InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Goji-Bessen zijn Supergezond

Goji-Bessen zijn Supergezond

Goji-Bessen zijn Supergezond Goji bessen zijn flink in de bekendheid op het moment. Ze zijn overal te krijgen in natuurwinkels en in bijvoorbeeld winkels als ‘de Tuinen’ en behoren ook weer tot de Super groenten en fruit. Is dit weer een hype? Of is het echt iets waar je wat aan kunt hebben, word je er echt gezonder van? En hoe dan?

Goji-Bessen

Zoals gezegd wint de Goji-bes momenteel steeds meer aan populariteit. Deze gedroogde bessen zijn donkerrood van kleur en zijn een beetje vergelijkbaar met rozijnen. Inmiddels zijn er al veel wetenschappelijke studies naar de bessen verricht die opzienbarende resultaten hebben opgeleverd en waaruit is gebleken dat ze echt onze gezondheid kunnen verbeteren en daarom ook een heel goede aanvulling zijn op onze voeding in de vorm van een natuurproduct. Ze bevatten een hoog gehalte aan antioxydanten. Antioxydanten zijn zeer belangrijk want we kunnen deze goed gebruiken in de strijd tegen vrije radicalen. Bovendien zijn ze goed voor het verbeteren van de oogfunctie, ons immuunsysteem, het verlagen de bloeddruk én bescherming van de lever. Vandaar dan ook dat deze besjes tot de lijst van Super-voedsels kan worden gerekend.

Herkomst van de Goji-Bes

De gezonde werking van de besjes werd eeuwenlang geleden per ongeluk ontdekt (naar men zegt) door een paar monniken uit het Himalaya gebergte. Zij verkregen hun drinkwater van uit een bron waarin Goji-bessen waren gevallen en doordat de monniken daarna een gezond en lang leven leidden wéét men dat aan de Goji-bessen.

De Goji-bes een zeer hoge concentratie van voedingsstoffen waaronder 18 aminozuren en 21 mineralen, vitamine C en E, essentiële vetzuren en Polysachariden. Ze bevatten 11 mg ijzer per 100 gram, een ontstekingsremmer(beta-sisterol), en een compleet spectrum van carotenoïden waaronder ook bètacaroteen (tegen kanker) en zeaxanthin (wat heel goed is voor de ogen).

In de Chinese geneeskunst worden goji-bessen toegepast ten behoeve van de nieren en de lever en koortsverlaging. Ze zijn van invloed op de celvernieuwing, houden jeugdig, verhogen de seksuele potentie, en gaan huidaandoeningen als eczeem en acné tegen.

Het gebruik

In China worden de besjes voornamelijk in geweekte toestand gegeten en in producten verwerkt zoals in soepen, medicinale Chinese soepjes of als onderdeel van een bloementhee, maar je kunt ze ook zo gedroogd eten. Al met al loont het zeker de moeite om die Goji-bessen eens te proberen. Het is niet zo dat ze heel erg duur zijn. Ik heb ze zelf gekocht á €4.50 voor een zak en als je dan bedenkt dat je er maar een klein handje per dag van hoeft te gebruiken dan valt dat reuze mee. In grammen is dat ongeveer 20-30 gram/per dag en dan in de gedroogde vorm (net als rozijnen) verkrijgbaar in de natuurwinkels.

Zelf Goji-Bessen kweken

Goji-bessen komen uit China maar worden hier geïmporteerd. Als je wilt kun je ook de plantjes aankopen en zelf je eigen bessen kweken. Het is gebleken dat ze in west Europa goed gedijen dus hoeft dat geen probleem te zijn. Natuurlijk zijn de bessen vers gegeten altijd nog beter dan in gedroogde vorm en je kunt ze overal in verwerken, of het nu in de taart is of in de cake of in het versgebakken brood, de keuze is aan jou. Een voorbeeld van een adres om plantjes, zaden en bessen te bestellen is www.goji-berrie.com

