InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Suiker: de stille sluipmoordenaar

Suiker: de stille sluipmoordenaar

Suiker: de stille sluipmoordenaar Suiker is slecht voor de mens. Niet alleen omdat je dik wordt van suiker, maar ook omdat het goede stoffen afbreekt. Minder geraffineerde suiker is veel beter voor de mens.

Suiker is een dikmaker

Van suiker word je dik. Dat weet waarschijnlijk iedereen wel. Maar wat doet suiker met het menselijk lichaam? Wie veel suiker eet in de vorm van koek of snoep zet de alvleesklier enorm aan het werk. Want die moet dan heel veel insuline produceren om de hoeveelheid binnenkomende suiker weer te reguleren in het bloed. Gebeurt dat niet, dan wordt iemand helemaal naar. Maar het is ook de insuline die het overschot aan suiker (dat het dus niet kan verwerken) gewoon opslaat in de vetcellen. Daardoor word je dus dik of dikker.

Suiker maakt mensen soms labiel en instabiel

De een is er meer gevoelig voor dan de ander, maar het nuttigen van suiker slaat mensen soms uit het lood. Dat komt omdat de suikerspiegel in iemands bloed van hoog naar laag gaat door suiker te eten. Maar ook je hormoonspiegel wordt door suikergebruik helemaal in de war geschopt.

De sluipmoordenaar: witte suiker

In natuurlijke suikerproducten (zoals suikerbiet of suikerriet) zit naast suiker ook mineralen en vitaminen. Deze stoffen zijn nodig om de suiker zelf te verwerken. In de witte geraffineerde suiker zitten die goede mineralen en vitaminen echter bijna niet meer. Want 98 procent van de goede stoffen is daaruit verdwenen. Het lichaam heeft die mineralen en vitaminen wel nodig om de suiker te verwerken en doet dus het enige wat het kan doen, namelijk het onttrekken aan het lichaam. Want daar zitten die stoffen wel in als het goed is. Wie veel suiker eet, onttrekt dus steeds goede bouwstoffen aan het lichaam. Om die reden worden veel mensen ook heel erg moe als ze veel suiker eten. En sommigen worden al moe als ze maar een beetje suiker eten.

Teveel suiker: obesitas, suikerziekte en kanker

Naast het onttrekken van goede stoffen aan het lichaam, kan het eten van teveel suiker ook leiden tot:
  • Een groter risico op kanker
  • Obesitas
  • Diabetes type 2

Kinderen zijn heel snel verslaafd aan suiker

Kinderen zijn nog eerder dan volwassenen verslaafd aan suiker. Bo9vendien reageren ze er vaak heel heftig op. Kinderen worden heel vaak heel druk door suiker. Overigens zijn er bij natuurwinkels wel gezondere alternatieven te koop voor suikergoed, die niet zijn gemaakt met geraffineerde suiker.

In de winter worden meer koolhydraten gegeten

In de winter hebben mensen meer behoefte aan koolhydraten. Daarmee wordt het gebrek aan licht gecompenseerd. Het feit dat er overdag veel minder licht is, zorgt ervoor dat er minder serotonine wordt aangemaakt, het zogenaamde gelukshormoon. Door suikers (koolhydraten) te eten worden die serotoninen wel weer aangemaakt. Door meer koolhydraten te eten komen mensen meer aan. Daar komt nog bij dat er in de winter minder vitamine D wordt aangemaakt in het lichaam (omdat we veel minder daglicht krijgen). Een laag vitamine D gehalte vermindert de productie van het hormoon leptine in de geest. En het is juist dat hormoon dat zorgt voor de controle van het hongergevoel en de stofwisseling.

Alternatieven voor zoetigheid met geraffineerde suiker

Wie wel zoetigheid wil eten, maar niet wil aankomen en ook zijn lichaam niet te kort wil doen kan de volgende producten in de plaats nemen van artikelen met geraffineerde suiker:
  • Ambachtelijke chocolade met een hoog cacaopercentage. Neem die soort in plaats van witte of melkchocolade. Er zit veel minder suiker in deze chocoladeproducten. Bovendien bevat echte cacao heel veel antioxidanten (vitaminen) en het is dus veel gezonder
  • Maak zelf eens koekjes. Maak ze met kokos, bananen of echte cacao. Het wordt dan ook zoet, maar het is wel veel verantwoorder.

Minder suiker eten in de winter: neem vitamine D

Omdat de behoefte aan suiker blijkbaar i de winter veel groter is dan in de zomer, kan het helpen om in die periode een extra vitamine supplement te nemen van de vitamine D. Het is beter voor je weerstand en stimuleert de aanmaak van leptine. Bovendien helpt het om te blijven bewegen of sporten. Ook dat maakt het gelukshormoon aan. En wie zich gelukkiger voelt heeft vaak minder de neiging om zijn geluk te zoeken in het eten van suikers.

Kijk op de verpakking welke soort suiker er in een product zit

Op de verpakking van allerlei producten staat welke soort suiker er in verwerkt is. Want er zijn nogal wat verschillende soorten suikers. Hieronder een lijst met goede, slechte en nepsuikers. Nepsuikers bevatten over het algemeen geen calorieën, maar zijn vaak ook erg ongezond. Het zijn synthetische middelen die vaak weer allerlei bijwerkingen hebben. Zo werken de meeste nepsuikers laxerend en wie vervolgens veel naar de wc moet scheidt ook de goede stoffen uit zonder dat die al in het bloed zijn opgenomen.

Suikers die ongezond zijn voor de mens

  • Dextrose
  • Fructosestroop
  • Glucosestroop
  • Caramel
  • Lactose
  • Mais stroop
  • Maltose (moutsuiker)
  • Monosaccharide
  • Polysaccharide
  • Sucrose
  • Sacharose
  • Maltodextrine
  • Melasse (stroop)
  • Samengestelde suikers zoals vanillesuiker, kaneelsuiker enzovoorts

Nepsuikers

  • Acesulfaam-K
  • Aspartaam
  • Cyclamaat
  • Lacitol
  • Maltitol
  • Mannitol
  • Saccharine
  • Sorbitol
  • Xylitol

Goede suikers

  • Agavesiroop
  • Ahornsiroop
  • Manuka
  • Honing
  • Stevia
  • Kokosbloemsuiker

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verschillende soorten suikers en zoetstoffenVerschillende soorten suikers en zoetstoffenEr zijn heel veel verschillende soorten suiker en zoetstoffen. Daarbij wordt vaak een indeling gemaakt op basis van de s…
Alternatieven voor de zoete decembermaandAlternatieven voor de zoete decembermaandDecember staat er om bekend dat we aankomen. Al die zoetigheid is behalve slecht voor de tanden ook slecht voor het gewi…
Afvallen: let op verborgen suikersWanneer je wilt afvallen, moet je oppassen met het eten van suiker. Dat is algemeen bekend. Toch weet lang niet iedereen…
KoekjesreceptenAltijd al koekjes willen bakken. Met dit artikel vind je de beste koekjesrecepten voor jong en oud. Dus ik zou maar snel…
Suikers, welke zijn goed? Welke kunnen we beter vermijden?De zoete smaak in onze voedingsmiddelen die wij dagelijks nuttigen, is afkomstig van suiker, ook wel sucrose genoemd. Su…
Bronnen en referenties
  • Voedingsboeken
  • Sante

Reageer op het artikel "Suiker: de stille sluipmoordenaar"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 26-02-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Suiker
Medische informatie…
Schrijf mee!