InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Biologisch. Wat is dat nu eigenlijk?

Biologisch. Wat is dat nu eigenlijk?

Biologisch. Wat is dat nu eigenlijk? Goede voeding is belangrijk. Belangrijk om gezond en fit te blijven. De voeding van tegenwoordig heeft sporen van bestrijdingsmiddelen in zich opgenomen en bij productie van makkelijk te bereiden voedsel word heel veel gebruik gemaakt van toevoegingen als E-nummers. Er is geen etiket te vinden waar geen ‘toegevoegde hulpstoffen’ op staat. Wanneer je graag gezond wilt zijn is één van de eerste stappen om eens je licht op te gaan doen over biologisch voedsel.

Biologisch

Waneer je biologisch voedsel koopt dan weet je dat dit voedsel op natuurlijk wijze heeft kunnen groeien zonder dat er bestrijdingsmiddelen aan te pas zijn gekomen. Wanneer het vlees betreft dan heeft het vee een langer leven gehad en ook een beter leven. Zo zijn er ook biologische schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten, kleding e.d. eigenlijk is alles wat een mens nodig heeft wel te krijgen. Als je dat zou willen hoef je helemaal niets meer te kopen in een ‘normale’ supermarkt.

Een ‘leven’ voor ieder dier

Wanneer een product biologisch word geproduceerd betekend dat, dat de productie vanaf de grond waar een koe of schaap op staat biologisch is. En ook betekent het dat bijvoorbeeld in plaats van van bestrijdingsmiddelen, natuurlijke bestrijding wordt bedreven dmv de natuurlijke vijanden van bijvoorbeeld ongedierte en plagen word toegepast. Het vee krijgt biologisch voer en krijgt ook langer de tijd om helemaal te volgroeien in een betere leefomgeving en dat tot tegenstelling tot de normale landbouw waar het allemaal draait om hoge productie en zo laag mogelijke kosten. Het is dus niet alleen zo dat de mens betere producten kan verkrijgen maar ook dat de dieren een stuk beter worden behandeld en ook echt een ‘leven’ hebben.

Iets minder mooi en perfect

Oké, soms kom je in een natuurwinkel en zie je groentes liggen die er niet zo heel mooi uitzien en dat, terwijl ze wel soms 25 tot 50% en soms zelfs 100% duurder zijn dat in de supermarkt of markt. Maar voor dat verschil worden heel veel maatregelen in de voedingsindustrie toegepast die ongezond zijn. Zo zit er ook een groot verschil in smaak en het aantal vitamines en mineralen die zich in biologisch voedsel bevind. Biologisch smaakt lekkerder en heeft veel meer vitamines in zich omdat de plant er nog echt voor moet ‘werken’ om gezond te blijven terwijl bij niet-biologisch groenten en fruit de plant eigenlijk zelf niet zoveel hoeft te doen want daar zorgen de bestrijdingsmiddelen wel voor. De plant wordt dus lui en ontwikkeld minder vitamines en mineralen.

Biologisch kost meer werk en tijd

Omdat de groentes en dieren langer de tijd hebben voor de groei en ontwikkeling zijn de kosten ook hoger. Er wordt veel geld en tijd geïnvesteerd in kwaliteit en niet in hoge productie. En ja, dat zie je dan uiteindelijk ook tot uitdrukking in de kostprijs. En daar komt nog bij dat de afzet mogelijkheden niet zo groot zijn als die van bewerkt en/of gemanipuleerd voedsel.

Keurmerken

Er zijn diversen keurmerken voor biologische producten waaronder het EKO keurmerk. Maar ook in de supermarkten kun je tegenwoordig speciale merken vinden die biologisch zijn.
AH Puur & EerlijkWhole EarthZonnatura
GijsZuiver ZuivelBio+
Max HavelaarAlpro SojaGroene Koe
BiorganicKnor BioGulpener

Dus, voor goede voeding hoef je niet áltijd naar de natuurwinkel. Tegenwoordig komen er steeds meer merken in de supermarkt die meedoen aan de bio-strijd. Want ook de voedingsmiddelen industrie heeft heel goed in de gaten dat er een verschuiving ophanden is en probeert daar uiteraard een graantje van mee te pikken. En dat geeft helemaal niets, want wij profiteren daar weer van.

Overzicht van biologische aanbiedingen
Wil je meer weten over wat biologisch allemaal inhoud en waar bijvoorbeeld biologische supermarkten, restaurants, boerderijwinkels, tuinders, slagerijen, bakkerijen, cateraars, boekwinkels en webwinkels zijn? Neem dan eens een kijkje op de volgende site: www.bewustbiologisch.nl
Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen biologisch en biologisch-dynamischHet verschil tussen biologisch en biologisch-dynamischEr is een verschil tussen biologische landbouw en biologisch-dynamische landbouw. Biologisch-dynamisch is veel gezonder.…
Is biologisch eten gezonder?Is biologisch eten gezonder?Tegenwoordig zijn er steeds meer supermarkten die biologische producten opnemen in hun assortiment. Er zijn zelfs aparte…
Gezonde melk, Biologisch melkGezonde melk, Biologisch melkDat biologische voeding gezonder is dan gewone voeding is vooralsnog niet wetenschappelijk bewezen. Een uitzondering gel…
Biologische babyvoedingBiologische babyvoedingGoede voeding is van essentieel belang voor een goede gezondheid. Voor baby’s en jonge kinderen geldt dit al helemaal, o…
Albert Heijn BiologischAlbert Heijn BiologischBiologisch en verantwoord eten is een hedendaagse trend. Steeds meer supermarkten komen dan ook met een biologisch assor…
Bronnen en referenties
  • www.bewustbiologisch.nl

Reageer op het artikel "Biologisch. Wat is dat nu eigenlijk?"

Reactie

Loes, 25-02-2010 09:29 #1
" Uiteraard is dat wel een heel belangrijk gegeven, maar biologisch houd ook in dat het op een eerlijke manier en zuivere fair tirade manier verkregen wordt. Zo zijn er ook biologische schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten, kleding e.d. eigenlijk is alles wat een mens nodig heeft wel te krijgen:

Dit is klinkklare onzin. in de gedragscode voor Organic producten staat helemaal niets over onder welke sociale condities de productie plaatsvindt.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 04-11-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!