Campagne van Wakker Dier - Plofkip en plofkind
Wakker Dier maakte een even schokkende als succesvolle campagne over de plofkip. Er wordt geroepen om een soortgelijke campagne om overgewicht bij kinderen aan te pakken, want overgewicht bij kinderen is een probleem voor nu en later. Meer bewegen en minder eten is het devies, maar dat is moeilijk met al de verleidingen waar kinderen aan blootgesteld worden.
Minder en meer
Minder eten en meer bewegen, dat is het wat je moet doen om kinderen van hun dikheid af te krijgen. Dit advies in de praktijk brengen blijkt een lastige. De verleidingen liggen overal op de loer en binnen zitten achter tablet, computer of televisie is een groter tijdverdrijf dan buitenspelen en bewegen. Huisarts Rob Oudkerk heeft zich zes jaar lang beziggehouden met het vraagstuk hoe mensen ervan doordrongen kunnen worden dat overgewicht een groot probleem is. Ouders, beleidsmakers en de consumentenindustrie willen nog niet echt van dat probleem weten. Wakker Dier schudde met zijn Plofkip-campagne veel mensen wakker, het was een harde en succesvolle campagne. Oudkerk gaat niet voor een plofkind-campagne. Dat is ethisch niet verantwoord, maar er is met een stevige campagne waar bijvoorbeeld tekenfilms worden gebruikt, zeker iets te doen.
Laten zien
Hoofdpunt is dat de obesitas bij kinderen getoond moet worden. Het zien van te dikke kinderen zet aan het denken. Oudkerk spreekt over het onderwerp op de dag van zijn uittrede als lector aan de Hogeschool in Den Haag, op 11 september 2013.
Suiker
In een flesje Coca Cola regular zitten
16 suikerklontjes. Het zou verboden moeten worden, meent Oudkerk, maar Coca Cola denkt daar anders over. Coca Cola Light en Coca Cola Zero verkopen nu eenmaal minder dan Coca Cola regular, dus blijft Coca die cola maken en verkopen. Het is een van de hindernissen in het proces.
Leuk en lekker
Het gaat niet om het verbieden van eten, maar om de nadruk dat eten leuk, lekker en sociaal is. Oudkerk denkt dat de positieve benadering het beste werkt. Als voorbeeld suggereert hij dat er een wedstrijd kan worden uitgeschreven rond het thema bewegen. Kinderen kunnen dan hun gedachten laten gaan over dat thema en doordrongen raken van het belang.
Leefstijlcentrum
In het Leefstijlcentrum in de Haagse Schilderswijk worden veel initiatieven ontplooid om kinderen gezond te laten eten en meer te laten bewegen. Met games worden de kinderen gelokt en gemotiveerd. Wanneer ze eenmaal binnen zijn staat er een team van diëtisten, fysiotherapeuten, sportbegeleiders en artsen klaar voor de begeleiding. Het nuttige wordt met het aangename verenigd, zodat de kinderen gemotiveerd blijven. Het is een mooi initiatief dat navolging verdient. Van afvallen kan ook een wedstrijd gemaakt worden, zoals in oktober
The Biggest Loser op de televisie een succes werd. In dat programma gaan Nederlanders met overgewicht met elkaar en met zichzelf de strijd tegen de kilo’s aan. Van het programma kan een motiverende werking uitgaan voor meer mensen dan alleen de deelnemers aan het programma.
Zwaar
In Oklahoma City liet de burgemeester zijn inwoners wegen en telde dat alle mensen uit zijn stad 500.000 kilo te zwaar waren. Hij liet een wedstrijd organiseren waarbij de stand van de afgevallen kilo’s openbaar werd bijgehouden. Op banners in de stad werd de stand wekelijks bijgewerkt. Na zes jaar (2013) was de stad zijn overtollige kilo’s kwijt. De wedstrijd en het openbaar maken van de schrikbarende cijfers motiveerde de inwoners iets aan hun gewicht te doen. Het collectief boekte een enorme overwinning. Een wedstrijd als deze ziet Oudkerk graag georganiseerd in de Nederlandse steden en hij roept de burgemeesters op het probleem op deze speelse manier aan te pakken. Nederland zal er een stuk lichter en gezonder door worden.
Kindermishandeling
Vetzucht is het grootste volksgezondheidsprobleem van de komende decennia, meent Rob Oudkerk. Hij vindt het vetmesten van kinderen een vorm van kindermishandeling en blijft strijden tegen obesitas bij kinderen.
Lees verder