InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Calorieën van ovensnacks en hetelucht friteuses

Calorieën van ovensnacks en hetelucht friteuses

Calorieën van ovensnacks en hetelucht friteuses Natuurlijk is het mogelijk om te kiezen voor een dieet zonder snacks uit de frituur, echter hoeft het af en toe snacken of eten van friet niet per se slecht te zijn. De keuze voor een dieet zonder friet of snacks lijkt snel gemaakt, maar het volhouden van een dergelijk dieet kan vaak lastiger zijn dan we overhebben voor een goed figuur. Door het kiezen van de minst schadelijke snacks is het toch mogelijk om ook dergelijke snacks te combineren met een verder gezonde voeding. Voor het kiezen van de gezondste snacks is het niet alleen goed om te weten welke snacks de minste calorieën hebben, maar ook welke bereidingswijze (frituur, oven of hetelucht frituur zoals de actifry of airfryer) de minste calorieën in het eindproduct oplevert.

Calorieën snacks en frites afhankelijk van bereidingswijze

Er zitten niet alleen verschillen in calorieën tussen verschillende snacks, maar ook de bereidingswijze kan een enorm verschil maken in het aantal calorieën. Er zijn dan ook verschillende manieren om de typische frituursnacks te bereiden. De meest eenvoudige en traditionele manier is uiteraard het frituren van de snacks, waarbij grosso modo twee verschillende manieren te onderkennen zijn. Enerzijds het frituren met vast vet en anderzijds het frituren met vloeibaar vet. Een belangrijk verschil tussen beide soorten vet zit in het verschil in gezondheidsrisico. In vast vet zitten veel verzadigde vetzuren, terwijl vloeibare frituurolie of frituurvet veel onverzadigde vetzuren bevat. Deze laatste, de onverzadigde vetzuren, hebben een cholesterolverlagend effect en verminderen daarmee de kans op hart- en vaatziekten.

Meer of minder calorieën bij ovenfriet en ovensnacks?

Naast het traditionele frituren van snacks is het ook mogelijk om frites en snacks in de oven te bereiden. Om frites of snacks in de oven te kunnen bereiden is er wel een speciaal voorbereidingsprocedé nodig aangezien reguliere frituursnacks niet knapperig worden in de oven. Om dit probleem te voorkomen hebben diverse fabrikanten speciale ovenfriet en ovensnacks gemaakt. Vaak wordt hierbij gedacht dat het bereiden van ovenfriet of ovensnacks gezonder is dan het frituren van snacks, maar in het geval van snacks is dit vaak het tegenovergestelde. Ovenfrites zijn vaak gezonder dan reguliere friet, omdat ovenfriet minder vet is dan reguliere, gefrituurde friet. Ovensnacks zijn echter een ander verhaal. Om de snack voldoende knapperigheid te geven zit in de snack zelf vaak meer vet, vaak verzadigd vet, verwerkt. Hierdoor is het in veel gevallen zo dat de ovensnacks ongezonder zijn dan frituursnacks.

Actifry, Airfryer en andere hetelucht friteuses

Naast bereiding van snacks middels een frituur of een oven, is het ook mogelijk om gebruik te maken van hetelucht friteuses (ook wel geschreven als heteluchtfriteuse). Een aantal bekende modellen hetelucht friteuses zijn de AirFryer, de ActiFry of de Smart Fryer. Deze manier van bereiding is er specifiek op gericht om op een zo gezond mogelijke wijze zowel snacks als friet te bereiden. Logischerwijs zitten in deze manier van bereiding dan ook de minste calorieën. De smaak van de friet en snacks is wel enigszins anders dan bij gefrituurde friet en snacks, met name bij snacks met een krokant jasje, zoals kroketten of bitterballen, kan de smaak veel afwijken.

