InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Vergiftiging kind door schadelijke vloeistof als alcohol e.d

Vergiftiging kind door schadelijke vloeistof als alcohol e.d

Vergiftiging kind door schadelijke vloeistof als alcohol e.d De aantrekkingskracht van gevaarlijke vloeistoffen, zoals verleidelijk verpakte cosmetica en kleurige gels, op jonge kinderen is groot. Zorg er voor dat kleintjes niet in aanraking kunnen komen met de vele giftige stoffen die vaak in huis rondslingeren. Zoals een schadelijke aftershave, lampolie of haarlotion. Alcoholische dranken zijn voor kleuters vanzelfsprekend ook gewoon vergif. Berg die aanlokkelijke schadelijke zaken veilig op, ver buiten handbereik van kleine kinderen.

Een paar likjes is vaak te veel

Kleine kinderen zijn van nature erg nieuwsgierig en raken liefst alles aan als ze de kans krijgen. Daarbij nemen ze veel in hun mond, en snoepen als je niet uitkijkt aan de verkeerde dingen. Het is als opvoeders en ouders dus altijd goed opletten en zorgen dat gevaarlijke stoffen ver uit hun bereik blijven en zoveel mogelijk zijn afgesloten in verpakkingen met een veilige kindersluiting. Want jonge kinderen lopen snel een vergiftiging op. Bedenk ook dat voor een volwassene niet direct levensgevaarlijke producten wel veel schade kunnen toebrengen aan het gevoelige organisme van een kleuter. Want een kleine hoeveelheid haarlotion of likjes van een toiletblokje e.d. kunnen het kwetsbare lichaam al behoorlijk ziek maken.

Alcoholvergiftiging

Een alcoholvergiftiging is bepaald niet ondenkbaar, waarschuwt het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum. Volgens het NVIC zijn twee slokjes van een haarlotion al voldoende voor vergiftiging vanwege het hoge alcoholpercentage. Hoewel de meeste haarlotions een alcoholpercentage hebben van 20%, zijn er ook soorten verkrijgbaar die 70% bevatten. Bedenk dat dergelijke cosmetische producten vaak heel aantrekkelijk ogen voor kinderen, en thuis ook niet altijd achter slot en grendel staan. Een alcoholvergiftiging kan bij kleine kinderen extra gevaarlijk zijn omdat hun bloedsuikerspiegel makkelijk daalt. Hierdoor kunnen ze hun bewustzijn verliezen. Het NVIC raadt artsen aan om in geval van alcoholvergiftiging naast de standaardbehandeling ook altijd de kinderen iets zoets te laten drinken opdat de bloedsuikerspiegel zich weer herstelt.

Het toilet

De WC is voor kleintjes gevaarlijk gebied. Het toilet is zelfs geen veilige plaats als alle schoonmaakartikelen veilig zijn opgeborgen. De zogenaamde gel-disks of fresh-disks die tegenwoordig aan de toiletpot zijn bevestigd zijn namelijk heel interessant voor kleintjes. Want het lijkt op snoep en ze nemen er een hap van voordat je het weet. De vergiftigingsverschijnselen zijn dikwijls niet heel ernstig maar het risico bestaat dat er schuimvorming in de maag ontstaat als een kind een dergelijk zeepproduct inslikt. Misselijkheid en braken zijn het gevolg en het schuim kan bij het braken in de longen terechtkomen, waardoor de longen een chemische ontsteking kunnen oplopen. Mocht een kind een dergelijke toiletgel hebben ingeslikt geef het dan ter vermindering van de schuimproductie iets vettigs te eten. Een klontje boter, slagroom of wat koffiemelk helpt de schuimvorming al te bestrijden.

Lampolie

Veel ouders zijn zich niet bewust van dit gevaar voor kinderen. Lampolie slingert namelijk vaak rond in de huiskamer, staat soms binnen handbereik op een lage plaats, zoals de salontafel, waardoor ze er makkelijk bij kunnen komen. De aantrekkingskracht op kinderen is groot vanwege de mooie kleur. Maar lampolie is een bijzonder giftig product. Bij een slokje verspreidt de olie zich in feite als een olievlek over de slijmvliezen. Het komt in de luchtwegen terecht en in een groot deel van het longoppervlak, met als gevolg longontsteking. Als het kind een olieproduct heeft ingeslikt niet laten braken en ook niet laten drinken, maar direct naar arts of ziekenhuis met de verpakking en/of de fles.

Gevaarlijke plaatsen

Behalve het reeds besproken toilet, zijn er meer plekken in de woning die extra aandacht vragen. Dus zorg dat de sterke drank ook onbereikbaar is. En in de schuur of bijkeuken uiteraard ook geen wasbenzine of verfverdunner laten rondslingeren. Neem de situatie op zolder ook in ogenschouw voordat de kinderen daar mogen spelen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • NH-Dagblad

Reageer op het artikel "Vergiftiging kind door schadelijke vloeistof als alcohol e.d"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 05-01-2019
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!