InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Platte buik is gezond - buikvet is ongezond

Platte buik is gezond - buikvet is ongezond

Platte buik is gezond - buikvet is ongezond Buikvet is niet alleen ongezond, maar erg fraai om te zien is het over het algemeen ook niet. Vooral in de zomer, als de kleren weer wat meer uitgaan, is het fijn om van een strakke,platte buik te kunnen genieten. Dit kun je bewerkstelligen door meer te bewegen en door minder en verantwoord te eten. Buikvet zit er snel aan, maar is helaas niet gemakkelijk kwijt te raken. Als de buikomvang te groot is, het bekende appel figuur, dan kan dit grote gezondheidsrisico's met zich meebrengen.Tijd om af te vallen dus.

Wat is een gezonde buik omvang?

Buikvet is ongezond, het hebben van een platte buik is gezond. Wil je meten hoe het met jou buikvet geteld is? Neem een soepele centimeter, ga op de grond liggen en meet het gebied onder de navel en boven de heupen. Is de buikomvang groter dan 88 centimeter( bij vrouwen) of 102 cm (bij mannen), dan zit je in de gevarenzone. Mannen en vrouwen hebben een andere manier van vet opslag. Bij de meeste mannen wordt vet opgeslagen tussen de organen, dit werkt cholesterol verhogend en is dus niet gezond. Bovendien verslechtert het de werking van de organen zelf en maakt stoffen aan die ontstekingen bevorderen. Voordeel is echter dat vet tussen de organen sneller is kwijt te raken, dan vet onder de huid. Door het eten van veel volkoren producten is het al snel weg te krijgen. Bij vrouwen wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen een appel en peer figuur. De appel heeft het vet rond de taille zitten, de peer bij de heupen en de bovenbenen. Vet bij de taille is het ongezondst. Bij vrouwen neemt de buikomvang in of na de menopauze gemakkelijker toe.

Waarom is buikvet ongezond?

Buikvet is slecht voor hart en bloedvaten en voor de organen. Vetcellen kunnen flink toenemen in omvang en daardoor de kans op ontstekingen vergroten. Het immuunsysteem raakt verstoord en de balans tussen ontsteking bevorderende stoffen en ontsteking remmende stoffen kan verdwijnen. Het lichaam wordt dan minder gevoelig voor insuline, wat tot diabetes kan leiden. Vrouwen met overgewicht en een buikomvang van meer dan 88 centimeter hebben bovendien 40 tot 50 % meer kans op het krijgen van astma.

Beperk het vet door goed te eten

  • Beperk het gebruik van witte koolhydraten, zoals bijvoorbeeld, witte pasta’s, wit brood, suiker. Door het lichaam worden ze gemakkelijk opgeslagen als vet. Volkoren producten zijn veel gezonder voor ons lichaam.
  • Transvetten zijn zeer slecht voor het lichaam. Ze komen voor in gefrituurd eten, koekjes en in bepaalde margarines. Transvetten slaan zich snel en gemakkelijk op rond de buik. Goede vetten zijn onverzadigde plantaardige vetten, ze komen onder andere voor in avocado's, olijven, noten, pure chocolade en gezonde oliën zoals olijfolie, notenolie en zonnebloemolie. Een goed dieet bestaat uit fruit, groenten, noten, mager vlees, vis en gevogelte, volkoren en sojaproducten. Voor alles geldt, eet vooral ook niet te veel!
  • Belangrijk is ook om niet te eten, als je lichaam eigenlijk aan slaap toe is, de biologische klok verstoort de energiehuishouding. Bovendien zorgt een slaaptekort voor een onverzadigbare trek in zoete of vette dingen.
  • Afvalstoffen raakt je lichaam beter kwijt door het drinken van veel water en/of groene thee.

Raak vet kwijt en val af door bewegen

Om een buik kwijt te raken is bewegen ook erg belangrijk. Wandelen, zwemmen gebruik van de powerplate en cardiofitness zijn goede voorbeelden om het buikvet te lijf te gaan. Een uur beweging per dag is al voldoende om hieraan te werken. De spieren in de buik kunnen dagelijks getraind worden door ze dagelijks meerdere keren aan te spannen en ze weer los te laten. Dit kun je overal doen. Buikspieroefeningen zijn ook goed, maar kan je niet zomaar overal even doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
BBB: de buik, kledingadviesBBB: de buik, kledingadviesVoor veel vrouwen zijn de buik, de billen en de benen het probleemgebied van hun lichaam. Door waakzaam om te gaan met d…
Een gezonde buikomvangEen gezonde buikomvangEen gezonde buikomvang zegt veel meer over de gezondheid van iemand dan diens BMI. Een hoog BMI en een te grote buikomva…
Platte buik dieetPlatte buik dieetWat is een platte buik dieet? Is het een streng dieet of zijn het enkele voeding adviezen? Wat zijn de resultaten van he…
Een platte buik door buikspieroefeningenEen platte buik door buikspieroefeningenEen platte buik willen we allemaal wel. Voor de meeste mensen is dit niet weggelegd: door voeding, zwangerschap of ziekt…
Snel afvallen rond je buikSnel afvallen rond je buikVeel mensen willen maar wat graag het vet kwijt dat rond de buik zit. Logisch, want dit is dé plek waar vet veelal wordt…
Bronnen en referenties
  • Margriet 2010

Reageer op het artikel "Platte buik is gezond - buikvet is ongezond"

Reactie

Jankees Verlare, 28-03-2012 14:46 #1
In december 2011 merkte ik dat bij het traplopen ik snel buiten adem was. Heb toen in januari 2012 een drastisch besluit genomen. Ga nu 4x per week naar een sportschool (real gym) heb het snoepen afgeleerd eet geen taart meer (op het werk teveel verjaardagen). We zijn nu 90 dagen verder en heb weer een goede conditie. Tevens is de buikomvang precies 94 cm. Neem nu regelmatig een smoothy dag, (wel zelf gemaakt natuurlijk) en voel me weer lekker fit en lenig!

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezond leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!