InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Afvallen door te wandelen op Ameland

Afvallen door te wandelen op Ameland

Afvallen door te wandelen op Ameland Wie rustig aan af wil vallen, kan het eens met wandelen proberen. Het is goed voor de conditie en al wandelend verbruik je energie en verbrand je calorieën. Waar kan dat beter dan op wandeleiland bij uitstek: Ameland. Nog beter is het om in die wandeling een route langs het strand te nemen, want de zeelucht en het geluid van de golven zijn ook nog eens heilzaam voor lichaam en geest. De combinatie van ontspanning, beweging en frisse buitenlucht wordt wel Vitamine W genoemd, Vitamine Wadden. Bij een bezoek aan het eiland pik je die gratis en voor niets even mee.

Zwaneplein, finish van Rondje Ameland

Een dagelijkse gezonde wandeling en nog afvallen bovendien

Afvallen en wandelen

Wandelen is geen intensieve bezigheid en het lijkt daarom niet de beste manier om overtollige kilo's kwijt te raken, maar toch is het een prima sport voor de beginnende afvaller. Zonder speciale attributen en dure sportkleding kun je met wandelen mooie resultaten behalen. Al wat je nodig hebt zijn stevige schoenen en een fijne omgeving om je wandeling te maken.

Half uur per dag

Bewegingsdeskundigen bevelen dagelijks minstens een half uur beweging aan om de spieren sterk en de gewrichten soepel te houden. Met wat trucs kan die dagelijkse beweging meehelpen om op je ideale gewicht te komen en te blijven. Er zijn trucs om al wandelend extra calorieën te verbranden. Wie denkt dat zij (of hij) er niet dagelijks een half uur tussenuit kan, deelt die dertig minuten in twee keer een kwartier. Op die manier is de broodnodige beweging gemakkelijk in te passen in een drukke levensstijl.

Gezond

De beweging zorgt voor gewichtsverlies en ook nog eens voor cholesterolverlaging. Daarbij reduceert de beweging ook nog eens de kans op diabetes, maakt het de benen sterker en verbetert het de algehele bloedcirculatie.

Voor de beginnende wandelaar

Voor de beginnende wandelaar is het aan te bevelen wekelijks met drie sessies van 20 minuten te beginnen. Deze wandelingen kunnen worden opgebouwd naar vijf keer een half uur per week.

Conditie verbeteren

Wie de conditie wil verbeteren, kan zich het beste concentreren op versnelling van de pas en de hartslag. Wie stevig doorloopt en toch nog een zin van een woord of acht zonder haperen en naar adem te happen uit zijn mond krijgt, is goed bezig. Aan deze praattest merk je of de conditie beter wordt of al goed is. Wie verschillende zinnen uit kan brengen zonder problemen met de ademhaling, sport niet intensief genoeg. In dat geval kan er een tandje worden bijgezet, door sneller te gaan wandelen.

Calorieën verbranden

Hoe sneller je wandelt, hoe intensiever het wordt. De snelwandelaar gebruikt meer spieren en verbrandt meer calorieën. Bij een wandeling waarbij er zes kilometer in een uur wordt gelopen, worden er 334 calorieën verbrandt. Bij een wandeling waarbij langzamer wordt gelopen, bijvoorbeeld 4,5 kilometer per uur, zijn dat 221 calorieën. Manieren om het wandelen intensiever te maken:
  • armzwaaien;
  • duin op wandelen;
  • over het zachte strand lopen;
  • met wandelstokken lopen;
  • bovenlichaam meebewegen;
  • rugzak meedragen.

Ameland en Vitamine W

Ameland is een wandeleiland en je doet er ongemerkt ook nog de weldadige vitame W op, de vitamine Wadden, die je alleen op de Waddeneilanden tot je kunt nemen. Het is de combinatie van ontspanning, frisse buitenlucht, zeelucht en mooie omgeving die weldadig is voor lichaam en geest.

Wandeljuweeltjes op de Waddeneilanden

De verschillende terreinen op het eiland maken de wandeling afwisselend en boeiend. Er zijn verschillende heerlijke landschappen en juweeltjes van gebieden om te wandelen, zoals:
  • bospaden;
  • duinen;
  • stranden en strandovergangen;
  • straten in de dorpen;
  • kwelders;
  • wadden;
  • vloedlijnen;
  • Nordic Walk routes.

Wandelevenementen

Op het Waddeneiland kun je heerlijk alleen of in gezelschap zelfstandig wandelen, maar er zijn ook diverse wandelevenementen en georganiseerde tochten:

Wandelen op Ameland: Rondje Ameland

Legenda
A. Start Rondje Ameland
B. Finish Rondje Ameland

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen door meer LichaamsbewegingAfvallen door meer LichaamsbewegingVeel mensen willen graag afvallen door meer lichaamsbeweging maar vinden het moeilijk om ermee te beginnen. Starten met…
Voedsel, sporten en afvallenVoedsel, sporten en afvallenDe duidelijke samenhang tussen eten, sporten en op gewicht blijven. Door gezond eten en regelmatige beweging voel je je…
Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig?Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig?Afvallen is iets waar veel mensen mee bezig zijn. We willen graag de extra kilo’s kwijt en hiervoor zijn al veel verschi…
Afvallen met avocadoAvocado is een vrucht die vooral veel gegeten wordt in Midden en Zuid-Amerika. Er wordt vaak gezegd dat avocado een gezo…
Bronnen en referenties
  • Persbureau Ameland
  • Goedgevoel.nl

Reageer op het artikel "Afvallen door te wandelen op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-01-2018
Subrubriek: Lifestyle
Special: Afvallen
Schrijf mee!