InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Becel; is deze margarine goed voor cholesterol en je hart?

Becel; is deze margarine goed voor cholesterol en je hart?

Becel; is deze margarine goed voor cholesterol en je hart? Wanneer we de berichtgeving volgen dan lezen we dat Becel goed is voor hart en bloedvaten. Is dat echt zo en wat is er dan zo goed? Zijn er verschillen met andere margarine en zijn er meer richtlijnen om verlaging van cholesterol te krijgen en goed te zorgen voor hart en bloedvaten? Er zijn zeker aanwijzingen dat Becel goed is om het cholesterol op peil te houden maar een gezonde levensstijl is het belangrijkste. Becel is een product van Unilever en de naam betekent 'blood cholesterol lowering'.

Hoe is Margarine ontstaan

Margarine werd voor het eerst geproduceerd in de jaren rond 1870 in Frankrijk toen Napoleon opdracht gaf om een smeersel te ontwikkelen dat de boter kon vervangen. Margarine bevat echter veel transvet en verzadigde vetten. Lange tijd bestond margarine vooral uit deze slechte vetten. Later kwamen hier de plantaardige margarines bij die al een verbetering gaven. Mensen werden steeds meer bewust van het belang van goede voeding en vooral de verzadigde vetten wil men vermijden. Er is meer aandacht voor een gezonde levensstijl waarbij we zelf invloed kunnen uitoefenen op het cholesterolgehalte in ons bloed en mogelijk hartkwalen kunnen voorkomen.

Hoe is Becel ontstaan

Becel is ontstaan in 1962 toen vanuit de medische wereld aan Unilever werd gevraagd om een smeerbare margarine te ontwikkelen met een hoog gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren. De woorden Becel zijn afkomstig van het woord B.C.L. Blood Cholesterol lowering . Het cholesterolverlagende effect werd bereikt door een verandering in de triglyceridenverhoudingen in de vetten. Enige tijd later kwamen er Becelproducten onder de naam pro-activ; het effect van deze producten komt van bepaalde plantensterolen die het slechte LDL cholesterolgehalte verlagen. Deze margarine en andere producten van Becel met een medicinale werking worden nutriceuticals of functional foods genoemd. Er is wetenschappelijk aangetoond dat deze producten effect hebben op het cholesterolgehalte. Echter de term "Becel. Al 50 jaar goed voor hart en bloedvaten". mocht van de reclame code commissie niet gebruikt worden en werd als misleidend beschouwd. Becel heeft de laatste jaren steeds meer producten ontwikkeld waarbij vastgesteld kan worden dat elk product gemaakt is van plantaardige olie en rijk is aan goede onverzadigde vetten Omega 3 en Omega 6. Er zijn speciale Becel producten die helpen om de bloeddruk op peil te houden. Zo is vastgesteld dat kalium kan helpen om overtollig zout uit het lichaam te verwijderen en dit heeft een gunstige invloed op de bloeddruk. Becel producten worden inmiddels verkocht in meer dan twintig landen.

Wat is cholesterol

Cholesterol kunnen we zien als bouwstenen voor het lichaam. Er zijn twee soorten cholesterol namelijk het DHL en LDL. De laatste vormen de slechte stoffen die een gevaar vormen voor hart- en vaten. Iemand met een verhoogd cholesterol heeft dan ook te veel LDL in het bloed. Je kunt via de huisarts je cholesterolwaarden laten onderzoeken in je bloed.

Welke producten kennen we van Becel

  • margarine en halvarine
  • pro- activ halvarine, melkdrank,
  • yoghurt en minidrinks, koffiemelk
  • dressings
  • dieetolie

Wat bevat een kuipje Becel

De ingrediënten van Becel margarine bestaan uit:
  • plantaardige olie
  • water
  • plantaardig vet
  • emulgatoren
  • lecithine
  • vitamine E, A, D
  • foliumzuur
  • zuurmiddel citroenzuur
  • aroma
  • kleurstof carotin

Is er kritiek op Becel

Regelmatig zien we berichten verschijnen waarbij er kritiek is op de berichtgeving van Becel goed is voor hart en bloedvaten. Zo werd de werking van plantensterolen onderzocht in Duitsland en er kwamen enige negatieve berichten. Studies over de effecten op lange termijn ontbreken echter. Maar over het algemeen is men van mening dat Becel zeker goed is om het cholesterol op peil te houden. Maar de enige juiste manier om van te hoge cholesterolwaarden en/of een onevenwichtige cholesterol samenstelling af te komen is de aanpassing van het gehele voedingspatroon. Niet alleen het gebruik van Becel zal effect hebben maar ook voldoende anti-oxidanten, vitamine D en B vitamines zijn noodzakelijk. Pas daarbij op met transvetten en geraffineerde koolhydraten en neem voldoende groente, fruit, olijfolie en vette vis.

