InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Methode voor huilbaby's

Methode voor huilbaby's

Methode voor huilbaby's Een huilende baby is vaak heel vermoeiend. Ouders kampen met slaaptekort en weten soms niet meer wat ze moeten doen. Een Amerikaanse kinderarts heeft heel veel succes geboekt met een nieuwe methode. De meningen over deze methode lopen nog uiteen. Volgens deze methode krijg je huilbaby’s binnen 1 minuut stil.

Harve Karp

Harve Karp is een Amerikaanse kinderarts in Los Angeles, die al heel wat succes heeft geboekt in de VS. Hij ging op zoek naar manieren om ouders technieken aan te leren. Door het aanleren van troosttechnieken kunnen ouders daadwerkelijk iets doen voor hun baby. Hij is al bij verschillende grote programma’s in de VS op de buis geweest om te vertellen wat zijn behandeling is. Ook in Nederland heeft hij inmiddels een aantal lezingen gegeven. Samen met the University of Southern California School of Medicine, de Universiteit van Amsterdam en het ziekenhuis Tergooi starten ze een onderzoek naar deze methode.

Happiest Baby

Vrijwel alle baby’s huilen. Ongeveer 10 procent van de baby’s huilt dagelijks drie uur of meer. Veel artsen definiëren een huilbaby als een baby die meer dan 3 uur per dag, voor meer dan 3 dagen per week, voor meer dan 3 weken huilt. Veel ouders ervaren het als een probleem of een belasting. Veel baby’s huilen niet alleen veel, maar zijn ook moeilijk te troosten als ze overstuur zijn.

De methode die Harve Karp bedacht heeft voor huilbaby’s, wordt ook wel “Happiest Baby” genoemd. De methode is er op gebaseerd dat een baby niet negen, maar twaalf maanden in de baarmoeder had moeten zitten. De methode kan gebruikt worden voor baby’s tot vijf maanden. Het kan gebruikt worden voor huilbaby’s, maar ook voor baby’s die veel huilen, krampjes hebben, onrustig zijn en slecht slapen. Harve Karp is ervan overtuigd dat huilbaby’s een uit-knop hebben. De handelingen zijn op zich niet nieuw, maar de handelingen moeten wel heel precies uitgevoerd worden. Daarbij moeten we wel goed in ons achterhoofd houden dat deze methode niet werkt als een baby pijn heeft, ziek is of honger heeft.

Hoe werkt het?

Ouders moeten de baby inbakeren en “sshhhttt” in het oor roepen. De 5-Sen:
  1. Swaddle: Inbakeren. Met inbakeren geef je je baby hetzelfde gevoel als in de baarmoeder.
  2. Side: Baby ligt op zijn zij, licht doordraaien naar zijn buik, zoveel mogelijk tegen jouw buik.
  3. Shhhh: Shhhh, roepen in het oor. 75% van de baby’s heeft ruisgeluid nodig.
  4. Swing: Je wiegt de baby heen en weer met een speciale techniek.
  5. Sucking. Zuigen aan een speen, pink of tepel.

Harve Karp benadrukt dat het geluid van "shhhh" niet heel erg hard is voor baby’s. Shushing imiteert het ruisgeluid uit de baarmoeder die je kunt vergelijken met een föhn of stofzuiger. Het is een klank die in veel culturen voorkomt om baby’s stil te krijgen.

Onderzoeken

Veel deskundigen zeggen ook dat het belangrijk is dat er onderzoek komt naar deze methode en het academisch onderlegd kan worden. Bij iedere nieuwe methode is een goed onderzoek belangrijk. De praktijk wijst uit dat het werkt, maar niet iedereen is helemaal enthousiast over deze methode. We weten ook nog niet wat het effect is op deze methode en elke baby is tenslotte weer anders. We moeten ook niet vergeten om te luisteren naar de baby, wat wil hij duidelijk maken met zijn gehuil? Ligt het misschien ook ergens anders aan, wat is bijvoorbeeld de thuissituatie? Als je deze methode wilt gebruiken, kun je het beste overleggen met een jeugdarts of het consultatiebureau.

Harve Karp: “It’s not magic, It’s not a trick, It’s fysiology”

Lees verder

© 2013 - 2019 Heleen86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Huilbaby: oplossingen, tips en informatieHuilbaby: oplossingen, tips en informatieEen huilbaby pleegt een grote aanslag op de ouder(s). Een huilbaby is een baby die minstens 3 uur per dag huilt, langer…
Wat is een huilbaby?Wat is een huilbaby?Als kersverse ouder moet je er niet aan denken dat je baby een huilbaby is. Het is verschrikkelijk om je kind zo te zien…
Waarom huilt een baby?Waarom huilt een baby?Wanneer je baby huilt kan je (zeker als jonge moeder) behoorlijk tot wanhoop gedreven worden. Je weet dan nog niet goed…
Huilbaby's: organische oorzakenHuilbaby's: organische oorzakenAlle baby's huilen, maar ongeveer 20% van de baby's huilt extreem veel en aanhoudend. Dit worden vaak huilbaby's genoemd…
Als je baby blijft huilenJullie zijn net mama en papa geworden van de mooiste baby die er bestaat! Alle vingertjes en teentjes zijn geteld, en de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pili F3, Pixabay
  • www.uva.nl
  • www.eenvandaag.nl

Reageer op het artikel "Methode voor huilbaby's"

Reactie

Marianne Cysouw, 21-04-2016 12:21 #1
Wat fijn om een artikel over huilbaby's te lezen waarin de oplossing is om meer aandacht aan de baby te geven. Baby's horen niet te huilen. Dan is er iets.

Infoteur: Heleen86
Laatste update: 23-02-2017
Subrubriek: Kinderen
Special: Babyverzorging
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!