denken uit onze lunch en ontbijt, er zijn echter nog gezonde alternatieven. Naast roggebrood en havermout is speltbrood een van de meest gezonde vervangers voor normaal wit of bruin tarwebrood. In dit artikel zal uitgelegd worden waarom.

Een van de eerste broodsoorten

Spelt kent een rijke geschiedenis. Het werd al voor 7000 voor christus verbouwd. In het verleden, voornamelijk in de middeleeuwen, werd er voornamelijk speltbrood en roggebrood gemaakt. Door de opkomst van onder andere tarwe werd spelt van de markt verdrongen en dat is waarom het vandaag de dag nogal onbekend is. Onterecht, aangezien speltbrood veel gezonder is dan de meeste varianten die vandaag de dag in de winkel te vinden zijn.
.

Waarom is (bruin en wit) tarwebrood ongezond?

De beste manier om af te vallen blijkt niet te zijn door zo weinig mogelijk vet te eten maar door zo weinig mogelijk koolhydraten te eten. De basis van ons Westers eten: pasta, rijst, aardappelen maar ook brood blijkt de bron te zijn van allerlei ziekten, overgewicht en snellere veroudering. Dit komt onder andere doordat wit en bruin (volkoren alweer een stuk minder) brood een hoge glycemische index hebben en daarom de suikerspiegel doen pieken. Glucose (suiker) heeft een glucemysche index van 100, witbrood van 70 en bruinbrood van 65, een wit puntje of een hamburgerbroodje heeft zelfs een glycemische index van 85! Speltbrood heeft daarentegen een glycemische index van 55. Producten met een hoge glycemische index zijn voornamelijk verantwoordelijk voor:
  • Overgewicht
  • Diabetes
  • Hart- en Vaatziekten
  • Versnelde veroudering

Waarom is speltbrood veel gezonder?

Alhoewel speltbrood een vrij lage glycemische index heeft, lijkt volkorenbrood met een glycemische waarde van 40 nog gezonder. Waarom zou je dan speltbrood eten? Er zijn verschillende andere gezonde eigenschappen van speltbrood, te beginnen met de graanstructuur. Een tarwekorrel bestaat uit drie delen: het meellichaam, de zemel en de kiem. Het meellichaam bestaat bijna alleen uit zetmeel (dus koolhydraten) en de kiem en de zemel bevatten vitaminen en vezels. Door vezels worden de koolhydraten minder snel opgenomen waardoor de suikerspiegel minder snel omhoog schiet. In normaal wit en bruin en brood worden bijna alleen de ongezonde gedeelten van de granen gebruikt, het meellichaam. In speltbrood wordt echter het gehele graan gebruikt waardoor de vezels de koolhydraten vertragen en daarnaast ook nog eens vitaminen worden opgenomen.

Er is echter nog meer. Spelt is moeilijk te verteren en beïnvloed zo positief de darmflora. Daarbij bevat spelt meer eiwitten dan tarwebrood, gezondere vetten en meer aminozuren.

Overige speltproducten en alternatieven

Speltbrood is gemaakt van speltdeeg, dit betekent dat er veel meer deegproducten van spelt verkrijgbaar zijn. Er kan ook pasta van worden gemaakt, pizza's en zelfs zoet gebak. Kijk bij het laatstgenoemde product wel uit met de toevoeging van suiker wat het gezonde effect van spelt teniet kan doen. Deze speltproducten zijn verkrijgbaar via het internet, biologische winkels en winkels voor gezonde voeding. Speltbrood is zelfs gewoon in de Albert Heijn verkrijgbaar! Kijk echter uit met speltbrood uit supermarkten. Vaak worden er aan speltbrood speltbloem of zelfs tarwemeel en -bloem toegevoegd omdat er nog geen strenge wetgeving omtrend speltbrood bestaat.
Andere gezondere alternatieven voor tarwebrood zijn roggebrood, lijnzaadbrood, sojabrood, volkoren brood en havermout. Let echter op dat overmatige consumptie van koolhydraatrijke producten alsnog slecht zijn voor de gezondheid. Eet hiernaast genoeg vezel- en vitaminerijk voedsel en gezonde vetten, zoals je in groenten, noten, fruit en vette vis kan vinden.

