InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het goede van rode wijn

Het goede van rode wijn

Het goede van rode wijn Het is nogal wisselend wat er over alcohol wordt gezegd, behalve dan dat het in ieder geval verslavend kan zijn. Wijn, en dan met name rode wijn, daarentegen heeft een relatief goed imago en zijn er zelfs boekjes verschenen die aangeven wat het voor goed doet als je een glas rode wijn per dag drinkt. Een bloemlezing uit boekjes, verhalen en opmerkingen van artsen c.q. universiteiten.

Wijn als aandrijving

Het is nogal wat om te zeggen dat een glas rode wijn de aandrijving van onderdelen van je lichaam kan zijn. Alcohol en een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van ons lichaam dus. Neemt niet weg dat ook steeds meer artsen melden dat een glas rode wijn per dag meer dan prima is.

Aderen

  • De rode wijn zet de aderen meer open en helpt in het proces om dichtslibben van deze aderen te voorkomen. Natuurlijk is gezonde voeding (niet te veel en te vet eten) maar ook minimaal een half uur per dag goed bewegen daar nog belangrijker in. Maar helpen in dit proces doet het wel. Zie het eerder als iets extra's wat je bewerkstelligt.
  • Als de doorbloeding in het lichaam goed is (wat je met een glas punt bewerkstelligen), wordt er ook meer van seks genoten (zowel bij mannen en vrouwen) en is het zelfs erectiebevorderend. Daar staat tegenover dat een teveel weer averechts werkt, zoals zoveel rond alcohol. Een of maximaal twee glazen - in dit geval - helpt wel.
  • Ons geheugen blijkt ook met een glas wijn per dag beter te blijven functioneren, een verlaagde kans op dementie dus. De oorzaak ligt hem hier in de hoeveelheid antioxidanten in de wijn die een positief resultaat hebben op de hippocampus. Men geeft wel aan dat dit effect bij mannen groter is als bij vrouwen.
  • Ouderdomsblindheid wordt verminderd, omdat de haarvaten aan de achterkant van de ogen ook een positieve bijdrage ontvangen van de wijn.
  • Het glas wijn heeft, en dat is al veelvuldig in het nieuws geweest, effect op een verminderde kans op hart- en vaatziektes in zijn algemeenheid. Het gaat hier om de flavonoiden in de wijn. Dit zijn organische en stikstofvrije verbindingen die ook veel tegenkomt in kruiden, fruit, noten en groenten.

Schadelijke stoffen

Schadelijke stoffen krijgen we allemaal dagelijks binnen en is ook niet te voorkomen, tenzij je jezelf in een bunker opsluit en astronauten voeding nuttigt. Door normale gezonde voeding krijgen we, zodra we aan het verteren gaan, ook schadelijke stoffen binnen en een glas rode wijn helpt in het proces dit af te breken.

Schadelijke stoffen zijn ook kankerverwekkend stoffen en dan helpt het dat voedsel sneller verteert wordt. Want snellere vertering is wat er plaatsvindt en ook daar heeft de wijn een positieve bijdrage aan.

De buitenkant

  • Een nadeel van rode wijn is de verkleuring van de tanden, goed poetsen blijft dus het devies, maar een voordeel is het gegeven dat de antioxidanten de bacteriën helpen om zeep te brengen, zodat deze geen rottingseffect meer kunnen uitoefenen op het gebit.
  • Een kater of sterke vermoeidheid kan wallen onder de ogen met zich meebrengen. De polyfenol in rode wijn helpt dit tegen te gaan. Er zijn zelfs cosmetica merken die het in de smeersels stoppen.
  • De aderen in het gezicht openen zich ook meer met dat glas wijn en een gezonde blos is vaak het resultaat.

Tot slot

Een toevoeging die ik op een dergelijk artikel achter wil laten is dat het hier over meestal een glas en in een enkel geval twee glazen per dag gaat. Maak van een glas geen twee of drie of meer per dag. Het gaat hier, zoals gezegd, om een glas wijn gemiddeld per dag wat helpt in genoemde processen rond het lichaam. Een verhoogde inname kan zelfs een averechtse werking hebben.

Drink je toch een keer wat meer dan dat ene glas, zet er dan altijd een glas water bij. Alcohol, en dus ook wijn, droogt je lichaam uit en laat een glas water altijd de tegenhanger van het glas met alcohol zijn.

Noot! Uitspraken zijn o.a. van Dr. Thijs Mundimeng, William Harvey Research Institute, Het Bespech Instituut, Prof. Dr. W. Patterson, Indiana University for Sports Medicine.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Drink je slank met wijnDrink je slank met wijnAfvallen en een lekker wijntje 's avonds bij het eten. Dat kan heel goed, mits het rode wijn is. Er wordt beweerd dat he…
Rode wijn en de gezondheidRode wijn en de gezondheidAf en toe een glaasje wijn kan heerlijk zijn. Maar helpt het tegen veroudering? Beschermt het tegen een hartinfarct? Voo…
Vrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isVrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isDe effecten van een glaasje wijn op het lichaam van vrouwen zijn volgens wetenschappelijk onderzoek zo gek nog niet. Wat…
Rode wijn beschermt tegen hartkwalenRode wijn beschermt tegen hartkwalenAls men eeuwelingen ondervraagt naar het geheim van hun lange leven hebben ze stuk voor stuk wel een specifieke reden, m…

Reageer op het artikel "Het goede van rode wijn"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-04-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Drank
Medische informatie…
Schrijf mee!