Plantensterolen

Plantensterolen komen in hun natuurlijke vorm voor in onze voeding. Plantensterolen worden niet via de darmen in de bloedbaan opgenomen. De plantensterolen kunnen ervoor zorgen dat in enkele weken het cholesterolgehalte in het bloed daalt. Echter om de volledige dagelijkse hoeveelheid uit de voeding te halen is praktisch onmogelijk.

Levensstijl met zorg voor je hart

Naast het gebruik van de juiste voedingsstoffen is het van belang om:
  • Actief te leven
  • Een gezonde leefstijl te hanteren
  • Stress te vermijden
  • Sport te beoefenen
Gerelateerde artikelen
Wat heb ik in de kuipWat heb ik in de kuip? Heb jij dat ook je staat voor het schap in de supermarkt en denkt wat moet ik kiezen? Er is zovee…
Onderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselOnderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselIn ons dagelijks voedsel zitten de noodzakelijke eiwitten, koolhydraten, suikers maar ook vetten. Nu weten we dat er goe…
Omega 3, 6 en LinolzuurOmega 3, 6 en LinolzuurHart- en vaatziekten zijn lange tijd nr. 1 in doodsoorzaken geweest en in die tijd hebben wij kunnen lezen en vernemen d…
Is een te hoge cholesterol slecht voor onze gezondheid?Is een te hoge cholesterol slecht voor onze gezondheid?Cholesterol heeft iedereen. Dit is een witte vettige substantie die het lichaam nodig heeft om de celwanden te maken. Ch…
Vetten, vetzuren en hun functiesVetten, vetzuren en hun functiesVetten hebben, vooral de laatste jaren, een negatieve klank. Veel mensen zijn bezig met gezonde voeding en afvallen en v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lou Zeni, Pixabay
  • Voedingsraad
  • Becel
  • http://www.optimalegezondheid.com/cholesterol-verlagen-met-plantensterolen/

Reageer op het artikel "Becel; is deze margarine goed voor cholesterol en je hart?"

Reacties

Alfred Portgens, 25-06-2017 13:52 #3
Geheel gehard vet goed voor hart en bloedvaten? Dit gebruikt Becel ook in zijn producten en is schadelijker dan dierlijk vet. Er zijn landen waar gehard vet niet meer in voedingsmiddelen gebruikt mag worden! Reactie infoteur, 26-06-2017
Beste Alfred,

Het blijft een lastige discussie wat wel en niet goed is voor hart en bloedvaten. Toch blijft Becel wel een van de betere margarines om ons cholesterol te verlagen. Het bevat diverse soorten olie. Ik heb je website bezocht en je verhaal gelezen. Dat is boeiend.
Maar misschien is het nog beter om in het geheel geen margarine te gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Wim de Jong, 22-05-2017 19:20 #2
In verband met een streng zoutarm dieet als gevolg van hartfalen, koop ik al jarenlang becel brood bij de Albert Heijn in Oisterwijk. Vandaag gehoord dat het door AH uit het assortiment wordt genomen. Geen idee waarom. Waarschijnlijk omdat er te weinig aan verdiend wordt. Zijn er nog meer adressen waar dit brood wordt verkocht? Reactie infoteur, 23-05-2017
Beste Wim,

Ik heb ook begrepen dat AH het Becel brood uit het assortiment gaat halen. Het brood wordt geproduceerd door Unilever. Ik kan geen andere leveranciers vinden. Maar er zullen beslist méér mensen zijn die dit brood gaan missen. Misschien kan de Nederlandse Hartstichting informatie verstrekken of bemiddelen bij het vinden van een andere leverancier.
Jammer, maar ik kan je niet verder helpen.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Tutu, 08-11-2011 04:35 #1
Is dit een advertorial voor Becel? ik mis de nieuwswaarde/context… en al helemaal een gefundeerd antwoord op de vraag in kop… Reactie infoteur, 08-11-2011
Dank voor Uw reactie.
De meningen zijn verdeeld. Er is wat onderzoek geweest in Duitsland maar dit is nooit helemaal bevestigd. Het blijkt echter wel dat Becel pro- activ een gunstig effect heeft op de bloeddruk.
Verder ben ik een gewone consument die graag weet en eet wat er gezond en minder gezond is.

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 06-01-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!