InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Namaakkaas of Lygomme TACH Optimum: weet wat je eet!

Namaakkaas of Lygomme TACH Optimum: weet wat je eet!

Namaakkaas of Lygomme TACH Optimum: weet wat je eet! Een lekkere pizza met heerlijk smeuïge kaas. Een lasagne met een lekker gesmolten laagje kaas. Een verrukkelijke kaaskroket. Wat kan kaas toch lekker zijn! Denk je tenminste. Sinds enkele jaren is niets minder waar. Diëtiste Paule Neyrat waarschuwt voor een namaakkaas, gelanceerd door de Amerikaanse firma Cargill. Deze nepkaas, die er beter uitziet dan echte kaas, smaakt als echte kaas en ruikt als echte kaas heeft helemaal niets met kaas te maken. Vegetariërs zijn er alvast fan van want er zitten geen dierlijke producten in. Maar of deze namaakkaas of Lygomme TACH Optimum wel zo gezond is?

Namaakkaas op je pizza, in je lasagne, in je cheeseburger en in je kaaskroket

Je eet een lekker stukje pizza met een glaasje wijn en geniet van de heerlijke kaas die lange slierten trekt. Of je snoept van een bakje lasagne met eveneens lekker smeuïge kaas. Je kaaskroket is zo heerlijk! Bovendien lekker veel proteïnen en calcium denk je bij jezelf. Maar ben je wel zeker dat je echte kaas aan het eten bent? Paule Neyrat, een diëtiste, heeft zopas een artikel gepubliceerd over een namaakkaas die zowat overal opduikt en waar de doorsneeconsument het bestaan niet eens van kent. Hoe zou het ook. Deze namaakkaas ziet er uit als kaas, ruikt als kaas en smaakt als echte kaas. Niemand die je er op attent maakt dat het om nepkaas gaat. Maar je vindt hem wel in tal van bereide gerechten: pizza's, lasagne, cheeseburger, kaaskroket, boomstammetjes, etc.

Waaruit bestaat deze namaakkaas?

Deze namaakkaas met de wetenschappelijke naam Lygomme TACH Optimum, werd ontworpen door de Amerikaanse firma Cargill, die nederzettingen heeft in meer dan 63 landen en stelt zo'n 160.000 mensen tewerk. De gigant Cargill heeft twee soorten namaakkaas ontworpen.

Analoogkaas

De eerste variant is de analoogkaas. Deze bevat 15% melkeiwitten, palmolie en smaakversterkers. Hij is op de markt sinds 2007.

Nepkaas Lygomme ACH Optimum

De tweede variant heet "Lygomme ACH Optimum" en dateert van 2009. Deze neppe kaasvariant bestaat uit drie soorten zetmelen, geur-, kleur- en smaakstoffen (E 410, E 412, E 417, E 407) en aroma's. Geen grammetje melkeiwit meer te bespeuren! Resultaat: de nepkaas smaakt en ruikt perfect als gouda, cheddar, mozzarella, of om het even welke andere kaas al naargelang de bereiding waar hij voor bestemd is.

Economische voordelen van de nepkaas

Goedkoper

Deze variant is echt een melkkoe voor de firma Cargill, aangezien deze nepkaas 60% minder kost dan de eerste variant en maar liefst 200% minder dan bijvoorbeeld mozzarella.

Niet onderhevig aan prijsschommelingen

Aangezien er in de nepkaas geen ons melkeiwit zit, is de Lygomme ACH Optimum ook niet onderhevig aan de prijsschommelingen waaraan dit basisproduct de laatste jaren onderhevig is.

Perfecte structuur

Door de mengeling van echte kaas en nepkaas krijgt het nieuwe ingrediënt bovendien de perfecte structuur. De nepkaas weerstaat aan hogere temperaturen, smelt wanneer het moet en blijft consistent wanneer het moet. Geen wonder dat de industriëlen het product gretig afnemen!

Geen dierlijke producten

Doordat er in de nepkaas geen dierlijke producten zitten, wordt hij ook erg geapprecieerd door vegetariërs. Zij kunnen nu ook zonder schuldgevoelens genieten van een lekkere pizza of lasagne.

Award 2009

Klinkt allemaal gezond, denk je cynisch. Wel, het wordt nog beter! Deze laatste variant maakte deel uit van de drie genomineerden voor de Food Ingredients Excellence Awards 2009, in de categorie "Nieuwigheid van het jaar voor de melkproducten".

Mag dat allemaal zo maar?

De Europese Commissie heeft het gebruik van deze kaas toegestaan mits alle ingrediënten worden vermeld op het etiket. En dat gebeurt ook. Maar wie weet naar wat al die E-nummers eigenlijk verwijzen?

Hoog tijd dus om zelf je pizza's te maken, met echte kaas! Zo weet je tenminste wat je eet en krijg je de nodige voedingsstoffen binnen in plaats van nepingrediënten! Smakelijk!
© 2012 - 2019 Mapa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zes bizarre dingen die je nog niet wist over etenZes bizarre dingen die je nog niet wist over etenEten doen we elke dag. Maar staan we wel stil bij wát we in onze mond stoppen? Voedselfabrikanten zijn heel inventief al…
Aanpassing etiketten op voedingswarenAanpassing etiketten op voedingswarenWanneer het over voedingswaren gaat is het belangrijk om te weten waar ze vandaan komen, hoe ze zijn samengesteld en waa…
Pizza Margherita (en andere bekende pizza's)Pizza Margherita (en andere bekende pizza's)De pizza Margerita is ongetwijfeld de klassieker van de alom bekende pizza. De basisingrediënten zijn: kaas, tomaat en i…
Zelf een pizzabodem maken, is zo gebeurd!Zelf een pizzabodem maken, is zo gebeurd!Hoe kan ik een heerlijke pizzabodem maken? Dat is een vraag die veel mensen bezighoudt. Een pizza bereiden is niet moeil…
Successie: biotische en abiotische factorenSuccessie: biotische en abiotische factorenVerandering(en) in de loop van de tijd in de soortensamenstelling van een levensgemeenschap of ecosysteem heet successie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Lejardindejoeliah.com
  • Sos-crise
  • www.nieuwsblad.be
  • https://www.ouest-france.fr/chaud-devant-voila-le-fromage-sans-lait-619123

Reageer op het artikel "Namaakkaas of Lygomme TACH Optimum: weet wat je eet!"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 16-05-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!