InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Lekker en gezond met soja

Lekker en gezond met soja

Lekker en gezond met soja Soja is een product wat vervaardigd wordt uit de sojaboon, soja is volledig plantaardig en erg gezond. Er komen steeds meer sojaproducten op de markt.

Soja

Soja wordt al sinds vele eeuwen gebruikt als voedsel. De oorsprong van het gebruik van soja als voedingsmiddel komt uit China, daar wordt de sojaboon al sinds 4000 v. Chr. gebruikt. Sojabonen zijn rijk aan gezonde eiwitten, vezels, olie en mineralen. Soja wordt verwerkt tot een aantal verschillende producten. Soja is de meest geschikte vervanging voor zuivelproducten. Zuivel wordt niet door iedereen verdragen en mensen die geen dierlijke producten willen gebruiken voor consumptie vinden in sojaproducten een goede vervanging.

Soja heeft de volgende gezonde eigenschappen:
  • 100% plantaardig
  • Bevat géén cholesterol
  • Bevat weinig verzadigde vetzuren
  • Bevat van nature omega 3 en 6
  • Rijk aan hoogwaardig eiwit
  • Bevat van nature vezels
  • Bevat van nature isoflavonen

Soja kan bovendien een gezonde vervanger zijn voor mensen die last hebben van een koemelkallergie. Echter, men kan ook een allergie voor soja hebben of krijgen, waardoor het gebruik van soja sterk af te raden is. Heb je geen last van allergie voor soja, dan kun je de producten op basis van soja gerust gebruiken. Soja wordt inmiddels verwerkt in talloze producten, wanneer soja in een product is gebruikt, dan vind je de vermelding hiervan op de verpakking bij de ingrediënten.

Welke producten worden gemaakt van sojabonen?

Naast verwerking van soja in producten, zijn er producten die voornamelijk van sojabonen worden gemaakt. De mogelijkheden voor het gebruik van soja worden steeds groter, en steeds meer producten verschijnen in de schappen van de supermarkten en/of natuurvoedingswinkels.

Onderstaande producten zijn in Nederland verkrijgbaar:
  • Sojamelk
  • Sojayoghurt
  • Sojavla
  • Sojaroom
  • Sojaslagroom
  • Sojaboter
  • Sojakaas
  • Sojabrokken
  • Sojaburgers
  • Tofu
  • Tempeh
  • Sojasaus
  • Miso

Waar zijn sojaproducten verkrijgbaar?

Sojaproducten zijn tegenwoordig in de meeste supermarkten te vinden. Een aantal merken is uitsluitend verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels. Voor vegetariërs zijn er bij de supermarkten en natuurvoedingswinkels vervangende producten op basis van soja verkrijgbaar.

Welke merken maken sojaproducten?

Er zijn diverse merken die sojaproducten vervaardigen. Een aantal hiervan houdt zich ook bezig met het verantwoord gebruik van sojabonen. Er wordt bijvoorbeeld geen soja gebruikt die geteeld is in gebieden waar de regenwouden gekapt worden om plaats te maken voor de sojateelt. Ook wordt er gelet op het gebruik van gentechvrije soja. Soja wordt regelmatig in genetisch gemanipuleerde vorm verwerkt in producten die dienen als ons dagelijks voedsel. Er is twijfel over of genetisch gemanipuleerde voedingsmiddelen wel gezond zijn.

Alpro

Alpro is het bekendste merk van sojaproducten en wordt in vrijwel alle supermarkten verkocht. Alpro heeft de volgende producten in het assortiment:
  • Boter: voor op brood en boter voor bakken en braden
  • Sojadrink: diverse smaken zoals nature, chocola, machiato, vanille, bosvruchten, aardbei, banaan, perzik & abrikoos. Nature is verkrijgbaar in diverse varianten met bijvoorbeeld extra calcium of light e.d. Nature en bosvruchten zijn ook koelvers in de koeling te vinden.
  • Sojayoghurt (yofu): diverse smaken zoals nature, bosvruchten, aardbei, perzik, framboos & vanille
  • Sojadessert (vla): diverse smaken zoals vanille, choco, choco puur, caramel
  • Sojaroom: cuisine, light cuisine
  • Tofu: vleesvervangers in de smaken: basis, reepjes pittig gekruid, reepjes licht gekruid, fijngehakt

Provamel

Provamel wordt meestal verkocht in natuurvoedingswinkels. Provamel heeft de vogende producten in het assortiment:
  • Boter: Bakken & Smeren
  • Sojadrink: diverse smaken zoals: vanille, choco, aardbei, tropical, banaan, natural. Nature is verkrijgbaar in diverse varianten met bijvoorbeeld extra calcium of Omega 3 e.d.
  • Sojayoghurt (yofu): diverse smaken zoals: natuur, bosbes, kers, perzik-mango, fraboos-vanille, rode vruchten, perzik, aardbei, vanille, blauwe bosbes
  • Sojadessert (vla): diverse smaken zoals: vanille, choco, caramel, mokka
  • Sojaroom: cuisine
  • Tofu: vleesvervangers in de smaken: broccoli, prei, sytana, falaffel, groenten, champignons, linzen, harissa, sweet & sour, salsa, natuur, kruiden, gerookt, tamari, finesse, poesta, gehakt.

Adez

Adez heeft een assortiment aan fruit en soja drinks die verkrijgbaar zijn in de supermarkt in de smaken: mango & abrikoos, sinaasappel & passievrucht, zwarte bes & framboos, golden kiwi & witte druif, ananas & passievrucht, guabana en appels.

Soyatoo

Soyatoo is verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels. Soyatoo fabriceert slagroom in spuitbus en opklopbare slagroom in pakjes. Deze slagroom is net als slagroom om basis van zuivel op te kloppen tot een stevige slagroom.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De herkomst van de sojaboon en gebruik in de keukenDe herkomst van de sojaboon en gebruik in de keukenSoja is in de Nederlandse keuken steeds meer ingeburgerd geraakt. Althans de bekendheid met het bestaan van dit product…
De oorsprong en populariteit van sojamelkWat is de oorsprong van soja? Hoe wordt sojamelk gemaakt en hoe is zij populair geworden? Welke soja producten kan ik op…
Het verschil tussen tofu en tahoeHet verschil tussen tofu en tahoeDe vraag wat het verschil is tussen tofu en tahoe is een strikvraag. Het is namelijk precies hetzelfde, alleen wordt er…
Sojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten nemen in Nederland in het begin van de eenentwintigste eeuw sterk in populariteit toe. Soja is een prima v…
Soja, gezond maar niet overdrijvenSojabonen zijn zeker gezond. Maar, zijn we niet aan het overdrijven? Sojamelk, sojadrank, sojadessert, tofu, tahoe, temp…
Bronnen en referenties
  • www.alprosoya.nl www.provamel.be www.adez.com

Reageer op het artikel "Lekker en gezond met soja"

Reactie

Henny de Briais Backer, 23-07-2010 12:51 #1
Sinds ik soja producten gebruik (sinds vorig jaar mei) voel ik me veel beter, gezonder. En als extra bonus ben ik ruim 5 kilo afgevallen, zonder daar moeite voor gedaan te hebben. Ja en het heeft nog veel meer voordelen het gebruik van soja producten.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 02-11-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Allergieën
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!