InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Natrium Chloride, het nut en de gevaren ervan

Natrium Chloride, het nut en de gevaren ervan

Natrium Chloride, het nut en de gevaren ervan Natrium Chloride wordt in de volksmond meestal keukenzout genoemd. Teveel Natrium Chloride kan zeer gevaarlijk zijn. Je zou keukenzout kunnen vervangen door keukenkruiden. Lees hier meer over wat Natrium Chloride is en hoe je het gebruik ervan kunt minderen.

Wat is Natrium Chloride?

Natrium Chloride (keukenzout) wordt bij de bereiding van voedsel vaak gebruikt als smaakversterker en conserveermiddel. Conserveermiddelen verlengen de houdbaarheid van het voedsel.

Keukenzout

Keukenzout moet in Nederland voldoen aan de eisen van de warenwet. Één van deze eisen is dat het keukenzout uit minimaal 95% Natrium Chloride moet bestaan.

Functies

  • zorgt er voor dat al onze cellen goed blijven functioneren
  • helpt de zuurbasis in lichaamsvloeistoffen te reguleren vanaf de buitenkant van de cellen
  • helpt de bloeddruk te regelen
  • is noodzakelijk voor het goed functioneren van spieren en zenuwen

Gevolgen van een teveel aan Natrium Chloride

Sommige berichten geven aan dat jaarlijks 5000 mensen sterven aan een overdosis Natrium Chloride. Teveel Natrium Chloride kan namelijk hart- en herseninfarcten als gevolg hebben. Verder wordt een overschot aan Natrium Chloride in verband gebracht met hoge bloeddruk en het vasthouden van vocht. Er zullen dus veel mensen zijn die bovengenoemde klachten hebben waarbij geen verband wordt gelegd met een overdosis Natrium Chloride. Er zullen dus naast de circa 5000 dodelijke slachtoffers veel meer slachtoffers zijn die rondlopen met klachten die het gevolg zijn van een overdosis Natrium Chloride.

Smaakversterker

Het teveel aan Natrium Chloride komt vaak niet doordat we zelf teveel keukenzout gebruiken tijdens het koken maar de voedingsmiddelen industrie gebruikt Natrium Chloride als smaakversterker zoals ze dit ook doen met suiker.

Bronnen

Al het plantaardige en dierlijke voedsel bevat van nature kleine hoeveelheden Natrium Chloride. De grootste boosdoeners die ervoor zorgen dat we er teveel van binnen krijgen zijn kant-en-klaar producten voor de oven, magnetron en stoommaaltijden.
Verder krijgen we via brood, beleg, pizza’s, koek snacks en dergelijke veel Natrium Chloride binnen.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Er is door de EU geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Natrium Chloride vastgesteld, maar algemeen wordt ongeveer 1 gram per dag aanbevolen. Gemiddeld gebruiken we met z’n allen ongeveer 10 tot 12 gram per dag. Dit is dus een gigantische overdosis Natrium Chloride die we iedere dag binnen krijgen. Het is dus ook niet gek dat er jaarlijks veel slachtoffers zijn van een teveel aan Natrium Chloride.

Keukenkruiden

Het gevaar van een overdosis Natrium Chloride wordt mijns inziens enorm onderschat. Je zou ook kunnen overwegen om minder keukenzout te gebruiken en als vervanger hiervoor keukenkruiden gaan gebruiken.
© 2008 - 2018 Wubbo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Inspanningsfysiologie: elektrolyten, water en sportHet lichaam bestaat voor meer dan 65% uit water. In dit water zijn onder andere de elektrolyten natrium, kalium en chlor…
Chloride, natrium en kalium: drie belangrijke mineralenChloride, natrium en kalium: drie belangrijke mineralenOm gezond te blijven heeft ons lichaam verschillende voedingstoffen nodig. Vitamines en mineralen ondersteunen de werkin…
De invloed van zout op ons lichaamDe belangrijkste bron van zout in ons eten is keukenzout. Iedereen heeft het in de kast staan en gebruikt het dagelijkse…
Scheikunde - De soorten bindingen en stoffenIn dit artikel worden de verschillende stoffen en bindingen in de scheikunde toegelicht. Welke stof heeft welke binding?
Nierstoornis, mineraaltekorten door syndroom van GitelmanNierstoornis, mineraaltekorten door syndroom van GitelmanOm afvalstoffen uit het lichaam te halen, zijn de nieren continu aan het werk! Ongewenstheden worden zodoende via de uri…

Reageer op het artikel "Natrium Chloride, het nut en de gevaren ervan"

Reacties

Gijsvan Brummelen, 09-02-2015 21:23 #3
Op de verpakking van Dailey CHEF kantenklare maaltijden staat dat er 2 gr zout per 100 gram in zit en dat die hoeveelheid 33 % is van de" referentie inname is van een gemiddelde volwassene" wat dan dus 6 gram per dag is en niet 1 gram zoals u stelt.

Groeten van Gijs van Brummelen

Rita de Bruyne, 22-09-2014 20:56 #2
Omdat ik binnenkort moet geopereerd worden, werd een bloedanalyse gevraagd. Bij "biochemie" werd ook naar natrium en chloride gekeken. Dit was bij mij veel te weinig. Maar, juist omdat er zoveel artikels verschenen in de pers over het overdadig gebruik van natriumchloride, eet ik al jaren zoutloos, met alleen keukenkruiden (komijn, peper, paprika, thym, marjolein enfin, noem maar op) Dat blijkt dus geen goed idee te zijn. Nochtans zit er in brood en kaas wel zout. Dat is het enige zout dat ik dus eet en natuurlijk op restaurant of bij vrienden eten, geeft me ook zout. Maar thuis nooit, soms heel soms op vlees. Dus toch oppassen met zoutloos eten.
Groetjes, Rita De Bruyne

Hanne Retera-Snip, 22-10-2011 23:29 #1
Een vraag voor iemand die zoutarm moet eten i.v.m. hartfalen, wat is de maximale hoeveelheid natrumchloride welke zij mag hebben dagelijks. Zij krijgt voor darmproblemen movicolon waar 350,7 mg. natrium chl.in zit. Zij krijgt 2x daags een zakje.

Infoteur: Wubbo
Gepubliceerd: 28-10-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!