InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Mama ligt in het ziekenhuis - uitleg voor kinderen

Mama ligt in het ziekenhuis - uitleg voor kinderen

Mama ligt in het ziekenhuis - uitleg voor kinderen Hoe leg je aan je kinderen uit dat mama in het ziekenhuis ligt? Daar is geen eenvoudig antwoord op te geven. Veel ouders weten niet hoe ze het aan hun kind(eren) moeten uitleggen, dat kan voor beide partijen erg frustrerend en verwarrend zijn. Gebruik dit artikel om aan je kind(eren) uit te leggen dat het allemaal niet zo erg is en ze heus wel kunnen verwachten dat hun mama snel weer thuis komt! Uiteraard kan dit ook gebruikt worden als de papa in het ziekenhuis ligt.

Is de opname (on)gepland?

Als mama plots in het ziekenhuis ligt, komt dit voor het kind heel verwarrend over. Ze verwachten hun mama thuis en opeens moeten ze nu naar mama die in het ziekenhuis ligt. Probeer dan als ouder aan je kind uit te leggen dat mama in het ziekenhuis ligt omdat ze bijvoorbeeld moe is en de dokters haar weer fit gaan maken. Als je aan je kind uitlegt dat mama 'ziek' is en de dokters haar beter gaan maken, is er kans dat het meteen als ernstig wordt opgenomen. Bij de eerste uitleg wordt het luchtiger gebracht. Pas op! Het is nooit prettig voor een kind om te horen dat mama in het ziekenhuis ligt, probeer daarom om in hun taal (dus geen moeilijke woorden gebruiken of dingen zeggen dat ernstig kunnen overkomen), rustig en geduldig uit te leggen wat er aan de hand is. Kinderen kunnen uit de toon ook afleiden of het al dan niet ernstig is. Wees steeds eerlijk in je uitleg! Kinderen merken al gauw of het waar is of niet.

Mama bezoeken in het ziekenhuis

Het eerste bezoek aan mama in het ziekenhuis is altijd spannend. Hoe ziet mama eruit? Hangt ze aan allerlei enge draden?
Het is aangewezen dat er iemand op voorhand op bezoek gaat, zo kan hij inschatten of het kind zijn/haar moeder kan bezoeken.
Bereid het kind voor op het bezoek, zeg dat mama beter wordt en nu wat zwak is. Geef aan dat mama moet rusten en het kind dus rustig moet zijn. Vaak doen ze dat al uit zichzelf als ze beseffen dat mama ziek is maar het kan nooit kwaad om het te benadrukken. Eens ze bij mama zijn, geef hen dan ook aandacht. Het is normaal dat ouders onderling zullen praten over de huidige situatie maar kinderen begrijpen meer dan soms wordt gedacht en kunnen hierdoor onbewust ernstige informatie meekrijgen. Probeer dan zulke gesprekken naar een ander tijdstip te verplaatsen, zonder de kinderen erbij. Houd het bezoek rustig, neem desnoods iets mee om het kind bezig te houden zodat ze niet te druk worden. Sta toe dat ze hun moeder willen aanraken, knuffelen en zelfs wel bij haar in bed willen kruipen. Blijf wel steeds alert voor mogelijke risico's zoals het per ongeluk uittrekken van infusen, katheters of mama pijn doen.

Na het bezoek

Durf na het bezoek te praten met het kind. Hoe heeft hij/zij het ervaren? Zijn er onopgeloste vragen? Zoja, probeer deze dan eerlijk en in hun taal te beantwoorden. Ze hoeven niet alles te weten, maar wel iets zodat ze gerustgesteld zijn. Een kind dat zijn/haar bezoek in het ziekenhuis als 'aangenaam' (een ziekenhuisbezoek is nooit aangenaam) heeft ervaren, zal hier later ook positiever op terug krijgen. Kinderen die een onprettig gevoel hebben bij het bezoek, kunnen er angsten voor gaan ontwikkelen. Zowel voor het ziekenhuis, de medewerkers en zelfs ook hun moeder. Probeer dit dus ten alle tijden te vermijden!

Als mama terug naar huis komt

Dan is het feest! Ja, letterlijk! Maak hier een fijne dag van voor het kind. Hij/zij kijkt uit naar de terugkomst van zijn/haar moeder en wilt dat vieren. Je kan dus ballonnen/slingers en dergelijk ophangen. Maak een affiche met 'welkom thuis' en hangt het aan het raam... Je kan het dus nog zo gek niet bedenken. Het kind kan beslissen of hij/zij mama mee wilt gaan ophalen in het ziekenhuis of haar komst thuis afwachten. Dit ritueel is vooral belangrijk voor de jonge kinderen, betrek ze hier dus zeker bij. Oudere kinderen zoals jongeren kunnen hier beter mee omgaan en begrijpen hoe het kan als opeens hun moeder weer thuis is zonder dat ze op de hoogte worden gebracht. Dit laatste is minder fijn maar het gebeurt weleens.

Het gebeurt regelmatig dat mensen terug moeten gaan naar het ziekenhuis voor controles. Het is niet noodzakelijk dat jonge kinderen hierin betrokken worden, voor hen is mama 'genezen' en hoeft ze dan ook niet meer naar het ziekenhuis. Meenemen op controles kan dan ook erg verwarrend overkomen. Jongeren kan je natuurlijk meer betrekken, al is dat een persoonlijke keuze die jullie, als ouders, het beste zelf maken.
Gerelateerde artikelen
Prentenboeken die kunnen helpen bij een ziekenhuisopnamePrentenboeken die kunnen helpen bij een ziekenhuisopnameIn ieder gezin, familie en kennissenkring komt het weleens voor dat er iemand in het ziekenhuis moet worden opgenomen. E…
Kind voorbereiden op een ziekenhuisopnameWanneer je te horen krijgt dat je kind opgenomen moet worden in het ziekenhuis, tijdelijk of voor langere tijd, komen er…
Boekrecensie: De koning van het ziekenhuisrecensieBoekrecensie: De koning van het ziekenhuisEen kinderboek/prentenboek over een verblijf in het ziekenhuis. Goede uitleg kan veel angst wegnemen bij kinderen, daaro…
Angsten bij kinderen: De aangeleerde angstenAngsten bij kinderen: De aangeleerde angstenAangeleerde angsten bij baby’s worden vaak gekenmerkt door de symptomen schrik, huilen, verstijven en zich constant vast…
Kinderboekrecensie: Naar het ziekenhuis (serie Willewete)recensieKinderboekrecensie: Naar het ziekenhuis (serie Willewete)Een bezoek aan een ziekenhuis of een opname kan heel spannend zijn voor een kind. Een goede voorbereiding, bijvoorbeeld…

Reageer op het artikel "Mama ligt in het ziekenhuis - uitleg voor kinderen"

Infoteur: Armaris
Gepubliceerd: 25-07-2013
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!