InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Spieren trainen – Proteïne

Spieren trainen – Proteïne

Hard werken in de sportschool met als doel spiermassa opbouwen. Veel mensen doen het. Iedere week een paar keer naar de fitness is goed. Minstens twee keer, als het kan vaker. Spiergroepen dienen namelijk apart geoefend te worden. Maar hard trainen is niet het enige dat werkt. Om spieren echt te laten groeien, moet je ook aan voeding denken.

Rust

Misschien dat het raar klinkt, maar spieren beginnen pas te groeien wanneer er rust is. Doorgaans wordt 48 uur rust aangeraden tussen het trainen van dezelfde spiergroepen in. Dat zijn twee dagen. In die twee dagen gebeurt er veel met het lichaam. De getrainde spier herstelt zich en bouwt meer massa op. Wie voldoende rust tussen de sessies in, boekt het meeste resultaat. Veel sporters houden hier een strak schema op aan. Zij doen bijvoorbeeld de borst, benen en triceps op maandag, op dinsdag de rug, schouders en biceps, houden woensdag rust en herhalen donderdag deze sessies. Op maandag en dinsdag houden ze geen 24 uur rust, wel worden de andere spiergroepen aangepakt, waardoor de spiergroepen die al behandeld zijn tot rust kunnen komen.

Beschadiging

Wie spieren traint, beschadigt ze. Hoe meer kracht je gebruikt, hoe meer je je spieren beschadigd. Dat is precies het doel bij krachttraining. Want als je spieren beschadigd zijn, zullen ze zich moeten gaan herstellen. De volgende keer willen ze de beschadiging immers tegen kunnen gaan. Daardoor ben jij in staat om de volgende keer nog steviger te trainen.

Voeding

Voeding is heel belangrijk bij spiermassa opbouwen. Voldoende brood - liefst volkoren - en eiwitten dragen bij aan de productie van spieren. Dit gebeurt op een natuurlijke manier. Het is namelijk zo dat wanneer je rust, er nog van alles verbrand wordt. Wanneer je niet voldoende gegeten hebt en je lichaam toch energie nodig heeft, zal het zich in je spiermassa zetten. Als je dan getraind hebt, maar niet voldoende eet, zal het trainen weinig zin hebben. De moeite die je de dag ervoor gedaan hebt, wordt 's avonds door je lichaam weer weggenomen.

Proteïne

Proteïne zijn eiwitten, die bestaan uit verschillende ketens van zogenoemde aminozuren. Deze aminozuren zijn verbonden door de peptidebindingen in het lichaam. Eiwitten zijn belangrijk voor organismen. Eiwitten komen voor in peulvruchten, gevogelte, vlees en vis, zuivelproducten en noten.

Proteïne bij krachttraining

Bij krachttraining is proteïne onmisbaar. Door het trainen wordt het spierweefsel zoals gezegd beschadigd. Proteïnen zorgen er juist voor dat deze weefsels zich kunnen herstellen en dat er nieuwe spieren worden gebouwd.

Proteïneshake

Veel sportscholen verkopen zogenoemde proteïneshakes. Deze kun je direct na de training nuttigen. Het handigst is om binnen dertig minuten na de krachttraining een shake te nuttigen, omdat dit dan snel kan worden opgenomen, nog voor de spieren zich beginnen te herstellen. Volgens onderzoek levert een snelle dosis proteïne binnen één uur na training meer resultaat op dan wanneer je hier langer mee wacht.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spieren trainen – Proteïne"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 24-06-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!