InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde tussendoortjes

Gezonde tussendoortjes

Gezonde tussendoortjes We hebben er allemaal de mond van vol, 3 maaltijden is niet genoeg en we moeten de darmen aan het werk houden en gezonde tussendoortjes is dan de beste oplossing. Niet dat iedereen het daarmee eens is, want je hoort ook nogal eens van een diëtiste dat het lichaam het werk gewoon moet doen op 3 maaltijden. Hoe dan ook, als je er voor iets om wel tussendoortjes te eten, al is het maar om de honger te stillen, kijk dan goed uit wat je eet.

Gezonde voeding

Wat is gezonde voeding eigenlijk? Gezond eten is meer dan alleen calorieën tellen. Nadenken over wat je eet, er bewust mee bezig zijn dus. Niet in de zin van een obsessie, maar het kan geen kwaad te beseffen wat er de mond ingaat. Daarmee niet gezegd dat er niet eens iets naar binnen mag wat niet helemaal in de schijf van 5 past, maar het feit dat je het je realiseert is belangrijk.

Belangrijk is wel dat je overal voeding van de schijf van 5 binnen krijgt, je lichaam heeft – om goed te kunnen functioneren – nu eenmaal bepaalde vitaminen en mineralen nodig. We weten allemaal dat deze niet uit een buil chips komen en als er toch eens wat chips gegeten moeten worden, zorg er dan voor dat je je vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Tussendoortjes

Naast de 3 hoofdmaaltijden waar voldoende goede koolhydraten, vetten en eiwitten in vertegenwoordigd moeten zijn, zijn er de zogenaamde ‘tussendoortjes’. ‘s Morgens zo rond 10.00u/10.30u en ’s middags rond 14.30u/15.00u kan er een leeg gevoel ontstaan en je moet tot de volgende maaltijd nog even door. Dit lege gevoel kan tot verkeerd snacken leiden en de koolhydraten rijke repen die een suikerboost geven, geven even een prima gevoel dat je er weer tegenaan kunt. Echter, dit is van korte duur en de honger kan al snel weer toeslaan.

Heb je geen leeg gevoel voor de volgende maaltijd, dan is de kans niet erg groot dat je verkeerd gaat snacken. Toch kan het geen kwaad om een kleinigheidje tot je te nemen. Het meest voor de hand liggende zijn de dagelijks benodigde verschillende fruitsoorten (2 stuks per dag), maar kan ook een stukje komkommer, selderij, wat sherrytomaatjes of schoongemaakte worteltjes zijn.

Voor diegene die zich meteen een ‘konijn’ voelen bij deze voeding, zijn er ook andere mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een eenpersoonsportie magere kwark of magere yoghurt. Is er in de ochtend of middenmaaltijd geen brood (of varianten) genuttigd, zijn enkele roggebrood rondjes met wat geitenkaas of hüttenkäse lekker en gezond.

Thuis kan bijvoorbeeld ook een gevulde tomaat klaar gemaakt worden als tussendoortje. Snij het kapje van de tomaat hol deze uit en maak een mengsel van geraspte komkommer, peper en zout, wat rookvlees en enkele pitvrije olijven. Meng het goed en vul de tomaat er mee, als het kapje er weer op gezet wordt en in keukenfolie wordt gewikkeld kan deze meegenomen worden (wel een beetje koel houden). De gevulde tomaat kan ook met andere gezonde voedingsstoffen worden gevuld. Denk bijvoorbeeld aan wat komkommer vermengd met wat tonijn (op waterbasis uit blik) en peper en zout. Natuurlijk is er de bekende rijstwafel die prima als tussendoortje gebruikt kan worden. Vermijd de soepjes in de bekende zakjes als het om de calorieën gaat. Ze voegen qua gezondheid niets toe en zijn calorierijk.

Calorieën

Om op gewicht te blijven moet je grofweg als vrouw niet boven de 2000 calorieën komen en als man niet boven de 2500 calorieën. Dit, uitgaande van een normale lichaamsbeweging. Wil je goed volgen wat je allemaal naar binnen werkt: www.caloriechecker.nl en deze houdt het allemaal voor je bij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezonde tussendoortjes"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 29-06-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Magere maaltijden
Medische informatie…
Schrijf mee!