InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Babyflessen steriliseren met stoom: Aventsterilisator

Babyflessen steriliseren met stoom: Aventsterilisator

Babyflessen steriliseren met stoom: Aventsterilisator Als je baby nog klein is, is zijn immuunsysteem nog niet volledig ontwikkeld. In de eerste maanden wordt aangeraden de flesjes en eventuele kolf nog te steriliseren. In het verleden draaide deze handeling vaak uit op gehannes met kokend water. Nu kun je je flesjes en de kolf in een handomdraai in de magnetron steriliseren, bijvoorbeeld met de magnetronsterilisator van Philips Avent SCF271/20.

Opmerking

Daar de technologische ontwikkelingen voortdurend veranderen dien je te allen tijde de (veiligheids)voorschriften van de bijgeleverde documentatie op te volgen!

Gebruiksgemak van de Aventsterilisator

Als je kind borst- of flesvoeding krijgt is dit apparaat een uitkomst. Indien je kolft kun je namelijk vlug en hygiënisch je kolf steriliseren. Geen gedoe met pannetjes en uitkoken. Vul de magnetronstoomsterilisator met een beetje water. Zet hem in de magnetron en de flesjes en de kolf zijn zo steriel!

Tot zes flessen in een handomdraai steriliseren met stoom

Indien je reeds gebruik maakt van het Aventsysteem kun je de flessen voor een complete dag steriliseren. Alhoewel dit apparaat enorm compact is, kun je er zes Aventflessen tegelijkertijd mee steriliseren. Het enige dat je nodig hebt is water en een werkende magnetron!

Tot wel 24 uur steriel!

Indien je de babyflessen hebt gesteriliseerd, blijft de inhoud van de aventsterilisator tot wel vierentwintig uur steriel. Er zit een speciale sluiting op het apparaat. Als je deze dicht laat, blijft de inhoud een heel etmaal steriel. De flessen en de kolf dienen gesteriliseerd te worden zodat je kindje geen last krijgt van schadelijke bacteriën die in het flesje of in de aangemaakte melk voor kunnen komen. Het principe van de sterilisatie met stoom lijkt op de methode die ook in ziekenhuizen wordt gebruikt. Dit is dus zonder chemicaliën, maar met veilige stoom!

Handig voor op reis of bij logeerpartijtjes

Indien je bij andere mensen op bezoek bent, kun je toch de flesjes van je kinderen steriel maken zonder dat je de hele keuken in beslag neemt. Je hoeft alleen de sterilisator met water te vullen en de magnetron aan te zetten. Het sterilisatieapparaat is ook bijzonder geschikt voor het steriliseren van je Aventkolf. De meeste huishoudens zijn tegenwoordig wel in het bezit van een magnetron. Zelfs veel vakantiehuisjes zijn standaard met een magnetron uitgerust. De SCF271/20 past in het merendeel van de magnetrons. De sterilisator heeft een doorzichtig deksel. Dan kun je zien wat er gebeurt. De afmetingen van deze handige tool zijn: 16,6 centimeter hoog, 28 cm breed en 28 centimeter lang. De sterilisator is rond, zodat hij gemakkelijk in een magnetron past.

Verdere specificaties

Leeg weegt de Philips Avent Magnetronstoomsterilisator SCF271/20 ongeveer 750 gram. Dit is dus minder dan een kilogram. De sterilisator wordt met een tang geleverd.

Gebruiksaanwijzing

Je vult de sterilisator met een kleine hoeveelheid water. Denk hierbij aan de inhoud van een klein limonadeglas. Het waterreservoir kan rond de 200 milliliter (eenvijfde liter) water bevatten. Daarna zet je de flesjes en de kolf in het apparaat en sluit je de deksel. Afhankelijk van het vermogen van je magnetron duurt het steriliseren tussen de twee en zes minuten. Als het vermogen van je magnetron tussen de 1100 en 1850 watt is duurt het 2 minuten om de flesjes te steriliseren. Heeft je magnetron een lager vermogen, bijvoorbeeld tussen de 500 en 850 watt, dan duurt het ongeveer 6 minuten. Het water moet namelijk verdampen en in stoom veranderen om haar steriliserende werk te kunnen doen. Bij magnetrons met een lager vermogen duurt het gewoon langer om het water te verdampen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Blackbeauty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Philips Avent alles voor je babyPhilips Avent is een van de grootste merken in de markt voor babyflessen en babyspenen. Daarnaast bestaat het Avent baby…
Babyvoeding bewaarbakjesBabyvoeding bewaarbakjesWaarom zou je speciale babyvoeding bewaarbakjes kopen voor het bewaren van borstvoeding en zelfgemaakte babyvoeding, in…
Avent stomer/blender: eenvoudig vaste voeding voor je babyAvent stomer/blender: eenvoudig vaste voeding voor je babyDe Philips Avent stomer/blender is een gecombineerde stomer en blender. Hij is uitermate geschikt voor het bereiden van…
Schoonmaken van een vieze magnetronSchoonmaken van een vieze magnetronEen magntron is gemakkelijk te reinigen, met citroen en water, maar ook met blokjes voor een vaatwasmachine. Als je magn…
Hoe houd je je magnetron schoon?Hoe houd je je magnetron schoon?Een magnetron is gemakkelijk om snel eten in warm te maken of eten in te koken. Het opwarmen en koken van voedsel gaat s…
Bronnen en referenties
  • http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?ctn=SCF271/20&scy=be&slg=nlen

Reageer op het artikel "Babyflessen steriliseren met stoom: Aventsterilisator"

Infoteur: Blackbeauty
Laatste update: 04-11-2016
Subrubriek: Kinderen
Special: Handige babyhulpjes
Medische informatie…
Schrijf mee!