InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Aspartaam: slecht voor je gezondheid?

Aspartaam: slecht voor je gezondheid?

Aspartaam: slecht voor je gezondheid? Het gebruik van de chemische stof Aspartaam als zoetstof in (vooral) ligthproducten, staat al jaren ter discussie. Sommige onderzoeken wijzen uit, dat je er diverse lichamelijke klachten van kunt krijgen, andere onderzoekers stellen dat het allemaal wel meevalt. Het is zaak om feiten van meningen te onderscheiden. Hieronder dus geen interpretaties, maar zaken die feitelijk zijn aangetoond.

Korte geschiedenis.

Aspartaam is per toeval ontdekt in 1965. Een onderzoeker probeerde een medicijn te ontwikkelen tegen maagzweer, toen hij de 2 aminozuren met elkaar combineerde: fenylalanine en asparaginezuur. Hij likte aan zijn vinger om een blaadje om te slaan en merkte dat deze zoet smaakte. De onderzoeker had per ongeluk deze 2 aminozuren (= samen: Aspartaam) op zijn vingers gemorst....... Een nieuwe zoetstof was geboren.

Waar wordt Aspartaam voor gebruikt?

Aspartaam wordt gebruikt als zoetstof in Lightproducten. Voordeel is dat het een stof is die 200 maal zo zoet is als suiker. Het lijkt dus een prima vervanger voor deze dikmaker.

Uit welke stoffen bestaat Aspartaam?

Fenylalanine:

Een aminozuur dat in ons bloed voorkomt. Het is een onderdeel van eiwitten. Fenylalanine komt niet apart voor in de natuur, als dit aminozuur plotseling met grote hoeveelheden ons lichaam binnenkomt, dan slaan je hersenen op hol.

Asparaginezuur:

Ook dit is een 'natuurlijke' stof, maar in de natuur is dit stofje gebonden aan eiwitten. De eiwitten zorgen er voor, dat asparaginezuur langzaam afgebroken wordt tot kooldioxide en bij uitademing het lichaam verlaat. Als asparaginezuur echter ongebonden, als onderdeel van Aspartaam het licham binnenkomt, dan kan het schade aan cellen aanrichten, vooral zenuwcellen en hersencellen worden de dupe.

Methanol:

Een fles frisdrank bevat bijna 60 mg methanol. 10 procent daarvan wordt omgezet naar de stof formaline. Dit is vele malen meer dan de limiet voor drinkwater. In drinkwater mag namelijk maximaal 2mg formaline per liter zitten.

Wat is het gevaar?

Er is aangetoond dat blootstelling aan grote hoeveelheden Aspartaam de volgende ziektebeelden ten gevolge kan hebben:
hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, elepische aanvallen, spierpijn en troebel zicht. Daarnaast is er ook een verhoogde kans op kanker.

In welke voedingsmiddelen zit Aspartaam?

Aspartaam zit in een groot aantal voedingsmiddelen. Enkele voorbeelden:
  • kauwgom
  • Light frisdranken (Coca cola, Pepsi, Fanta, Sprite, ....)
  • Divers snoepgoed
  • Allerlei snacks en andere lightproducten
  • Zoetjes

Conclusie?

Aspartaam is een stof, waar lange tijd geen goedkeuring voor is gegeven, nog steeds is er onzekerheid over de veiligheid van deze stof. Onnatuurlijke stoffen zijn in theorie niet goed voor je lichaam, omdat je lichaam niet gewend is, deze stoffen op te nemen. Kun je niet zonder je dagelijkse glas Coca Cola Light, probeer dan te minderen of in plaats van frisdrank een zelfgemaakte smoothie van Yoghurt, ijs en aardbeijen te drinken: superlekker en puur natuur!
© 2008 - 2018 Realvision, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aspartaam; gezond of schadelijk?Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken. Light producten bevatten zoetsto…
Suikerhoudende dranken gekoppeld aan hart- en vaatziektenMannen die elke dag een blikje suikerhoudend drinken nuttigen, vergroten hiermee de risico’s op hart- en vaatziekten for…
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Aspartaam: eet jezelf ziek?!Aspartaam: eet jezelf ziek?!Wat was er eerder, de kip of het ei? Een vraag die al eeuwen onbeantwoord is. Een zelfde soort vraag staat ter discussie…
Is aspartaam een veilige zoetstof?Is aspartaam een veilige zoetstof?De laatste jaren neemt het gebruik van synthetische zoetstoffen alleen maar toe met de voornaamste reden om de dikmakend…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aspartaam: slecht voor je gezondheid?"

Reacties

H. Arentsen, 13-04-2011 15:25 #5
Elisa, mensen laten zich ook makkelijk dom houden zodat als er later feiten en waarheden naarboven komen het al gauw wordt afgescheept als onzin. Als je het hebt over verder kijken en denken had je gemerkt dat het welzijn en de gezondheid van de mens niet past in het plaatje van de huidige maatschappij waar het draait om maximale winst. Dus haal die waas voor je ogen weg en open ze en kijk en denk verder dan je gedachten zijn begrensd.

Marjolijn, 17-03-2011 15:06 #4
Wat is dan grote hoeveelheden. Een glas per dag? Een liter? Een slok? Zonder deze informatie weet je eigenlijk nog niets. Er staat minderen. Minderen tot hoeveel?

Tijssens, 06-01-2010 20:28 #3
Nergens staat de hoeveelheid Aspartaam vermeld op de voedingsmiddelen. Als het werkelijk zo gevaarlijk is waarom worden we dan eerst ziekgemaakt.

Anita Derks, 22-07-2009 13:17 #2
Ik ben wel geschrokken van asoartaam, ik ga nu uitproberen om aspartaam te vermijden, ( gebruik nl alleen maar light produkten) en heb veel overeenkomsten gezien van de lijst met bijwerkingen.

Elisa, 31-01-2009 22:36 #1
Beste Realvision, je schrijft dat je met feiten komt en niet met interpretaties. Wellicht zou je bij je beweringen aan bronvermelding kunnen doen? Het is leuk dat je dit allemaal schrijft, maar ik lees graag iets wat een te controleren wetenschappelijke basis heeft. Dit soort artikelen is prachtig paniekvoer voor mensen die niet verder kijken en denken, maar de iets meer onderlegde mensen laten zich niet zo makkelijk gek maken.

Infoteur: Realvision
Gepubliceerd: 14-04-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!