Calorieën bij frituren, bereiding in de oven en bij bereiding met een hetelucht frituur

Om inzichtelijk te krijgen hoeveel calorieën friet of snacks per bereidingswijze bevatten, is onderstaand een tabel weergegeven met de verschillende calorieën op basis van de verschillende bereidingswijze

SnackCalorieën bij friturenCalorieën uit de ovenCalorieën bij hetelucht frituren
Mexicano330 calorieën252 calorieën220 calorieën
Kaassoufflé300 calorieën200 calorieën200 calorieën
Viandel300 calorieën190 calorieën190 calorieën
Hamburger270 calorieën200 calorieën200 calorieën
Gehaktstaaf270 calorieën200 calorieën200 calorieën
Frikandel200 calorieën160 calorieën160 calorieën
Kipkorn190 calorieën150 calorieën150 calorieën
Kroket175 calorieën250 calorieën150 calorieën
Bitterballen40 calorieën per stuk45 calorieën per stuk35 calorieën per stuk
Friet (per 100 gram) 320 calorieën300 calorieën130 calorieën

Verschillen in calorieën

Afhankelijk van het merk kan er uiteraard een verschil zitten in het aantal calorieën; zo zullen sommige fabrikanten bij het produceren van bijvoorbeeld ovenkroketten ervoor kiezen om meer vet er in te verwerken om de knapperigheid te bevorderen, terwijl andere fabrikanten dit wellicht minder doen. De tabel met verschillende waarden geeft wel een goede indicatie van de verschillen in calorieën afhankelijk van de bereiding. In sommige gevallen levert bereiding in de oven bijvoorbeeld minder calorieën op, maar met name bij producten die knapperig aan de buitenzijde moeten zijn is een variant voor de oven vaak juist calorierijker dan de reguliere frituurvariant. Als vuistregel kan overigens het aantal calorieën van het onbereide product gebruikt worden voor het berekenen van de calorieën van een snack bij bereiding middels een airfryer, actifry of andere hetelucht friteuse.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Phillips Airfryer, de vervanger van de frituurpan?De Phillips Airfryer, de vervanger van de frituurpan?De Phillips Airfryer, het apparaat wordt ook wel 'Mulitcooker' of 'hete lucht friteuse genoemd. De Airfryer gebruikt een…
Gezond 'frituren' met de Tefal ActifryGezond 'frituren' met de Tefal ActifryGezond frituren; kan dat? Tefal beweert van wel! Met de speciale Tefal Actifry kun je namelijk vrij eenvoudig en met toe…
Aantal calorieën in snacks uit de frituurAantal calorieën in snacks uit de frituurLekker, een snack nemen uit de frituur, zoals een bitterbal, frikadel of kroket. Hoeveel calorieën zitten er eigenlijk i…
Gezond: Gezonde alternatieven voor frietGezond: Gezonde alternatieven voor frietEen gezonde levenswijze en friet gaan niet goed samen, maar toch zou het zonde zijn om friet vaarwel te zeggen! Het maak…
Heteluchtfriteuse: gezonder dan de frituurpan & even lekker?Sinds enige jaren zijn heteluchtfriteuses als de Airfryer en de Actifry op de markt verschenen als alternatief voor de v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hansbenn, Pixabay
  • https://www.gezondheidsnet.nl/overgewicht-en-afvallen/zijn-bitterballen-uit-de-oven-gezonder
  • https://www.mora.nl/476/producten/mini-snacks/bitterballen/rundvleesbitterbal.html
  • http://www.calorielijst.nl
  • http://www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Calorieën van ovensnacks en hetelucht friteuses"

Reactie

Loes V., 19-12-2016 16:26 #1
Duidelijk verhaal!
Het zou ook interessant zijn om te weten wat de fabrikanten voor vet gebruiken, behalve dat het verzadigde of onverzadigde soorten zijn. Het gaat veel mensen inmiddels niet alleen meer om calorieën. Reactie infoteur, 19-12-2016
Vaak staan de soorten vet wel vermeld op de verpakking, maar gaat het om een mix van verschillende soorten. De verhoudingen hierin zijn inderdaad vrij onduidelijk.

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 16-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Calorieën snacks en sauzen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!