InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Avitaminose: gebrek aan vitaminen

Avitaminose: gebrek aan vitaminen

Avitaminose: gebrek aan vitaminen Aitaminose komt in Europa vrij weinig voor vanwege de goede voeding die wij tot ons kunnen nemen. Toch kan er in sommige gevallen een gebrek aan een bepaalde vitamine ontstaan. dit noemen we dan avitaminose.

Avitaminose

De benaming avitaminose word gegeven aan elke gebreksziekte die het gevolg is van het ontbreken van een bepaalde vitamine. Avitaminose dient niet verwart te worden met hypovitaminose, dit is het sterk onvoldoende aanwezig zijn van een vitamine. In landen met een hoge levensstandaard komt avitaminose normaal niet voor en is hypovitaminose vrij zeldzaam. In ontwikkelingslanden komen beiden echter wel veel voor.

Tekort aan vitamine A

Bij een tekort aan vitamine A en een tekort aan A-provitamine bèta-caroteen zijn de eerste symptomen: een verminderde donkeradapthie en nachtblindheid. Ernstige avitaminose A uit zich vooral bij jonge kinderen in de vorm van een oogziekte die kan leiden tot blindheid. A-provitamine bèta-caroteen is overigens een vitamine die veel in groenten voorkomt en waaruit het lichaam zelf vitamine A kan aanmaken.

Tekort aan vitamine B1

Wanneer vitamine b1 ontbreekt in de voeding, kan er beriberi ontstaan. Beriberi uit zich in afwijkingen aan de zenuwen, oedeem en/of hartverschijnselen zoals hartkloppingen en benauwdheid. Het tekort aan vitamine b1 komt voornamelijk voor in landen waar veel rijst word gegeten en bij alcoholverslaafden die zichzelf verwaarlozen.

Tekort aan vitamine C

Bij een avitaminose van vitamine C kan er acute scheurbuik optreden. Hierbij is bloedend tandvlees een kenmerk, alsmede onderhuidse bloedingen en algemene zwakte. Deze ziekte kwam vroeger vooral veer voor onder scheepslieden, waar eenzijdige voeding en het ontbreken van fruit de oorzaak was.

Tekort aan vitamine D

Een tekort aan vitamine D aan baby's en kleuters veroorzaakt rachitis. Dit word ook wel de Engelse ziekte genoemd. De lange botten zoals in het been buigen door, waardoor o-benen ontstaan. Ook andere beenderen kunnen vervormen. Een tekort aan vitamine D komt voornamelijk voor in de westerse wereld bij kinderen van Turkse en noord-Afrikaanse ouders, omdat deze kinderen minder aan de zon worden blootgesteld. Bij ouderen lijdt een tekort aan vitamine D tot botontkalking en een verhoogd risico op botbreuk.

Tekort aan vitamine K

Avitaminose K uit zich in zeer moeilijk te stelpen bloedingen bij verwondingen. Een gebrek aan vitamine K komt voornamelijk voor wanneer er een stoornis is in de vetresorptie, waardoor darmbacteriën geen vitamine K kunnen synthetiseren.

Voorwaardelijke avitaminose

Soms komt het voor dat er wel voldoende vitaminen in de voeding zit, maar het lichaam deze niet kan opnemen door een stoornis in de vertering of resorptie. Hierdoor komt er te weinig vitaminen in het lichaam terecht en ontstaat er avitaminose of hypovitaminose. Een voorbeeld hiervan is het ontstaan van pernicieuze anemie oftewel een vorm van bloedarmoede. Deze ontstaat doordat de maag te weinig van de intrinsic-factor afscheidt,waardorr er geen vitamine b12 uit het voedsel kan worden opgenomen.
Gerelateerde artikelen
Scheurbuik: gebrek aan vitamine C:Scheurbuik: gebrek aan vitamine C:Scheurbuik, symptomen, oorzaak, behandeling. Scheurbuik ontstaat als gevolg van een gebrek aan vitamine C. Bloedend tand…
Nachtblindheid: oogaandoeningNachtblindheid: oogaandoeningNachtblindheid komt voor bij 1 op de 4.000 mensen. Nachtblindheid is een verzamelnaam voor meerdere aandoeningen aan het…
De oorzaken, symptomen en behandeling van rachitisDe oorzaken, symptomen en behandeling van rachitisRachitis - ook wel Engelse ziekte genoemd - is een botaandoening die vooral voorkomt bij kinderen. Het ontstaat door een…
Vitamine C-tekort: symptomen, oorzaken en behandelingVitamine C-tekort: symptomen, oorzaken en behandelingVitamine C is een uiterst belangrijke vitamine voor het menselijk lichaam. Een zachte huid, gezonde beenderen en een ste…
Nachtblindheid, slecht zien in het donkerNachtblindheid, slecht zien in het donkerWanneer je nachtblind bent kun je slecht zien in het donker of schemering. Daarnaast hebben je ogen meer moeite om zich…

Reageer op het artikel "Avitaminose: gebrek aan vitaminen"

Reactie

P., 10-06-2010 14:00 #1
"en is hypovitaminose vrij zeldzaam" Helaas is deze informatie niet helemaal juist… Vitamine B12 en Vitamine D tekort komt in ons land wel degelijk voor… en meer dan men denkt! Voor meer info: Stichting Vitamine B12 tekort: http://www.stichtingb12tekort.nl/index.html Reactie infoteur, 17-06-2010
Dit noemt men dan avitaminose. ;)

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 05-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!