InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezond ontbijten

Gezond ontbijten

Gezond ontbijten Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Je lichaam heeft immers al 12 uur geen voedingsstoffen binnen gehad. Een goed ontbijt zorgt er voor, dat je beter presteert en dat je minder geneigd bent om te snoepen. Het ontbijt bestaat uit het liefst zo gevarieerd mogelijke voedingsmiddelen. Op die manier weet je zeker, dat je zoveel mogelijk voedingsstoffen binnenkrijgt. Maak zeker gebruik van onderstaande recepten, verrassende combinaties die je waarschijnlijk nog niet kent.

Waarom ontbijten?

  • Je hebt 12 uur geen voedingsstoffen opgenomen. Je lichaam heeft in de ochtend behoefte om reserves aan te vullen. Ontbijt je niet, dan blijf je de hele dag een hongergevoel houden, waardoor je teveel gaat eten.
  • Een goed ontbijt laat je beter presteren op school en werk.
  • Een broodmaaltijd bestuit uit zetmeel. Zetmeel is een energieleverancier, die in tegenstelling tot enkelvoudige suikers, langzaam energie vrijgeeft. Op die manier hoef je de eerste uren niet meer te eten.
  • Als je het ontbijt overslaat, ben je eerder geneigd om te snoepen en ongezonder te eten, later die dag.
  • Met het ontbijt, krijg je voedingsstoffen binnen, die je later die dag minder binnenkrijgt.

Waaruit bestaat een goed ontbijt?

Variatie is hier het toverwoord. Kies in ieder geval uit iedere categorie 1 product:
  • Graanproducten: Te denken valt aan volkorenbrood, müsli, en brinta
  • Melk / melkproducten: Halfvolle melk, kaas, margarine
  • Groente en fruit: Tomaat, sla, aardbeien en banaan

Ontbijtrecepten

Drink bij onderstaande recepten een glas melk of water. Als je daarnaast ook een stuk fruit eet, begin je vol energie je dag!

Boerentosti

Bestrijk een sneetje brood met boter (dun) en een theelepeltje mosterd. Leg er een plakje kaas op en dungesneden plakjes tomaat. Leg daar vervolgens nog een sneetje brood op. Laat de tosti in 5 minuten warm worden in het tosti-ijzer.

Bolletje ei

Snijd een bruin hard bolletje doormidden. Beleg het bolletje met sla en ham. Leg daarboven op dunne plakjes van een hardgekookt ei. Je kunt de sla vervangen door komkommer.

Muslibol met fruit

Snijd het bolletje open en bestrijk de binnenkant met gemberjam. Leg op de onderste helft een plakje kaas en beleg het bolletje verder met kleine schijfjes oppel. Voor een te gekke smaak kun je een klein beetje kaneel op de appel, of wat korianderblaadjes op de kaas strooien.

Yoghurt met müsli

Doe in een kleine kom wat yoghurt. Doe er müsli bij. Snijd 4 aardbeien in kleine schijfjes en doe die samen met plakjes banaan of verse ananas erbij.
© 2008 - 2019 Realvision, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezond ontbijtenGezond ontbijtenHet ontbijt is het belangrijkste eetmoment van de dag. Het geeft energie en zet je stofwisseling in werking. Je bent in…
Recepten met quinoa ontbijtQuinoa is een supermiddel. Het is heel erg gezond en bevat eiwitten, mineralen, ijzers en andere belangrijke voedingssto…
Gezond ontbijten met een zelfgemaakte smoothieGezond ontbijten met een zelfgemaakte smoothieDe belangrijkste maaltijd van de dag is het ontbijt. Het ontbijt overslaan kan er zelfs aan bijdragen dat je aankomt in…
Ontbijt houdt studenten bij de lesOntbijt houdt studenten bij de lesVeel studenten liggen liever een half uurtje langer in bed dan dat ze goed ontbijten. Dit is erg slecht omdat `s nachts…
Lekkere en gezonde yoghurt recepten als ontbijtLekkere en gezonde yoghurt recepten als ontbijtHet ontbijt met yoghurt beginnen is goed, maar dan wel de magere versie. Deze is overigens nauwelijks te onderscheiden v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezond ontbijten"

Reacties

Peter-Jan Hendrik, 06-01-2016 13:30 #2
Dit is een leerzaam goed artikel!

Jan, 27-08-2009 14:21 #1
Ik zou graag het recept van de Muslibol met fruit maken, maar wat is oppel?

Infoteur: Realvision
Gepubliceerd: 01-05-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!