InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Sterilisator voor babyflessen: verschillende soorten

Sterilisator voor babyflessen: verschillende soorten

Sterilisator voor babyflessen: verschillende soorten Met een sterilisator speciaal voor babyflessen zorg je ervoor dat de flessen na elke voeding vrij gemaakt worden van schadelijke bacteriën. Er bestaan sterilisatoren die je gebruikt in de magnetron maar er zijn er ook die je zo op het stopcontact kunt aansluiten. Naast babyflessen kun je in de sterilisator vaak ook spenen, fopspenen en onderdelen van een borstkolf kwijt. De sterilisatoren zijn er in verschillende soorten en maten, van simpel tot zeer geavanceerd en met meerdere functies. Je betaalt er doorgaans enkele tientjes voor. Sterilisatoren zijn onder meer verkrijgbaar van de merken Philips Avent, Difrax, Breuer, Béaba en Nuby.

Babyflessen steriliseren met sterilisator

Gebruik van een sterilisator voor babyflessen en borstkolven

Met een eerste baby op komst zijn er een hoop aankopen die je voor de eerste keer zult doen. Op het lijstje van aan te schaffen spulletjes staat doorgaans veel kleding, luiers, een badje en wellicht attributen om te kunnen kolven. De zwangerschap is daarnaast voor veel mensen ook de eerste keer dat ze lezen over het bestaan van de sterilisator voor babyflessen. Toch is het erg belangrijk om hier de beschikking over te hebben wanneer je je kindje gaat voeden. Met zo'n sterilisator maak je de flessen die je gebruikt om flesvoeding mee te geven na elk gebruik weer helemaal steriel schoon. In boeken die je voorbereiden op het moederschap lees je steevast de tip om na elke voeding de fles die je gebruikt hebt goed uit te koken om op die manier bacteriën geen kans te geven. Je kunt dan gaan lopen hannesen met pannen met kokend water. Veel handiger is het echter om hiervoor een sterilisator te gebruiken. Tegenwoordig zijn er tal van sterilisatoren die in elke magnetron passen en waar zelfs meerdere flessen tegelijk in kunnen. Sommige sterilisatoren kunnen ook gebruikt worden om borstkolven mee te steriliseren. Er zijn ook apparaten waarvoor je geen magnetron nodig hebt.

Philips Avent Sterilisator Magnetron

De Philips Avent Sterilisator Magnetron is een sterilisatieapparaat dat je in de magnetron kunt gebruiken. Er passen tot vier Avent voedingsflessen van 260 ml in. Op de plaats van twee flessen kun je daarnaast ook borstkolven in het apparaat gebruiken. Door 200 ml water toe voegen en de magnetron in te stellen op het aantal minuten dat behoort bij het vermogen in watt dat je gebruikt stoom je de flessen helemaal steriel. Heb je een magnetron met veel vermogen dan duurt dit slechts twee minuten. Stel je de magnetron in op 500 watt dan duurt het zes minuten. De Philips Avent Sterilisator Magnetron koop je al voor circa 29 (prijs voor het laatst gecheckt in 2018).

Difrax Magnetronsterilisator

De Difrax Magnetronsterilisator is een sterilisator die ruimte biedt aan vier babyflessen tegelijkertijd. Daarnaast kun je de sterilisator ook gebruiken voor het steriliseren van spenen en borstkolfonderdelen. Wil je niet je vingers branden aan een apparaat dat nog heet is? Het deksel van de sterilisator - dat normaal wit is - kleurt paars en blauw op het moment dat het apparaat en de inhoud heet zijn. Zo kun je je nooit vergissen en je handen branden. De Difrax Magnetronsterilisator is te koop vanaf circa 33 (prijs voor het laatst gecheckt in 2018).

