InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Minder koolhydraten, let op de spijsvertering

Minder koolhydraten, let op de spijsvertering

Minder koolhydraten, let op de spijsvertering Zodra je op dieet gaat loop je de kans dat je stoelgang achteruit gaat en als je van nature al een trage(re) stoelgang hebt, kan dit een vervelende toestand worden. Kunstgrepen helpen wel maar zijn niet echt de beste oplossingen.

Koolhydraten

Steeds meer mensen komen er achter dat de gemiddelde mens meer koolhydraten consumeert dan het lichaam verbruikt. En als je dit maar lang genoeg doet, dan word je vanzelf zwaarder. Er zijn nog steeds genoeg diëtistes die standaard de schijf van 5 aanhouden en je met het grootste gemak volproppen met koolhydraten, de gezonde weliswaar, maar alles bij elkaar meer dan je lichaam nodig heeft.

Dat we zelf meer nadenken over wat goed voelt en wat niet, is bekend. En dat is maar goed ook, want die mondigheid kan er ook toe leiden dat we genuanceerder om gaan met de voeding die we binnen moeten krijgen. Gelukkig zijn er ook steeds meer diëtistes die dit al van nature doen. En naast gezonde vetten (denk aan vis) is het totaal aan benodigde koolhydraten (datgene wat je bijvoorbeeld uit volkoren brood, - rijst of - pasta haalt) lager dan we in de schijf van 5 aanhouden. Met uitzondering van de intensieve bewegers (bepaalde fysieke intensieve beroepen of fysiek intensieve sporten), kan ons lichaam met minder koolhydraten prima functioneren.

Spijsvertering

De voeding die je binnen krijgt maakt via de slokdarm, richting de maag en daarna het hele traject door de darmen, een enorme reis. Onderweg worden er door het lichaam allerlei voedingsstoffen uitgehaald die die belangrijke brandstof vormen voor je lichaam. Langzaam worden de ”resten” ingedikt en komt er enig moment als ontlasting uit.

De koolhydraten zijn voor het vormen van die ontlasting een belangrijke factor en als je beduidend minder van deze stof binnenkrijgt, dan zal dit effect hebben op je ontlasting. Minder, maar belangrijker nog, het traject kan uiteindelijk vertraagd worden.
Los van het feit dat dit niet prettig voelt, is het het beste als op regelmatige basis je ontlasting je lichaam verlaat. De frequentie is niet belangrijk, want dat is bij iedereen anders. De ontlasting moet wel “soepel” zijn. Als de ontlasting bijvoorbeeld te lang in de dikke darm zit, kan deze te hard worden (in de dikke darm wordt er vocht aan onttrokken).

Huis, tuin en keukenmiddeltjes?

Er zijn allerlei middeltjes bij de drogisterij te koop, die helpen om die ontlasting op gang te krijgen. Deze middeltjes mag je meestal maar een bepaalde periode innemen (vaak tabletten, op te lossen poeders of thee). Deze middelen doen echter geen goed voor de darmen, het stimuleert kunstmatig (prikkelen), maar lost structureel verder niets op. Sterker nog het kan bij het stoppen de darmen dusdanig overgestimuleerd hebben dat ze lamgelegd worden.

Beter zijn de natuurlijke middelen, die de darmen op de juiste manier aan het werk zetten en geen kwaad kunnen als je dit langer inneemt. Gebroken lijnzaad is zo’n middel. Enkele eetlepels laten wellen en daarna kan je het gewoon eten in bijvoorbeeld een bakje yoghurt.

Daarnaast is voldoende drinken ook belangrijk. De norm wordt nogal eens bijgesteld, maar grofweg moet 1,5 tot 2 liter goed te doen zijn. Dit kan in de vorm van gewoon water, maar ook de thee of koffie (zonder allerlei toevoegingen), daarentegen onttrekt alcohol weer vocht uit het lichaam.

Andere reden dat de ontlasting niet goed werkt

Ook door pijnstillers of andere medicijnen kan de ontlasting uit zijn normale doen geraken. Meestal is dit op de bijsluiter wel terug te vinden en gaat over zodra er gestopt wordt met de medicijnen.

Tot slot

Het spreekt voor zich dat een gezond voedingspatroon enig moment weer tot normale ontlasting moet leiden. Als het langere tijd ontregelt is en het normale patroon komt niet terug, dan is het goed de huisarts te raadplegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedingsvezels en gewicht verliezenVoedingsvezels zijn heel belangrijk om verstopping en een opgezette buik te voorkomen en te verhelpen. Voedingsvezels he…
Klachten van een prikkelbare darm verlichtenHet prikkelbare darm syndroom, ook wel PDS genoemd, is een vervelende aandoening. Deze aandoening komt veel voor in de w…

Reageer op het artikel "Minder koolhydraten, let op de spijsvertering"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-03-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Magere maaltijden
Medische informatie…
Schrijf mee!