InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Stevia: vijand van de suikerindustrie?

Stevia: vijand van de suikerindustrie?

Er doen heel wat verhalen de ronde over de reden dat stevia zoveel obstakels ondervindt op weg naar de consument. In televisie programma’s, in tijdschriften en op het internet is er al volop aandacht aan besteed. De grote verdachten zijn de suikerindustrie, producenten van gangbare, kunstmatige zoetstoffen en machthebbers bij de Europese atoriteiten.

Alternatief voor suiker?

Stevia lijkt het ideale alternatief voor suiker en als de consument stevia ontdekt, zou dat wel eens een flinke financiële domper kunnen betekenen voor de genoemde industrieën. In landen als Japan en Korea, waar stevia al langer gebruikt mag worden, is stevia in sneltreinvaart de populairste zoetstof geworden. Ruim 40 procent van de markt komt voor rekening van stevia.
Het is dus logisch, dat suiker- en zoetstoffabrikanten niet staan te springen om dit puur natuurlijke product uit Zuid-Amerika. Hebben vanuit deze hoek bepaalde partijen de komst van stevia misschien bewust tegengehouden, ook al zou dit product een flink gezondheidsvoordeel voor de gewone consument opleveren? De kans is helaas erg groot dat er zoiets achter steekt. We zetten de bevindingen voor je op een rijtje.

Food and Drug Association

In de Verenigde Staten ondervond stevia een vergelijkbare tegenstand als in Europa. Stevia was al decennia lang vrij verkrijgbaar toen de FDA ( Food and Drug Association) zich er in 1987 tegen besloot te verzetten. De reden was een gebrek aan wetenschappelijk bewijs dat ervoor pleitte dat stevia gezond was. Vanaf 1991 werd ook de import van stevia verboden.
De bedrijven die voor die tijd gewoon stevia konden verhandelen, kregen inspecteurs van de FDA op bezoek. Die inspecteurs zelf wisten te vertellen, dat de acties tegen stevia plaatsvonden naar aanleiding van een verzoek van één van Amerika’s grootste aspartaamproducenten ( Nutra Sweet). Het mag dus duidelijk zijn dat in de Verenigde Staten de bestaande industrie een belangrijke rol heeft gespeeld bij het dwarszitten van de verkoop van stevia.

Europa

In Europa zijn tot dusver geen harde bewijzen gevonden die aantonen dat de zoetstof- en suikerfabrikanten actief lobbywerk tegen de komst van stevia hebben verricht. Wel zijn er een aantal opvallende links tussen de voedselautoriteiten en die industrie, die het erg aannemelijk maken dat het oordeel over stevia niet bepaald objectief is. Het belang van de consument lijkt in ieder geval niet de belangrijkste drijfveer te zijn.

Europese voedselautoriteit

Een aantal machthebbers binnen de Europese voedselautoriteit, de EFSA, heeft aandelen in suiker en zoetstof producerende bedrijven. Als die bedrijven minder omzet maken door de opkomst van stevia, maken die minder winst en de aandeelhouders riskeren een aanzienlijk verlies. Bovendien ontvangt nog een aantal leden van diezelfde voedselautoriteit ook nog op een andere manier geld uit de suiker- en zoetstofindustrie.
Het oordeel van die leden van de EFSA is dus onmogelijk objectief te noemen. Het risico dat hun eigen financiële belangen meewegen in hun oordeel over stevia is eigenlijk te groot maar vooralsnog kunnen deze mensen gewoon op hun plek blijven.

Geld en gezondheid

Het is een ernstige kwestie. Uit het verhaal van stevia blijkt maar weer eens, dat veel mensen die de macht in handen hebben in de voedselindustrie méér belang lijken te hechten aan geld dan aan de gezondheid van de bevolking.
Toch sta je als consument niet machteloos. Uiteindelijk komt al het geld uit de zak van de consument en deze kan gelukkig zelf bepalen waar hij het aan uitgeeft.
Actief vragen om gezonde alternatieven zoals stevia en kiezen met je portemonnee lijken soms een druppel op een gloeiende plaat maar het tegendeel is waar. Bedrijven zijn uiteindelijk toch bereid om naar de consument te luisteren, ook al ligt hun belang bij het geld. Nu stevia in geraffineerde vorm eindelijk verkrijgbaar is, wordt het voor de consument een stuk makkelijker om bij de dagelijkse boodschappen zijn keuze voor stevia kenbaar te maken en zo de industrie te dwingen naar de bevolking te luisteren.
© 2012 - 2017 Rdk81, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Diabetes en SteviaWerkt Stevia tegen diabetes? Mensen met diabetes hebben uiteraard ook wel eens trek in iets zoets en uit verschillende o…
Waarom zou je kiezen voor Stevia?Stevia is steeds bekender aan het worden, maar veel mensen weten niet waarom ze moeten kiezen voor de zoetstof. Is het w…
Afvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerAfvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerWil je afvallen? Dan kan dat nog best een opgave zijn! Eén van de problemen waar je wellicht tegen aanloopt, is dat je e…
Stevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofStevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofTegenwoordig zijn de lightproducten niet meer weg te denken uit de schappen van de supermarkt. Deze lightproducten worde…
Je eigen moestuin: SteviaIs het mogelijk om zelf Stevia te zaaien? Stevia is een zoetstof die niet schadelijk is voor de gezondheid. Steeds meer…

Reageer op het artikel "Stevia: vijand van de suikerindustrie?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Rdk81
Gepubliceerd: 09-04-2012
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Schrijf mee!