InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Eten abrikozenpitten kan gevaarlijk zijn door cyanide

Eten abrikozenpitten kan gevaarlijk zijn door cyanide

Eten abrikozenpitten kan gevaarlijk zijn door cyanide Het kan gevaarlijk zijn om meer dan vijf abrikozenpitten per dag te eten. Het consumeren van meer dan vijftien abrikozenpitten kan zelfs dodelijk zijn. Dit komt doordat bij het kauwen van de pitten twee stoffen bij elkaar komen die een gevaarlijke vorm van het giftige cyanide vormen. Verpakkingen bevatten daarom doorgaans de waarschuwing om niet meer dan vijf pitten per dag te eten. Veel mensen eten abrikozenpitten omdat ze dit lekker vinden maar ook vanwege de vermeende genezende werking bij kanker. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat de consumptie van abrikozenpitten kanker kan genezen.

Het gevaar van abrikozenpitten

Waarom worden abrikozenpitten gegeten?

De abrikoos (Prunus armeniaca) is een steenvrucht. Net zoals veel andere steenvruchten heeft de abrikoos een harde pit in het hart. De pitten van de abrikozen worden los verkocht. Deze smaken een beetje zoals amandelen en kunnen als snack gegeten worden. Veel mensen eten daarnaast abrikozenpitten omdat ze denken dat het kanker kan genezen. Het idee dat de in abrikozenpitten aanwezige amygdaline bij kanker een genezende werking kan hebben is gebaseerd op de theorie dat in alle kankercellen de enzymen bètaglucosidase en bètaglucuronidase overmatig aanwezig zijn. Rhodanese, een enzym dat ook in cyanide (en daarmee in abrikozenpitten) voorkomt is in deze cellen juist deficiënt. De inname van cyanide zou er volgens de theorie toe moeten leiden dat deze de enzymen bètaglucosidase en bètaglucuronidase verdringen en vernietigen. Of het daadwerkelijk een genezende werking heeft wordt anno 2017 nog onderzocht maar is nog niet bewezen. Aangetoond is wel dat het in abrikozenpitten aanwezige amygdaline in vitro prostaatkankercellen kan doden (Chang c.s., 2008).

Mineralen in abrikozenpitten

Abrikozenpitten bevatten per 100 gram circa de volgende gehalten aan mineralen:
  • Kalium: 599 mg
  • Calcium: 26 mg
  • Magnesium: 234 mg
  • Fosfor: 508mg
  • Vitamine B1: 0810 mg
  • Vitamine E: 4mg

Bron: Cripi, PixabayBron: Cripi, Pixabay

Hoe gevaarlijk is het om abrikozenpitten te eten?

Het eten van abrikozenpitten kan zeer gevaarlijk zijn. Dit komt doordat abrikozenpitten een op zichzelf niet-actieve en daarmee onschadelijke vorm van cyanide bevatten en daarnaast een enzym dat cyanide vrij kan maken. Zou de pit heel worden doorgeslikt dan leidt dit niet tot problemen. Wanneer men er echter op kauwt dan komen de twee samen waardoor een actieve vorm van cyanide ontstaat en het giftig wordt.

Het eten van meer dan vijf abrikozenpitten kan dan voor een volwassene al gevaarlijk zijn. Het eten van meer dan vijftien abrikozenpitten kan zelfs dodelijk zijn. Om deze reden heeft het bureau Risicobeoordeling van de Voedsel en Waren Autoriteit in 2007 een advies uitgebracht aan het Ministerie van Volksgezondheid waarin het adviseert om duidelijker op verpakkingen van abrikozenpitten te vermelden wat de gevaren zijn. Er zijn diverse gevallen bekend van mensen die in het ziekenhuis moesten worden opgenomen vanwege een onopzettelijke 'overdosis' abrikozenpitten. In december 2017 kwamen de pitten nog in het nieuws toen een man uit Roermond met vergiftigingsverschijnselen op de intensive care belandde nadat hij de waarschuwing met betrekking tot de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid over het hoofd had gezien.

Abrikozenpitten worden ook gegeten door wilde dieren. Zij slikken de pitten echter doorgaans heel door en deze worden niet verteerd waardoor ze er met de ontlasting ook weer onaangetast uitkomen. Zodoende is er voor de meeste dieren geen gevaar.

Verkrijgbaarheid

Abrikozenpitten zijn in Nederland breed verkrijgbaar bij diverse drogisterijen, reformwinkels, natuurwinkels en webshops in verpakkingen van bijvoorbeeld 100, 250 of 500 gram. In de meeste gevallen staat op de verpakking de waarschuwing vermeldt om niet meer dan vier tot vijf pitten verspreid over de dag te eten.
Gerelateerde artikelen
De abrikoos als superfruitDe abrikoos als superfruitAbrikozenbomen groeien in Nederland maar krijgen door de kou niet elk jaar vruchten. In het Mediterrane gebied kan de ab…
mijn kijk opDe geneeskracht van abrikozenpittenAbrikozenpitten staan te boek als een alternatief medicijn tegen kanker. Er is een ruim aantal mensen die melden dat ze…
De geneeskracht van nectarinesDe geneeskracht van nectarinesEen nectarine is het stevige tweelingzusje van de perzik. Nectarines hebben in vergelijking met de perzik iets meer stev…
De geneeskracht van abrikozenpitolieVet is gezond. Dat klinkt raar omdat de meesten van ons zijn opgevoed met dat vet slecht is. Margarine is inderdaad slec…
Verband tussen vetcellen en kankerVerband tussen vetcellen en kankerEen enzym dat opgeslagen vetten helpt afbreken doet in sommige kankercellen zijn werk in een hoger tempo waardoor die ce…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pezibear, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.jstage.jst.go.jp/article/bpb/29/8/29_8_1597/_article (Chang c.s., 2008)
  • https://www.vmt.nl/Nieuws/VWA_adviseert_VWS_over_abrikozenpitten_en_bittere_amandelen-070124120000
  • http://www.mkatan.nl/columns-en-kranten/nrc-columns/484-13-04-2013-abrikozenpitten.html
  • https://www.koopjesdrogisterij.nl/p/hanoju-bio-bittere-abrikozen-pitten-paper-bag-500g-876492.html?utm_source=tradetracker
  • Afbeelding bron 1: Cripi, Pixabay

Reageer op het artikel "Eten abrikozenpitten kan gevaarlijk zijn door cyanide"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 05-01-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!