InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Zware kinderen later meer kans op obesitas

Zware kinderen later meer kans op obesitas

Zware kinderen later meer kans op obesitas In de kindertijd wordt de basis gelegd voor obesitas, blijkt uit onderzoek. Wie als kleuter een dikkerdje is, maakt grote kans dat hij later ook te zwaar zal zijn. Vooral kinderen uit sociaaleconomisch achtergestelde gezinnen maken kans op overgewicht. Aanpakken in de kindertijd geeft het beste resultaat en er zijn behandelingen die kinderen in een vroeg stadium kunnen helpen. De Dikke Vriendenclub gaat de strijd aan tegen overgewicht bij kinderen en stimuleert een gezondere levensstijl. Wanneer is een lekker mollig kind eigenlijk te dik?

Dikke kinderen en overgewicht op latere leeftijd

Zware kinderen en de kans op obesitas

Extreem zware kleuters blijken ook last te hebben van overgewicht als ze ouder worden. Dit treft vooral kinderen uit sociaaleconomisch achtergestelde gezinnen. Deze kleuters hebben vier maal zoveel kans op blijvend overgewicht dan kinderen die het sociaaleconomisch beter hebben getroffen. Psycholoog Pauline Jansen deed hier jarenlang onderzoek naar en besluit met deze conclusie. In de kindertijd wordt de basis gelegd voor overgewicht. Als de dikke kinderen volwassen zijn geworden hebben ze daar nog steeds last van.

Overgewicht aanpakken in kindertijd

Overgewicht moet daarom in de kindertijd worden aangepakt, in een zo vroeg mogelijk stadium, bepleit de psycholoog. Te zware kinderen zijn de patiënten van de toekomst.

Onderzoek

Het onderzoek naar zwaarlijvigheid bij kinderen heeft jarenlang gelopen. Het werd in Australië uitgevoerd. Bijna 5000 Australische kinderen werden gevolgd. Ze werden onderzocht op vier-, zes-, acht- en tienjarige leeftijd. Van de onderzochte kinderen had een op de vijf kleuters overgewicht. De meesten waren zes jaar later nog steeds te zwaar (84%). De onderzoekers vonden een verband tussen de sociaaleconomische situatie van het gezin en de zwaarlijvigheid: hoe lager de sociaaleconomische positie, des te hoger het gewicht van het kind.

Laag inkomen

Gezinnen met een laag inkomen geven wat dit betreft een groot risico. Kinderen uit gezinnen met een laag inkomen of laag opleidingsniveau hebben tot vier keer meer kans op obesitas.

Rem door verandering van levensstijl

In sommige gevallen werd de gewichtstoename van de dikke kinderen geremd. Van het totaal aan dikke kleuters had 16% op tienjarige leeftijd geen obesitas meer. Daarbij spelen verschillende factoren een rol:
  • Genetische factoren;
  • verandering van levensstijl.

Bron: Jo Knopf, PixabayBron: Jo Knopf, Pixabay
Vervolgonderzoek
Op dit onderzoek zou een vervolgonderzoek moeten komen om te bepalen welke factoren bijdragen aan gewichtsafname. Die informatie kan dan gebruikt worden bij advies en behandeling van te dikke kinderen.

Emotionele problemen voor dikke kinderen

Dikke kinderen kunnen emotionele problemen krijgen door hun overgewicht. Bij kleuters valt dat nog mee. De problemen ontstaan doorgaans rond het 8e en 9e jaar. Dan krijgen de kinderen bijvoorbeeld last van pestende leeftijdgenootjes. Verlaging van het overgewicht draagt wellicht bij tot het psychisch welzijn van kinderen.

Pesten

Dikke kinderen worden niet alleen vaker gepest dan kinderen met een gezond lichaamsgewicht, maar ze blijken ook vaker zelf andere kinderen te pesten. Zware kinderen hebben twee keer zoveel kans om gepest te worden dan hun slankere leeftijdsgenootjes en ze worden twee keer zo vaak zelf een pestkop. Ze gooien letterlijk en figuurlijk hun gewicht in de strijd.

Mollig of te dik

Wanneer is een kleuter lekker mollig of te dik?

Uitgaande van kinderen met een normale lengte is een kind te dik als het:
  • 4 jaar oud is en meer dan 20 kilogram weegt;
  • 6 jaar oud is en meer dan 24 kilogram weegt.

Dikke Vrienden Club

In 2009 werd de landelijke werkgroep ‘De Dikke Vrienden Club’ opgericht. Hierin werken acht zorginstellingen samen in de strijd tegen overgewicht bij kinderen. De instellingen liggen verspreid over Nederland.
De deelnemende instellingen zijn:
  • Erasmus MC, Rotterdam (coördinator);
  • Atrium Medisch Centrum, Heerlen;
  • Elkerliek Ziekenhuis en GGZ, Helmond;
  • Diakonessenhuis, Zeist;
  • Maasstad Ziekenhuis, Rotterdam;
  • Medisch Centrum Leeuwarden;
  • Sint Franciscus Gasthuis, Rotterdam;
  • Ziekenhuis Gelderse Vallei Ziekenhuis en Gelderse Roos, Ede.

Lol in een gezonde levensstijl

De Dikke Vrienden Club hanteert een therapeutische groepsbehandeling voor dikke kinderen van 7 tot 14 jaar. Het is een cognitief gedragstherapeutische groepsbehandeling tegen overgewicht en obesitas. De behandeling bestaat al langer en is door De Dikke Vrienden Club omarmd en over het land verspreid. Voorop staat dat de kinderen lol krijgen in een gezonde levensstijl. Door een ander eetpatroon en meer beweging valt 70% van de kinderen af.

Gezondere gewoonten

Een belangrijke rol bij dik worden zijn de eet- en beweeggewoonten van het kind en ook van het gezin. De ouders en het hele gezin worden daarom bij de behandeling betrokken. Het programma is in boekvorm verschenen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Piejet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Overgewicht: vragen en antwoordenOp de televisie is het een steeds meer terugkomend onderwerp. Veel te dikke mensen met ernstige gezondheidsproblemen. He…
Risico’s van overgewicht en de Gevolgen van ObesitasDat Overgewicht en Obesitas erg slecht voor je kan zijn dat weten veel mensen, maar wat een hoop mensen niet weten is wa…
Obesitas bij kinderenObesitas bij kinderenStudies hebben aangetoond dat ongeveer dertig procent van alle kinderen in Amerika tussen de leeftijden zes en negentien…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bartholomeus Van Der Helst, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.nwo.nl
  • www.gezonderworden.nl
  • https://www.umcg.nl/NL/Zorg/Professionals/UMCG_verwijsnieuws/nieuw/Paginas/Dikkekindvannuwordtstraksuwpatiënt.aspx geraadpleegd op 23 juli 2018
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2014/08/27/obesitas-dikke-kleuters-pesten-vaker-vooral-jong-1413346-a606193 geraadpleegd op 23 juli 2018
  • Afbeelding bron 1: Jo Knopf, Pixabay

Reageer op het artikel "Zware kinderen later meer kans op obesitas"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 24-07-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!