InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Calciumbisglycinaat: optimale opname van calcium

Calciumbisglycinaat: optimale opname van calcium

Calciumbisglycinaat: optimale opname van calcium Calcium zorgt voor sterke botten en een sterk gebit. Voor ouderen is het extra belangrijk om het calciumgehalte goed op pijl te houden omdat calcium bijdraagt aan het tegengaan van botontkalking, het behoud van een goede werking van spieren en zenuwen en het transport van andere belangrijke mineralen. Het is niet moeilijk om voldoende calcium tot je te krijgen via voeding want het zit in veel voedingsmiddelen. Er zijn echter ook voedingsmiddelen die de opname van calcium tegenwerken zoals zout, cafeïne, voedingsvezel en groenten rijk aan oxaalzuur. Kies je ervoor om je calcium aan te vullen met een supplement dan is het belangrijk een supplement te kiezen dat optimaal door het lichaam wordt opgenomen. Calciumbisglycinaat is in dat geval een betere optie dan bijvoorbeeld calciumcarbonaat of -ascorbaat.

Inhoud

Wat calcium kan betekenen voor sterke botten

Veel mensen zullen als kind geleerd hebben dat het goed is om veel melk te drinken omdat je hiervan sterke botten krijgt. Dit heeft niet zozeer met melk te maken maar meer met de aanwezigheid van calcium in melk. Dit mineraal is belangrijk voor de opbouw en het behoud van sterke botten en een sterk gebit. Het is niet alleen goed voor kinderen die nog in de groei zijn, maar ook voor ouderen. Een voldoende inname van calcium helpt namelijk ook om botontkalking tegen te gaan, een goede werking van spieren en zenuwen te behouden, wondheling te bevorderen en andere mineralen door het lichaam te transporteren zoals magnesium, kalium en natrium. De inname van voldoende calcium is ook bijzonder belangrijk tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding.

Calcium tref je naast melk ook aan in kaas, groeten, sardines, noten en peulvruchten. Eet je dagelijks voldoende zuivelproducten dan moet je genoeg calcium binnenkrijgen. De inname van voldoende vitamine D helpt bij het opnemen van calcium door het lichaam. Er zijn echter ook voedingsmiddelen die de opname van calcium juist tegenwerken. Dit is het geval bij alcohol, zout en dranken die rijk zijn aan cafeïne zoals koffie, cola en energiedrankjes. Daarnaast zijn er ook gezonde voedingsmiddelen die de opname van calcium tegenwerken zoals spinazie, rabarber en voedingsvezel. Dit komt door de aanwezigheid van oxaalzuur, dat zich bindt aan calcium en daardoor maakt dat het niet oplost in de darmen en zo de de juiste receptoren niet bereikt.

Wanneer kiezen voor extra calcium?

Een echt calciumtekort komt bij mensen met een gezond voedingspatroon nauwelijks voor. Heb je echter een lage calciuminname vanwege bijvoorbeeld een allergie voor zuivelproducten of omdat je dit gewoon niet lekker vindt dan kun je overwegen om extra calcium in te nemen middels een supplement. Andere indicaties waarbij de inname van extra calcium wordt aangeraden zijn onder andere de volgende:
  • Osteoporose
  • Osteomalacie (verweking van de botten)
  • Tandproblemen
  • Hoge bloeddruk
  • Krampen in de benen tijdens de zwangerschap
  • Bekendheid met pre-eclampsie tijdens de zwangerschap
  • Inflammatoire darmziekten en coeliakie
  • Pre-menstrueel syndroom (PMS)

Contra-indicaties voor de inname van extra calcium zijn een te hoge vitamine D-spiegel, verminderde nierfunctie, sarcoïdose en hypercalcemie. Is een van deze condities door een arts geconstateerd dan is terughoudendheid bij de inname van extra calcium geboden.

Calciumbisglycinaat: calcium dat beter wordt opgenomen

Kies je voor het gebruik van een supplement om je calciuminname te vergroten dan heb je de keuze uit een breed scala aan producten. Vaak wordt aan calcium nog een ander ingrediënt toegevoegd om de opname te bevorderen of wordt gebruik gemaakt van een ander mineralen dat bijkomende gezondheidsvoordelen heeft. Zo kun je kiezen voor bijvoorbeeld calciumcarbonaat, calciumgluconaat, calciumpyruvaat, calciumascorbaat, calciumcitraat, of calcium in combinatie met vitamine c, taurine, magnesium, zink, borium of caseïne.

Calciumbisglycinaat is een vorm van calcium die gericht is op een optimale opname van het mineraal. Bij calciumbisglycinaat is elk calciumdeeltje verbonden met twee moleculen glycine. Er wordt dan ook wel gesproken van een chelaat. Het gecheleerde calcium heeft een hogere biologische beschikbaarheid dan eerder genoemde vormen van calcium zoals carbonaat of ascorbaat. Dit komt omdat de verbinding met glycine maakt dat het calcium niet al door maagzuur wordt opgelost en zodoende in zijn geheel de dunne darm bereikt waar het kan worden opgenomen door de hier aanwezige aminozuurreceptoren. Bovendien wordt voorkomen dat het calcium een verbinding vormt met andere mineralen of zuren die de opname ervan kunnen tegenwerken.

Inname van calciumbisglycinaat

Calciumbisglycinaat neem je bij voorkeur één of twee keer per dag bij de maaltijd in met een glas water. Tabletten dienen in zijn geheel te worden doorgeslikt zonder kauwen. Kies je voor twee innamemomenten op een dag, dan kun je dit het beste bij ontbijt en avondeten doen. Eventueel kun je het combineren met een magnesiumpreparaat zoals magnesiumbisglycinaat of taurine.

Verkrijgbaarheid van calciumbisglycinaat

Calciumbisglycinaat is in Nederland verkrijgbaar van het merk Vitals. Calciumbisglycinaat Complex van Vitals bevat 200 mg aminozuurgecheleerd calcium aangevuld met vitamine D3, K2, C en silicium. De toevoeging van vitamine C en silicium (uit bamboe) draagt bij aan de collageenaanmaak. Het is verder vrij van gluten, lactose, soja en conserveringsmiddelen en tevens geschikt voor vegetariërs. Een verpakking bevat 60 tabletten. Afhankelijk van of je er één of twee per dag van inneemt doe je hier 1-2 maanden mee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Krijg ik voldoende calcium binnen?Krijg ik voldoende calcium binnen?Hoewel het lichaam calcium gemakkelijk opslaat, krijgen de meeste volwassenen onvoldoende calcium binnen. De meeste mens…
Tekorten aan vitamine KTekorten aan vitamine KVitamine K is een in vetoplosbare vitamine en wordt derhalve in vet opgeslagen. Deze vitamine is nog niet erg bekend. Da…
Calciumbehoefte bij de mensBotten groeien tijdens de jeugd en worden daarna dikker en sterker. Jonge volwassenen van 25 tot 30 jaar hebben de optim…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MabelAmber, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/calcium.aspx
  • http://www.orthokennis.nl/nutrienten/calcium
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24962666
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24960615
  • https://www.bol.com/nl/p/calciumbisglycinaat-complex/9200000029916936/

Reageer op het artikel "Calciumbisglycinaat: optimale opname van calcium"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 18-09-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gewrichten
Medische informatie…
Schrijf mee!