InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Chloor (mineraal): symptomen van een tekort en functie

Chloor (mineraal): symptomen van een tekort en functie

Chloor (mineraal): symptomen van een tekort en functie Chloor of chloride is een mineraal dat vooral voorkomt in keukenzout (de triviale naam voor natriumchloride of NaCl). Samen met natrium en kalium zorgt chloor voor de vochtbalans in het lichaam. Een chloortekort komt in feite niet voor. Via eten en drinken krijg je voldoende chloride binnen, aangezien er veel toegevoegd zout in voedsel aanwezig is.

Chloor

Functie van chloor

Chloor of chloride is een mineraal dat vooral voorkomt in keukenzout (de gangbare naam voor natriumchloride of NaCl). Chloride wordt gemakkelijk geabsorbeerd door de dunne darm. Het wordt uitgescheiden door de nieren, die ook chloride kunnen vasthouden voor het behouden en handhaven van het zuur/base-evenwicht in het lichaam (de balans van de pH-waarde van het bloed). Chloride wordt ook samen met natrium aangetroffen in zweet of transpiratievocht. Hevig transpireren kan leiden tot het verlies van grote hoeveelheden natriumchloride, evenals kalium.

Bloeddruk en hart- en vaatziekten

Samen met natrium en kalium zorgt chloor voor de vochtbalans in het lichaam. De vochthuishouding heeft weer effect heeft op de bloeddruk. Een verhoogde inname van natrium en chloor, zorgt voor een verhoogde bloeddruk en dit vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Chloride komt ook voor in maagzuur, in de vorm van zoutzuur.

Bleekselderij / Bron: Istock.com/LecicBleekselderij / Bron: Istock.com/Lecic

Bronnen van chloor

Chloride wordt in de eerste plaats verkregen uit zout, zoals standaard keukenzout of zeezout. Ook komt chloor voor in de meeste voedingsmiddelen, vooral in groenten. Zeewier (zoals dulse (zie afbeelding bovenaan het artikel), een rood zeewier, populair in zeesalades, en kelp, een andere eetbare zeewier), olijven, rogge, sla, tomaten en selderij, zijn enkele voorbeelden van chloride-bevattende voedingsmiddelen. Kaliumchloride (KCl) is het chloridezout van kalium en wordt ook aangetroffen in voedingsmiddelen of als 'zoutvervanger'.

Deficiëntie en toxiciteit

Chloortekort

Chloortekort is niet gebruikelijk. Via eten en drinken krijg je voldoende binnen, aangezien er veel toegevoegd zout in voedsel aanwezig is. Iedereen krijgt daardoor automatisch meer dan genoeg van dit mineraal binnen. Zelfs bij een zoutarm dieet loop je volgens het Voedingscentrum geen risico op een tekort. De nieren regelen in dat geval dat het lichaam niet te veel chloor uitscheidt.

Tomaten op de markt Mercado da Baixa te Lissabon / Bron: Martin SulmanTomaten op de markt Mercado da Baixa te Lissabon / Bron: Martin Sulman
Chloridetekort kan het gevolg zijn van diarree, braken, of zweten. Het kan leiden tot metabole alkalose (een te hoge pH (> 7,45) van het bloed, dat wordt veroorzaakt door een tekort aan zure of een overschot aan basische stoffen), een laag vochtvolume en verlies van kalium via de urine. Dit kan verdere problemen in het zuur/base-evenwicht veroorzaken.

Teveel chloor

Inname van grote hoeveelheden chloride (meer dan 15 gram per dag), meestal in zoutvorm, kan problemen geven met vochtretentie (= het vasthouden van vocht) en het zuur/base-evenwicht ontregelen, hoewel het hoofdprobleem in dat geval bij natrium ligt.

Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)

Chloride is zo gemakkelijk beschikbaar bij een normaal eetpatroon, dat er geen ADH door de Gezondheidsraad is vastgesteld. Wel is door het Institute of Medicine een adequate inneming (AI) vastgesteld voor chloride, welke is afgeleid van de adequate inname voor natrium. Deze is voor volwassenen vastgesteld op dagelijks 2,3 gram chloride.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Van zout tot chloorVan zout tot chloorVeel van het zout dat we in Nederland produceren, krijgen we nooit te zien. Dat gaat weer rechtstreeks de fabriek in om…
Allergisch voor chloorAllergisch voor chloorZwemmen is een leuke bezigheid en vooral kinderen vinden het heerlijk om lekker naar het zwembad te gaan. Minder leuk wo…
Zwembadonderhoud: chloor, water verversen en filterKristalhelder water, dat is de wens van elke zwembadeigenaar. In deze beschrijving vindt u een aantal tips om dit te ber…
Vrouw en voeding: mineralen macronutriëntenVrouw en voeding: mineralen macronutriëntenEvenwichtige en gezonde voeding voor een vrouw bestaat uit voldoende eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen, minerale…
Flessenwater of kraantjeswater?Vele mensen blijken meer vertrouwen te hebben in flessenwater dan in kraantjeswater. Per persoon wordt er in ons land ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LoggaWiggler, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/chloor.aspx
  • http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/chloride/
  • http://www.healthy.net/Health/Article/Chloride/2050
  • https://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ADulse.JPG
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Lecic
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Chloor (mineraal): symptomen van een tekort en functie"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-03-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Mineralen
Medische informatie…
Schrijf mee!