InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond zijn gojibessen?

Hoe gezond zijn gojibessen?

Hoe gezond zijn gojibessen? De gojibessen vinden hun oorsprong in Mongolië en Tibet en omdat ze onder de superfoods worden geschaard, zijn ze plots mateloos populair. Hoe kan het dat deze gojibes plots zo’n populaire vrucht wordt, dat de prijs stijgt en we allemaal focussen op deze superfood? Bovendien is de vraag is het terecht ofwel met andere woorden … hoe gezond is de gojibes eigenlijk?

De oorsprong van de gojibes

In het Himalayagebergte waar de monniken wonen, dronken diezelfde monniken water waar gojibessen in gevallen waren. Deze monniken werden erg gezond oud en de link met de gojibessen werd snel genoeg gelegd. Het is een mager verhaal, maar wel een die we veelvuldig zien terugkomen al de basis van de gezonde gojibes.

Deze donkerrode bes heeft bij gedroogde vorm enige gelijkenis met de rozijn en is in alle natuurwinkels te koop. Toch is de gojibes van een heel andere orde dan de rozijn.
De gojibes heeft een arsenaal aan voedingstoffen en dat maakt de gojibes een heel ander product dan bijvoorbeeld de rozijn.
Wat zit er zoals in de gojibes?
  • Vitamine A
  • Vitamine B 1/2/6
  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • Allerlei mineralen en spoorelementen zoals ijzer en zink
  • Linolzuur (omega-6-vetzuur)
  • Bèta-sitosterol
  • Allerlei aminozuren en antioxidanten

Natuurlijk vinden we deze voedingstoffen ook in andere producten terug, maar dat neemt niet weg dat er veel in deze kleine vrucht geconcentreerd zit. Wat wel het geval is, is dat de vrucht nogal wat vruchtsuikers gevat en dat zijn uiteraard betere suikers dan de geraffineerde suikers, maar nog steeds zijn het suikers en dus is ongelimiteerd gojibessen eten, niet goed.

Hoe toe te passen?

Gojibessen kunnen op verschillende manieren toegepast worden, maar vaak worden ze geweekt en verwerkt in bijvoorbeeld soep of thee. Verder kan je gojibessen laten drogen en ze dan opeten en zijn ze prima te combineren met een vers nootje. Maar gojibessen kunnen ook prima in zuivel als yoghurt en kwark verwerkt worden of als verfrissend element in een salade. Alleen niet meer dan pakweg een handje per dag tot je nemen.

Wat is goed en wat is fout aan de gojibes?

Goed

De voedingstoffen die de gojibes bevat kunnen …
  • … een positieve bijdragen leven in het voorkomen van kanker of hart- en vaatziekten.
  • … het verouderingsproces van de mens vertragen.
  • … het cholesterol helpen te verlagen.
  • … het immuunsysteem stimuleren.
  • … het voorkomen van darmaandoeningen.
  • … het kan een gezond tintje geven.

Fout

Naast de vruchtsuikers, wat bij grootschalig gebruik negatief kan zijn, kunnen gojibessen ook een negatieve werking hebben als je last van een pollenallergie hebt. Het kan het proces stimuleren. Daarnaast zou het ook een negatief effect hebben op de bloedstolling. Dit wordt door enkele Amerikaanse en Canadese rapporten duidelijk gemaakt.

Tot slot

Is de gojibes een superfood? Twijfelachtig, maar door menigeen worden ze er wel onder geschaard. Natuurlijk heeft de gojibes veel voedingsstoffen en is een handje per dag prima, maar er zitten enkele nadelen aan en als je dat tegen elkaar weg streept, kan je ook bekijken hoe snel je de voedingsstoffen uit andere producten haalt. Dat alles neemt niet weg dat de gojibes ook gewoon lekker is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gojibes, een klein maar zeer gezond besjeDe gojibes, een klein maar zeer gezond besjeGojibessen zijn nog niet zo lang verkrijgbaar in Nederland, maar de Chinezen wisten het allang: de Gojibes is zeer gezon…
Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?De mensen eten dagelijks voedsel. Het voedsel krijgt soms een bijzondere term toebedeeld. Zo wordt aan voedsel wel eens…
Wat is gezond eten? SuperfoodWat is gezond eten? SuperfoodGezond eten kan op verschillende manieren. Superfood is een term die is komen overwaaien vanuit Amerika. Wat is superfoo…
Enkele feiten over superfoodsSuperfoods is een nieuwe benaming voor een categorie voedingsmiddelen die niet alleen een hoge voedingswaarde bezit maar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Budtobloom, Pixabay
  • Montreal Food Centre

Reageer op het artikel "Hoe gezond zijn gojibessen?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!