Breuer BY76 digitale stoom sterilisator

De Breuer BY76 digitale stoom sterilisator is een snelle en effectieve sterilisator voor babyflessen waarvoor je geen magnetron nodig hebt. Deze stoomsterilisator sluit je gewoon aan op het stopcontact. Je kunt er tot zes flesjes binnen zeven minuten in schoon stomen. Als je het deksel erop laat zitten dan blijven de flessen tot drie uur steriel waardoor je ze niet direct opnieuw hoeft te gebruiken. Het apparaat heeft een automatische uitschakelfunctie waardoor je niet onnodig elektriciteit verbruikt als de sterilisatie klaar is. Een grijptang voor het uitnemen van de flessen wordt meegeleverd. Je schaft de Breuer BY76 digitale stoom sterilisator al aan vanaf circa 43 (prijs voor het laatst gecheckt in 2018).

Béaba Stéril'twin 2-in-1 Sterilisator

De Béaba Stéril'twin 2-in-1 Sterilisator geeft je de keuze tussen warm en koud steriliseren. Voor warm steriliseren gebruik je de magnetron en voor koud steriliseren gebruik je de apart verkrijgbare steriliseertabletjes. De Stéril'twin biedt ruimte aan vier grote flessen en eventueel enkele onderdelen. De trommel kan daarnaast ook gebruikt worden als opbergdoos voor je babyflessen. Voor de Béaba Stéril'twin 2-in-1 Sterilisator betaal je circa 40. Steriliseertabletjes worden niet meegeleverd en moeten apart aangeschaft worden als je deze wilt gebruiken.

Nuby 2-in-1 flessenwarmer en sterilisator

Een flessenwarmer behoort veelal tot het arsenaal van de kersverse moeder. De Nuby 2-in-1 flessenwarmer en sterilisator is zoals de naam al aangeeft een apparaat dat naast flessenwarmer ook sterilisator is. Het apparaat - dat aan slechts één fles per keer ruimte biedt - doodt effectief schadelijke bacteriën binnen enkele minuten. Is dit programma klaar dan kun je daarna de fles vullen en de flessenwarmer-functie gebruiken. Zo maak je binnen no time een veilige en warme voeding klaar. Het apparaat dat op netstroom werkt is geschikt voor flessen van 240 tot 330 ml en is niet merkgebonden. De Nuby 2-in-1 flessenwarmer en sterilisator koop je vanaf circa 50. Nuby heeft ook een wat duurdere programmeerbare variant.

Andere merken

Naast de uitgelichte producten zijn er ook sterilisatoren verkrijgbaar van onder meer de merken Tommee Tippee, Dr. Brown's, MAM, Chicco, Babymoov, Bornfree, H&H en Suavinex.

Waar koop je een sterilisator voor babyflessen?

Een sterilisator voor babyflessen kun je kopen in een babyspeciaalzaak. Daarnaast vind je ze ook vaak in het assortiment van winkels als HEMA, Mediamarkt en BCC. Daarnaast kun je dit soort producten uiteraard ook kopen in webshops als Bol.com, Wehkamp, Fonq en DeOnlineDrogist.nl.
© 2018 Dessal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Babyflessen steriliseren met stoom: AventsterilisatorBabyflessen steriliseren met stoom: AventsterilisatorAls je baby nog klein is, is zijn immuunsysteem nog niet volledig ontwikkeld. In de eerste maanden wordt aangeraden de f…
Philips Avent alles voor je babyPhilips Avent is een van de grootste merken in de markt voor babyflessen en babyspenen. Daarnaast bestaat het Avent baby…
Philips Avent borstkolf: comfortabel handmatig kolven!Philips Avent borstkolf: comfortabel handmatig kolven!De Avent borstkolf, met de bijbehorende flessen van het Avent, systeem, is bijzonder gebruiksvriendelijk. Daarnaast kunt…
De babyuitzet: toppers en noppersDe babyuitzet: toppers en noppersAls jonge aanstaande ouders komt er veel op je af. Al snel komt de vraag om de hoek kijken, wat je allemaal niet nodig h…
Wat kun je doen met tandpasta?Wat kun je doen met tandpasta?We gebruiken tandpasta om onze tanden mee te poetsen, maar tandpasta kun je voor nog veel meer dingen gebruiken? Waarvoo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beeki, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/sterilisator/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/defaultSearchContext/media_all/sc/media_all/index.html

Reageer op het artikel "Sterilisator voor babyflessen: verschillende soorten"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 11-05-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!