InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De gojibes, een klein maar zeer gezond besje

De gojibes, een klein maar zeer gezond besje

De gojibes, een klein maar zeer gezond besje Gojibessen zijn nog niet zo lang verkrijgbaar in Nederland, maar de Chinezen wisten het allang: de Gojibes is zeer gezond en bevat veel gezonde voedingsstoffen

Onbekende soort

De Gojibes is in Nederland nog maar kort bekend. Er is nog niet zoveel onderzoek naar gedaan, maar inmiddels is uit de onderzoeken die wel zijn gedaan gebleken dat een extract van gojibessen kan helpen bij de verlaging van het bloedsuikergehalte en het triglyceridengehalte. Ook zou de werking van dit extract de snelheid van de ontwikkelingen van kankercellen vertragen.

Antioxidanten en andere voedingsstoffen

Gojibessen zijn zeer rijk aan antioxidanten. Antioxidanten geven het lichaam bescherming tegen hartproblemen, vertragen het verouderingsproces en beschermen tegen sommige vormen van kanker. Naast antioxidanten zitten de Gojibessen vol met andere voedingsstoffen, zoals bètacaroteen en zeaxanthines. Deze stoffen zijn goed voor de ogen en helpen oogproblemen die te maken hebben met ouderdom te voorkomen. De Gojibessen zijn ook zeer rijk aan vitamine C, veel meer nog dan in sinaasappels aanwezig is.

Hoe ziet een Gojibes er uit en waar zijn ze te koop?

De Gojibes is een bes die in gedroogde vorm wordt verkocht. De vrucht is afkomstig uit China. De kleur is bleekrood en de smaak lijkt het meest op de rozijn. De Gojibessen worden in de traditionele Chinese geneeskunde sinds vele eeuwen geleden al gebruikt. De Chinezen gebruiken de bessen voor een goede bloedsuikerspiegel, tegen vermoeidheid, een gezonde bloeddruk, verbetering van de ogen en de bloedsomloop en bevordering van de afweer. De Gojibessen zijn te koop bij natuurvoedingswinkels, o.a. bij de Tuinen.

Hoe gebruik je de Gojibes en hoeveel moet je ervan eten?

De Gojibes wordt in gedroogde vorm verkocht. Wanneer je er iedere dag een handje van eet krijg je voldoende van de kostbare voedingsstoffen van de Gojibes binnen. Verder kun je ze koken in heet water, als thee drinken of je kunt een tinctuur gemaakt van Gojibessen kopen en deze gebruiken.
Je kunt Gojibessen verwerken in gerechten, vooral in gerechten waar normaalgesproken rozijnen in verwerkt worden lenen zich goed voor de Gojibes, bijvoorbeeld in muesli, yoghurt, salades, rijstgerechten, stoofschotels en in gerechten met couscous. Als lekkere snack kun je ook Gojibessen omhuld met een laagje pure chocola kopen. Heb je voorkeur om de Gojibes als supplement te gebruiken, dan kun je kiezen voor capsules.

Fruit

De Gojibes is fruit, dus je kan ze gewoon eten als je dagelijkse portie fruit. Je kunt gerust iedere dag één stuk fruit per dag vervangen door een handje Gojibessen. Wanneer je last krijgt van winderigheid bij het eten van een dagelijkse portie Gojibessen, kies dan voor sap of een tinctuur.

Beroemdheden zweren bij Gojibessen

De Gojibes is ook ontdekt door beroemdheden. Het is al vermeld dat Madonna, Liz Hurley en Kate Mos regelmatig Gojibessen gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond zijn gojibessen?Hoe gezond zijn gojibessen?De gojibessen vinden hun oorsprong in Mongolië en Tibet en omdat ze onder de superfoods worden geschaard, zijn ze plots…
Enkele feiten over superfoodsSuperfoods is een nieuwe benaming voor een categorie voedingsmiddelen die niet alleen een hoge voedingswaarde bezit maar…
Açaibessen zijn gezondAçaibessen zijn gezondAçaibessen zijn enorm gezond. Ze zijn zelfs zó gezond dat ze tot de ‘Supervoeding’ soorten behoren. Supervoeding is een…
De goede eigenschappen van groente en fruitGroente en fruit zijn gezond, omdat er vitamines en andere voedingsstoffen inzitten. Maar welke effecten hebben sommige…
Zwarte bessen zijn heel gezondZwarte bessen zijn heel gezondBessen en bramen, frambozen zijn allemaal vruchten die heel erg gezond zijn. Toch worden ze niet heel veel gegeten, niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FLAVORI, Pixabay
  • Healthy

Reageer op het artikel "De gojibes, een klein maar zeer gezond besje"

Reacties

Jl, 07-05-2012 12:17 #3
Zelf doe ik ze soms door de soep maar ook zoals hierboven beschreven door de yoghurt. Ik vind het lekker als je de gedroogde bessen even laat wellen.
Gr.

Calev, 30-03-2012 20:16 #2
Ik wil even opmerken dat deze bessen veelal ook te koop zijn in de reformwinkel. Is er iemand die mij een aantal gebruiksmogelijkheden aan de hand kan doen? Heel gezond product ga hier vooral mee door.

Diana Lampe, 28-02-2009 01:31 #1
Ik ben pas begonnen met het eten van Goji bessen. Het is nog niet overal verkrijgbaar. Alleen op de markt afdeling noten. Ik ben benieuwd. Diana

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 23-11-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!