Dus, ik zou zeggen: probeer het eens. Iedere dag een handje Goji-bessen als onderdeel van jouw fruitconsumtie.
Je kunt er hooguit gezond van worden!
Gerelateerde artikelen
Goji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen behoren tot de groep super vruchten en worden in China ook wel happy berries genoemd. Omdat een handje vol p…
Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze?Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze?Goji bessen bestaan al eeuwen en worden in China verwerkt in medicijnen vanwege hun goede eigenschappen. De bessen worde…
Goji bessen: gezondheid en bijwerkingenGoji bessen: gezondheid en bijwerkingenGojij bessen zijn één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de superfood familie. Met superfood wordt een groep va…
De goji-bes, superfood of onzin?De goji-bes, superfood of onzin?Werken superfoods nu echt, of zijn ze helemaal niet gezonder dan 'gewone' groentes als broccoli en selderij? De goji-bes…
Smoothies tegen slapeloosheidSmoothies tegen slapeloosheidResearchers zijn het erover eens dat er een relatie bestaat tussen slapeloosheid en voeding. Sommige voedingsmiddelen (e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goji-Bessen zijn Supergezond"

Reacties

M. Klabou van Voorden, 18-09-2013 16:57 #4
Zeer vreemd dat er nog geen artikel in de krant hier over is verschenen.mijn ervaring is dat als ik er een maal aan begin te snoepen.ik mij erg fit voel, en er niet meer af kan blijven.ze zijn ook heel lekker, als snoepje, even met geduld in de mond een beetje zacht laten worden en daarna heerlijk verder laten smelten.echt waar, je kunt er niet meer van af blijven! p s je komt er ook niet van aan, zoals van de suiker snoepjes.ik hoop dat veel mensen deze reactie zullen lezen.en mij navolgen.

Bessie, 05-03-2013 21:17 #3
De bijwerkingen van de Goji-bessen zijn zeer beperkt maar… mensen met een stuifmeel-allergie kunnen ze beter niet eten, de bessen versterken namelijk de stuifmeel-gevoeligheid en verhogen bij hooikoortspatiënten de histamine. Histamine is een stof waarop je lichaam reageert, histamine komt vrij bij verschillende soorten stuifmeel en, bijvoorbeeld, een wespensteek.

Dus; mensen met een stuifmeel-allergie (hooikoorts): eerst een tijdje proberen en kijken wat de uitwerking bij jou is. Bij reactie onmiddellijk stoppen! Reactie infoteur, 06-03-2013
Goed om te weten.

Leurs A. L., 06-07-2012 09:23 #2
Wat zijn de bijwerkingen van de goji bes? Kan het laxerend werken? Reactie infoteur, 07-07-2012
Ik heb voor de zekerheid een beetje gespeurd maar kan nergens bijzondere bijwerkingen vinden. Wanneer u zich aan 10 tot 30 gram per dag houdt dan denk ik ook niet dat die zich voordoen. Al is ieder persoon natuurlijk verschillend en heeft ook iedereen wel eens last van iets waar een ander totaal geen last van heeft. Let dus op wat uw lichaam u verteld.

Adriana, 23-08-2010 18:46 #1
Ik kan de Goji-Bessen iedereen aanbevelen. Ik heb sinds vele jaren te hoge bloeddruk ook met medicijnen ging die niet omlaag en ik kreeg steeds weer nieuwe medicijnen maar niets hielp! Nu sinds ongeveer 3 maanden, neem ik goji bessen en mijn bloed druk is sinds dien helemaal perfect. Mijn hele lichamelijke conditie uithoudings vermogen etc. zijn enorm. Ik neem elke ochtend ongeveer 30 gedroogde bessen met wat yoghurt en kaneel. Je moet wel op letten dat het de goeie bessen zijn: "Goji Bessen- Lycium Barbarium" Ze zelf kweken? Ik geloof echt dat je de échte uit Tibet moet nemen ze zijn echt niet zo duur en het is voor de gezondheid, dus zéér de moeite waard!

Infoteur: Yoan
Laatste update: 11-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!