Lees verder

© 2013 - 2019 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Spelt, zoals in speltbrood, een gezonde graansoortSpelt, zoals in speltbrood, een gezonde graansoortSpelt, een graansoort dat je steeds meer in de schappen kunt vinden. Zeker het speltbrood raakt steeds meer in trek. Spe…
Brood dikmakend?Brood dikmakend?"Je moet geen brood eten als je wilt afvallen". Brood zou een dikmaker zijn. Maar is dat werkelijk zo? En waar komt deze…
Afvallen met het South Beach dieetHet South Beach dieet kan een manier zijn voor hartpatiënten om gewicht te verliezen en op gewicht te blijven. De bedenk…
Bronnen en referenties
  • De Voedselzandloper - Kris Verburgh
  • http://www.glycemische-index.com/
  • http://www.voedingswaar.nl/speltmeel.htm
  • http://www.speltwinkel.nl/Waarom%20spelt/waarom%20spelt.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Spelt

Reageer op het artikel "Speltbrood: een gezond alternatief voor wit en bruin brood"

Reacties

Carolina, 30-09-2014 16:55 #3
Ik vind het jammer dat veel informatie in dit artikel niet klopt. Ik lees graag jullie artikelen omdat ze begrijpelijk zijn en vaak veel informatie bevatten. Als je kijkt op de site van het voedingscentrum staat er hele andere informatie. Dit is vertaald van onderzoeken van de gezondheidsraad. Hierin komt duidelijk naar voren dat speltbrood helemaal niet veel gezonder is dan tarwebrood.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/dewaarheidoptafel/brood/speltbrood-gezonder-dan-tarwebrood-.aspx

Ook deze site legt duidelijk uit waarom speltbrood niet per definitie gezonder is.
http://www.gezondheidsnet.nl/noten-zaden-en-granen/speltbrood-gezonder-dan-gewoon-brood#comments

De bronnen die zijn gebruikt bij dit artikel zijn vooral bronnen die niet onafhankelijk zijn.
Bijvoorbeeld de speltwinkel en de voedselzandloper. Over de voedselzandloper zijn ook veel vragen of dit wel echt een gezond dieet is. Ook wordt mij vaak verteld dat wikipedia niet altijd een betrouwbare bron is omdat iedereen een eigen artikel kan aanmaken. Ze proberen alle artikelen te checken om te kijken of alles klopt, maar helaas lukt dat niet altijd.

Bastiaans, 07-11-2013 15:18 #2
Wie kan mij vertellen hoe gezond nu eigenlijk de speltbroden zijn die in de supermarkten te koop zijn, omdat ze daar allerlei toevoegingen in het brood doen, en geen volkoren spelt gebruiken. Over volkoren spelt wordt veel geschreven, maar niet over de andere spelt varianten hoe gezond zijn deze?

Wilfred Degens, 22-10-2013 13:44 #1
Ik zou nu graag willen weten wat Kris Verburgh vindt van speltbrood. Hij schrijft een bestseller vol over voedsel maar laat achterwege een handige website voor mensen die specifiek vragen hebben over goed of door hem afgeraden voedsel. Zo weet ik ook niet wat hij vindt van het alternatief sojavlees van het AH assortiment (eigen merk).
Mensen blijven na het lezen van zijn boek toch nog met heel veel onbeantwoorde vragen zitten. Ik schrik overigens van de hoeveelheid van de glycemische index van 55 in speltbrood. Zo weinig verschil met de 65 van bruinbrood. Ook nergens iets te vinden in het boek over of zoete aardappelen een goed alternatief voor de gewone aardappel is. Hij schrijft dat margarine heel erg fout is. Ik koop en gebruik altijd in vol vertrouwen Becel met veel omega. Goed of fout volgens hem? Nergens te vinden en ook niet ergens om erachter te komen. Op een mail van mij wordt niet geantwoord. Reactie infoteur, 25-10-2013
Een hoop vragen! Ik heb dit artikel geschreven aangezien Kris Verburgh het niet over Speltbrood heeft maar dat terwijl het evenals volkoren brood een goede vervanging is voor tarwebrood (en voor wie niet alleen maar dag in dag uit havermout wilt eten). Het verschil in de glycemische index is inderdaad vrij klein maar houdt daarbij rekening dat door de vele vezels in speltbrood de opname nog veel langer duurt.

Volgens mij raadt Verburgh ieder gebruik van alle vormen van boter en margarine af. Ik zal in de toekomst misschien een artikel schrijven over omega 3.

Met vriendelijke groet,
Sven.

Infoteur: Sveneras
Laatste update: 18-09-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!